Kezdőlap jó példák

A tanárok már az iskolákban vannak – Intézményvezetők az évkezdésről

Milyen terheket és milyen örömteli kihívásokat ró a tanévkezdés az intézményvezetőkre? Mi az ami folyamatos motivációval tölti fel őket és honnan merítenek erőt és segítséget a kitartó munkához? Mit remélnek az idei tanévtől és hogyan priorizálják a megkezdett munkát? Négy különböző közoktatási intézmény, három vidéki és egy budapesti vezető beosztású pedagógusával készítettünk villáminterjút, hogy megtudjuk, hogyan készülődnek, mit várnak, miket terveznek?

Derekasné Orosz Andrea, a Bükkábrányi Arany János Általános Iskola intézményvezetője
Derekasné Orosz Andrea, a Bükkábrányi Arany János Általános Iskola intézményvezetője
  • Hogyan kezdték az új tanévet?

A tanévet a sok projektünk fogja meghatározni. A KIP alapjaival ismerkedtünk aug. 22-24-ig Bükkábrányban a Miskolci Egyetem vezette EFOP projekt keretében. Nehéz volt a módszertani innovációra fókuszálni, mikor már mindenki a tanteremben pakolt volna… Viszonylag jól fogadták a kollégák a tréninget a nagy melegben 8-17 óráig. Erős kezdés volt!

  • Milyen nagy projektek várhatóak idén az iskolában?

A mi tankerületünkben „robognak” az EFOP projektek, ami jó a gyerekeknek, bár a projektkezelés kissé megnehezíti a vezetők életét. Az én iskolám EFOP-4.1.2 kiemelt intézmény, ahol nagy építkezés várható.

  • Mik az idei tanév szakmai kihívásai és prioritásai?

Most a tantárgyfelosztás jó összeállítása az első. A tanév kiemelt szakmai feladata a projektmegvalósítás lesz. Megpályáztuk a Kódolás hete – Code Week  – Google pályázatát a dunaújvárosi kolléganővel, Takkó Klárival és a DOK finnországi tanulmányútjára is jelentkeztünk két kollégámmal. A digitális napló bevezetése számunkra nem jelent nehézséget, hiszen 5 éve használjuk, és 3 éve csak digitális naplót vezetünk.

  • Milyen segítséget kap vezetőként?

Amire számíthatok vezetőként: a kollégáimmal való csapatmunka, a szülők támogatása, a helyi önkormányzat támogatása, a szakmai csoportokban a vezető kollégák támogató segítsége.

 

 Erdei Gyula, a hajdúszoboszlói Thököly Imre Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola igazgatója
Erdei Gyula, a hajdúszoboszlói Thököly Imre Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola igazgatója
  • Hogyan készül az új tanévre?

A szokásos módon, az eredményes elmúlt év alapján meghatározzuk a tovább fejlődés lehetőségeit.

  • Milyen változásokat vár leginkább?

A NAT elveinek megismerését.

  • Mik a legnagyobb kihívások Ön és a tantestület előtt?

Minden tanév újabb kihívás. Szeretnénk az új tanévben is olyan sikereket elérni, mint az elmúlt években.

  • Mit vár a legnagyobb örömmel?

A tanítás megkezdését, imádok tanítani…

  • Hogyan tud felkészülni, van-e bevált módszere, akár egyénileg, akár csapatban?

Egyénileg felkészülünk és utána csapatban valósítjuk meg a munkatervalapján elképzeléseinket. (Természetesen az elmúlt évtizedek alapján egy sajátos rend nagyon jól működik.)

  • Az Ön iskolájában milyen egyedi fejlesztések, változások történtek, fognak történni?

Egyrészt elkezdjük az EFOP 3.2.3.-17 program megvalósítását. Nagyon várjuk az új eszközök megérkezését. Másrészt a Menő Menza keretén belül a tankonyhánk kialakítása a legfőbb feladatunk. Harmadrészt folytatjuk azokat a tartalmi fejlesztéseket, melyeket kollégáink kezdtek.

 

 

 Varga Judit a kiskunhalasi Szilády Áron Református Gimnázium és Kollégium igazgatója.
Varga Judit a kiskunhalasi Szilády Áron Református Gimnázium és Kollégium igazgatója.
  • Hogyan készül az új tanévre?

Augusztus 21 óta valamennyi kollégámmal együtt, közösen készülünk az új tanévre: gőzerővel folynak a tervezési, egyeztetési team megbeszélések. Döntünk programokról, csoportbeosztásról, a tantárgyak tanításával kapcsolatos kérdésekről, projekteket találunk ki, felelősöket keresünk, stb.

  • Milyen változásokat vár leginkább?

