Kezdőlap Digitális eszközök

Ma is tanultam valamit! – Digitális ácsok és ingyenes közösségi tanulási-tanítási terek- Infoparlament, 2018

Az Infoparlament délutáni programja a Parlament után a Várkert bazárban folytatódott. A cégek és munkavállalók mobilitása témakör és a digitalizáció volt a téma. A legtöbb gondolat középpontjában az ember és a tanulás állt .Hogyan változtatja meg a digitalizáció, a szélessávú internet, a dolgok internete (Internet of  Thinks - IoT) a mindennapjakinkat? Hogyan készüljünk erre, hol tanulhatunk erről?

 Informatika a Társadalomért Egyesület által rendezett 8. Infoparlament 2018.06.07-án zajlott a Parlament Felsőházi termében és a Várkert Bazárban. A megnyitóban Soltész Attila, az Egyesület elnöke elmondta: a 8. Infoparlament fő témája a mobilitás, amely a 21. század meghatározó jelensége. A mobilitás a helyváltoztatásban, a munkavégzésben, vagy az információáramlásban is megjelenik.

A Infoparlament honlapja a részletes programmal és a résztvevőkkel ITT érhető el, a rendezvényről szóló tudósítás itt kezdődik, a délelőtti plenáris üléssel.

A programról a szervező Infotér oldalán elérhető tudósítás:
 Mobilitás és infokommunikáció

A most következő cikk az Infoparlament oktatási témákat is feszegető,  délutáni programjáról szól, amit a Várkert Bazárban tartottak, ahova hajótranszfer vitte át a résztvevőket az Országházból.

„Mi az a „digitális munka- digitális munkaerő”?

 

„Felgyorsult világunkban már nem az irodában eltöltött idő a termelékenység mércéje, ahogy a helyhez kötöttség is másodlagossá vált.”

Both Vilmos, a Digitális Jólét Program állandó szakértőjeként arról beszélt a szekcióülés elején, hogy a  hazai GDP 20 %-át adja a digitális gazdaság.  Említette azt a sokszor hallható számot is, hogy hány ezer informatikus szakember hiányzik a munkaerőpiacról: ő most a 2016- óta sokszor hallható 20 ezres számot hangoztatta.

De ennél is fontosabb és sok  állampolgárhoz, főleg a pedagógusokhoz közelebb áll az a jelenség, hogy százezres nagyságrendben hiányzik a munkaerőpiacról az a digitálisan képzett munkaerő, aki ért a különböző szoftverekhez, applikációkat tud használni, tudatosan tud internetezni. Both Vilmos szerint sok fejlesztés marad el a kis-és közepes vállalkozások életében, mert nem találnak megfelelő munkaerőt.  Erre a helyzetre született meg a Digitális Munkaerő Program, amit haladéktalanul és nagy hatékonysággal kell végrehajtani- fogalmazott Both.

 

Digitális Munkaerő Program
Tavaly április 10-én jelentették be, hogy “összefogás indult  a digitális munkaerőhiány enyhítése érdekében: közös programot valósít meg Magyarország kormánya a piaci szereplőkkel és a gazdasági érdekképviseletekkel”. “Ennek keretében bevezetik a rövid ciklusú, munkaerőpiaci igényekre gyorsan reagáló képzési formákat, új célcsoportokat vonnak be a képzésekbe, csökkentik a képzésekbe való belépési korlátokat az e-learning lehetőségek kiterjesztésével a rendszer minden szintjén, továbbá bővítik a tanulói kedvezmények és támogatások körét. Az összetett probléma kezeléséhez az oktatás-képzési rendszer és a munkaerőpiac minden szegmensére kiterjedő integrált megközelítésre van szükség.” Forrás: 

További részlet és forrás: http://ivsz.hu/hirek/bejelentettek-a-digitalis-munkaero-program-indulasat/

 

„A BKK jegyautomaták azok a lila robotok, amik elvették a pénztárosok munkáját..” 

 

Ezt a – felnőtt munkavállalóknak szóló .- programot előzi meg a Digitális OKtatási Stratégia, ami a leendő munkavállalók digitális készségeit és ismereteit hivatott fejleszteni, többek között.