A mi iskolánkban az elmúlt tanévben egy értékalapú stratégiafejlesztési folyamat indult el, ezt folytatjuk. Új munkaközösségek alakulnak, a szülők aktív  részvételével. Szervezetfejlesztést kezdtünk, optimalizáljuk az erőforrásainkat. Külső szakembereket vonunk be: pszichológusok, fejlesztőpedagógusok, és mentálhigiénés szakemberek
segítik a munkánkat. Bevezetjük az Arizona projektet, lesz kortárs mentorképzésünk. Erasmus+ pályázat keretében 8 pedagógusunk volt angol nyelvű európai továbbképzésen a nyáron – tehát sok izgalmas változás lesz!

  • Mik a legnagyobb kihívások Ön és a tantestület előtt?

Új tagozatot szeretnénk indítani a következő tanévben (művészeti), illetve a fent említett programok sok új élményt, tudást adnak majd a tanároknak és a diákoknak egyaránt.
Tudatosabb, nyugodtabb, kiszámíthatóbb, kicsit lassabb és professzionális működésre vágyunk 🙂

  • Mit vár a legnagyobb örömmel?

Én minden tanévben a tanítványaimnak örülök a legjobban, a tanítás számomra igazi flow, pótolhatatlan örömforrás a gyerekekkel való együttlét.

  • Hogyan tud felkészülni, van-e bevált módszere, akár egyénileg, akár csapatban?

Nyitott szemmel járok a világban, sok szakmai anyagot olvasok, megfigyelek, megbeszélek, kérdezek, megszólítok; azt tapasztalom, hogy  a tanári közösségünkben rejlő tudás, tapasztalat összeadódik és a hitünk által megerősítve szolgálja a
gyerekeket.

****

Tarné Éder Marianna, az Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnázium alsós igazgató-helyettese
Tarné Éder Marianna, az Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnázium vezetőjével
  • Hogyan készül az új tanévre?

Vezetőként a nyár folyamán is elég sok feladat van, de könnyebbség, hogy ezeket szabadabb keretek között lehet végezni.

  • Milyen változásokat vár leginkább?

Az előző tanév végén megkapott eszközök közül a projektorok felszerelése ennek a tanévnek az elején történik meg. A kollégák is nagyon várják ezt. A beígért állami Wifi kiépítését is nagyon várjuk. Iskolánk tantestületének jó része nyitott az IKT eszközök órai felhasználására, a módszertani megújulásokra, és a jól működő, szélessávú wifi beszerelése csak növelné a motivációt.

  • Mik a legnagyobb kihívások Ön és a tantestület előtt?

A tantestület elnyerte a Microsoft Innovatív Iskola címet másodszor is, ezzel komoly feladatok is járnak. Komoly feladat, hogy a 2019/20-as pályázat során minél több kolléga nyerje
el a Microsoft Innovatív Pedagógus címet. Az órarendkészítés egy 73 fős tantestületben mindig nagy kihívás elé állítja a vezetőket és a kollégákat is, csakúgy, mint a tanév során felmerülő adminisztrációs terhek. Jó gyakorlat lenne, ha egyféle adatot csak egyszer kellene az intézményeknek szolgáltatniuk.

  • Mit vár a legnagyobb örömmel?

Ez nem kötődik vezetői beosztásomhoz. Elsősöket fogok olvasni, írni tanítani. Ez óriási öröm és egyben kihívás is számomra még 30 év gyakorlat után is.

  • Hogyan tud felkészülni, van-e bevált módszere, akár egyénileg, akár csapatban?

Remek kollégákkal dolgozhatom együtt, akik segítőkészek, okosak, mindig a megoldásra törekszenek. Ez nagy segítség a tanévkezdéskor is.

  • Az Ön iskolájában milyen egyedi fejlesztések, változások történtek, fognak történni?

A korábbi innovációkat kívánjuk folytatni, ezek is – bár már elindult folyamatok -, még mindig kihívást jelentenek. A Microsoft Innovatív Iskola program mellett lelkesen veszünk részt minden témahéten, kiemelten fontos számunkra az Európai Kódhét és a Digitális Témahét. Ezeken kívül a gimnáziumi tagozaton már második éve működik a „Humán Dózis” projekt, melynek sikeressége az idei felvételi eljárásban is megmutatkozott. Sokan választották iskolánk gimnáziumi tagozatát. Gimnáziumunkban évek óta jól működik emellett a Katonasuli tagozat, ezt kívánjuk folytatni. A felső tagozaton az „Egyidejűség” projekt (mely a tanulás interdiszciplináris megközelítését tartja a legfontosabb szempontnak) is rendkívül sikeres. Ebben a tanévben hozzuk létre a 12 évfolyamon átívelő Digitális Munkaközösséget és alkotjuk meg az iskola Digitális Stratégiáját. Digitális Munkaközösség: 12 évfolyamon átívelő együttműködés.Tagjai az IKT használatra motivált pedagógusok és az érdeklődök.

Előző cikkEgyedülálló megoldás a játékos pénzügyi neveléshez – videóval!
Következő cikkMegrendezték az I. Kárpát-medencei Szabadegyetemet