Both Vilmos kiemelte: azért rövid ciklusú képzésekre van szükség, mert ezek segitik a gyors alkalmazkodást a folyamatosan változó környezethez. Emellett  megfelelő ösztönzőkre is szükség van, hogy tanulni kezdjenek  a munkavállalók. 

 Visszautalt Vitézy Dávid, volt BKK vezérigazgató délelőtti, a plenáris ülésen elhangzott megjegyzésére, miszerint a „jönnek a robotok, és elveszik a munkánkat” szcenárió már egészen elképzelhető. A BKK -nál bevezetett jegykiadó-automaták a jegyértékesítés 63 %-át átvették, az emberek – bár sokan nem hittek benne – megvásárolják a jegyeket, bérleteket a gépektől is, a pénztárosok pedig elvesztették a munkájukat…

Fotó forrás BKK.hu

Vörös-Gubicza Zsanett, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Oktatási és Képzési igazgatója megosztotta meglátásait, szerinte is fontosak pl. a „digitálisan felkészült ácsok”, tehát a szakmák minden területén szükséges a digitális ismeret.

 

Ehhez  azonban fontos, hogy

1.legyenek digitális terek,  eszközök a cégeknél, amit használhatnak

2.ne legyenek a munkavállalók „lestrapálva”, vagyis a képzésre  legyen ideje,  ösztönzése (Munkaidő-kedvezmény, jövedelem emelkedés, stb. a szerk:)

további fontos elem, hogy

3.magához a képzéshez, tanuláshoz is digitális eszközökre van szükség, akár digitális ismereteket tanul, akár nem.

4. A vezetők informáltsága sokszor hiányos digitális témában. Szintén óriási szakadék van a vidéki és a budapesti vállalkozások körében, sokszor nagyon kevés információ jut el a digitális világ lehetőségeiről kis-és közepes vállalkozások vezetőihez

Szemléletformálásra van szükség, a kkv-knél végzett felmérésekre, hogy el tudják dönteni, milyen eszközökre, képzésekre, szoftverekre van szükségük .

A képzési igazgató beszámolt a pozitív változásokról is, pl, a személyes, önkéntes pályaorientációs előadások sokat jelentenek a munkahelyek és a leendő munkavállalók összekötése ügyében.  

 

forrás: 

Élethosszig tanulás: közösségi és kreatív, újszerű tanári és tanulói szerepek

A munkaerőpiacon lévők digitális képzéséről szóló beszélgetésben szó került a felnőtteknél a saját időbeosztás fontosságára, a folyamatos visszajelzések iránti igényre, valamint a tudatosságra, a tervezett, stratégiai bevezetésre.

 Both Vilmos azt az analógiát használta, mikor a vidékről a városba beköltözők a városi életmódot elhagyva inkább az agglomerációba vándorolnak. A technológiai munkahelyeknél, ahol a digitális eszközhasználat és a belső képzések is elindultak már, látható egy olyan folyamat, ahol is a dolgozóknak egyre nagyobb igényük van a valós térben való emberi, értékalapú közösségekre. Ennek megteremtése a feladat, a digitális térbeli közösségépítéssel párhuzamosan.  “ Fontos, hogy a tanároktól a tanulás szeretetét, a tanuláson keresztül létrejött közösségeket is megismerjék a fiatalok, felnőttek, hogy ezek újra és újra igényként jelenjenek meg az életükben, az élethosszig tanulást meghatározva.

A nemrég lezajlott Digitális Témahét – DTH- egyik érdekes eredménye volt, hogy több pedagógus is beszámolt arról, hogy az iskolai internetkapcsolat hiánya vagy zavara miatt offline tartottak digitális ismeretekről szóló vagy készségfejlesztő órákat. Ez egyrészt a kreatív és módszertanilag és emberileg is felkészült pedagógusokat dicséri, másrészt felveti az IKT infrastruktúra fejlesztés – ami most zajlik- évek óta egyre erősebb és halaszthatatlan igényét is.

 

Meglepő felvetés: nem a digitális oktatás a cél?

 

Horváth Ádám, a Digitális  Pedagógiai Módszertani Központ divízió vezetője is szót kért ezen a szekcióülésen. Szerinte nem a digitális oktatás kell, hogy a cél legyen. A munkahely szerkezete is folyamatosan változik, fragmentálódik, nagy tömegű jelenléti képzésre már nincs szükség. A gondolkodásmód, a folyamatos tanulási igény kell, hogy megjelenjen. 

  Szalayné Tahy Zsuzsa tanárként szólt hozzá a témához, és szerinte e képzés szerkezetében van szükség változtatásokra. Az a cél, hogy a tanulók igényeljük saját maguknak a képzéseket, folyamatosan önképzésben vegyenek részt. Fontos szerinte még az állandó visszajelzés is. A beszélgetés elején említett rövid, azonnal alkalmazható tudásra van szükség, tehát az ezt szolgáló képzésekre.  

Egy fontos hozzászólás volt, egy gyakorló tanítótól: 

  Szerinte azok a pedagógusok, akik offline eszközökkel dolgoztak pl.a DTH-n, ahol a digitális kompetenciafejlesztés volt a cél, tényleg óriási erőfeszítést tettek, módszertanilag és emberileg is nagy dolog ez tőlük.  De a legfontosabb, hogy ne legyen ilyenre szükség, és a legyen az iskolákban tényleg  megbízható szélessávú internetkapcsolat, wi-fi is. Az országban létező,  újító pedagógusok pedig folyamatosan kapjanak visszajelzést, elismerést az innovatív fejlesztéseikért, a kreatív, alkalmazkodó megoldásaikért, az ezzel járó plusz munkájukért.

Közösségi digitális népművelési terek lesznek országszerte

Szóba kerültek a közösségi internet elérést és internetes ismeretszerzést biztosító ún. Digitális Jólét Pontok, melyeken  bárki számára elérhetően, alacsony küszöbűen, esélyegyenlőséget biztosítva több száz helyen fognak a digitális eszközökön keresztül valódi kapcsolaton alapuló népnevelő munkát végezni.

Országszerte 1500 Digitális Jólét Program Pont fejlesztése valósul meg
„Korszerű eszközökkel és megújult tudástárral várnak mindenkit az országszerte ingyenesen elérhető 1500 megújult közösségi internet hozzáférési ponton. Az 5 milliárd forint hazai és uniós forrásból 2018 végére megvalósuló fejlesztésnek köszönhetően színvonalas környezetben, szakértők segítségével bővíthetőek a digitális ismeretek.Forrás: 

Vörös – Gubicza Zsanett elmondta: “ a legnagyobb állandóság a változás, ha minél több iskola átveszi ezt a szemléletet,akkor azok egymásra építve egy új, jobb minőséget hoznak létre.

Forrás: 

A résztvevők valamennyien egyetértettek abban, hogy az oktatás/tanulás a kulcs az előrelépésben a munka világában is, de az átalakulóban lévő, remélhetőleg egyre népszerűbb  felnőttképzés lesz fontos.

Kádár Krisztián, címzetes egyetemi docens, a Nemzeti Közszolgálat  Egyetem oktatója egy érdekes adattal támaszotta alá a tanulás-tanítás fontosságát: a Gartner Kutatóintézetnél olvasott statisztikában az szerepelt, hogy 2022-ig több hamis információ lesz az interneten, mint valós. Kulcsfontosságú a médiaértés, a digitális térben való tájékozódás megléte.

A Gartner további jövőbeli előrejelzéseiről – angolul – ITT lehet olvasni.

fotó: Pixabay.com

  (A beszámolóban nem térünk ki a két másik szekcióelőadásra: Mobilitás- Csökkentett kockázatokkal (IT biztonság) és a Mobilitás jövője. A szerk. )

 

Az összeállitást készítette: Fülöp Hajnalka

Folytatásban: Az Agyak mobilitása

Előző cikkAz autók és az „agyak” mobilitásáról is szó volt az Infoparlamenten
Következő cikkMeseszakkör a könyvtárban – ami különböző kultúrákat összehoz