Kezdőlap határtalanul

Nagy érdeklődés övezte a Kárpát-medencei Pedagógusok Fórumát

A digitális pedagógia, programozás-oktatás, élményszerű projektek és matematika oktatás is szóba került azon a konferencián, ami a"Magyarból jeles" címet kapta. A Magyarból Jeles - A Kárpát-medencei Pedagógusok Fóruma című rendezvényen nagy számban vettek részt határon innen és túlról érkező magyar pedagógusok. Nem csak a prezentációk során lehetett tudást építeni, de a szünetekben is aktív műhelybeszélgetések folytak az eseményen. Képes beszámolónk következik:

Sikeresen lezajlott a Modern Iskola és a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. együttműködésében szervezett  módszertani és digitális pedagógiai konferencia 2018. szeptember 27-én a budapesti Kódex Kulturális Központban. A rendezvény érdekessége és egyben különleges értékét adó eleme volt, hogy határon túli magyar pedagógusok előadásait hallgathatták az érdeklődők. Az előadók- akiket később részletesen is bemutatunk- Erdélyből, Vajdaságból és a Felvidékről érkeztek, valamennyien innovatív,  kreatív és bátor, lelkes szakemberek. Innen is köszönjük az inspiráló előadásokat!

A Bethlen Gábor Alapítvány támogatásával megvalósult rendezvényre pedagógusok, oktatók, digitális pedagógiai szakértők is kíváncsiak voltak. A Kódex Kulturális Központ igényes nagytermében sokan követték élőben az előadásokat és beszélgetésekkel, kapcsolatépítésekkel tették még értékesebbé az együtt töltött időt. Akik nem tudtak eljönni, azok számára élő közvetítést biztosítottunk: Göblös Péter, a törökfalusi (újvidéki) iskola tanára saját YouTube csatornáján mutatta be a teremben zajló előadást. A közvetítés ITT tekinhető meg.

Demeter József, az Emberi Erőforrások Minisztériumának Köznevelésért Felelős Helyettes Államtitkárságának munkatársa

A rendezvény köszöntőjét Demeter József a Kárpát-medencei tehetséggondozás szakértője az Emberi Erőforrások Minisztériumának Köznevelésért Felelős Helyettes Államtitkárságának munkatársa tartotta, aki hangsúlyozta, hogy a digitális világ kihívásaira csak határokon átívelő nemzeti összefogással lehet válaszolni.

 

A témákból dióhéjban

Digitális pedagógia, programozás-oktatás, interaktív és dinamikus tanítási terek – határtalanul. Pedagógusok mutatták be jó gyakorlataikat, amelyekhez digitális eszközöket használnak. (Az előadásokról egyenként és részletesen fogunk cikket írni, fotókkal és hasznos linkekkel, a szerk.)

A programban elsőként a talán legmesszebbről, az erdélyi Székelyudvarhelyi Tamási Áron Gimnáziumból érkező Szabó Zsuzsa mutatta be tanóraszervezési és pedagógiai megoldásait, amiket alsós gyerekekkel alkalmaz. Zsuzsa olyan tevékenységeken keresztül kapcsolja össze diákjainak virtuális és edukációs tereit, mint például a sakk. Az általa tanított gyermekek hátizsákja könnyű, hiszen a tananyagok nagy részéhez vaskos könyvek helyett csak egy tablet kell. Mindeközben, megoldásaival lehetőséget biztosít arra, hogy a diákok ne csak a virtuális, de a valós térben is elboldoguljanak.

Göblös Péter  az újvidéki Ada település Cseh Károly Általános Iskolájának törökfalusi (Utrine) tagozatán tanít. Látványos előadásának címe : Interaktív bemutató az alsó tagozatos robotika oktatásról, programozási alapismeretek oktatásáról. 

A sokoldalú pedagógus bemutatta YouTube csatornáit, amiken rendszeresen oszt meg inspiráló és vizuálisan vonzó tartalmakat, pl. lakóhelyének épített környezetéről vagy tanórai foglalkozásaikról. A foglalkozások egyik érdekes szereplője a LEGO Mindstorms EV3 robot, amivel – Péter tanításával és szervezésével – karkötőt fonni úgyanúgy tudnak a kisiskolások, mint tojást festeni. Mindeközben természetesen a 21. századi gondolkodásuk és tudásuk fejlődik: az algoritmikus gondolkodás, problémamegoldás és programozás is. Élménypedagógiai bemutatóját sokféle alkalmazás és  módszertani eszköz és motivációs megoldással fűszerezte. Az előadás végén a „szót” átadta a robotnak, aki alig pár perc alatt kirakta a bűvös kocka oldalait egyszínűre. A szünetben Péter egy különleges póló felpróbálásával egy egészen megdöbbentő és egyben hasznos alkalmazást is bemutatott, nagy érdeklődés közepette. Ahogy korábban már írtuk: saját YouTube csatornáján mutatta be a teremben zajló előadást. A közvetítés ITT tekinthető meg.

Mgr.Henzel György a Katona Mihály Alapiskolából egy kis-létszámú felvidéki intézményből érkezett a konferenciára. Az iskola annak érdekében, hogy a gyermekek biztonságosan és otthonosan mozogjanak az őket körülvevő digitális térben és képesek legyenek annak lehetőségeit saját életükben kihasználni, létrehozta a Digitális FABrikáló Műhelyet, mely immáron harmadik éve működik sikerrel. A műhelyben nem csak LEGOk összerakásával foglalatoskodnak szorgosan, hanem a programozáson túl az AR technológiával, 3D tervezéssel, 3D nyomtatással, digitális elektronikával, és még sok minden mással.  

A konferencia kötetlen hangulatát jól mutatták az előadás szüneteiben spontán kialakuló műhelybeszélgetések, melyek során ki lehetett próbálni a LEGO robotokat és pár izgalmas applikációt is.

A Modern Iskola applikációját , a MemoriTár-at is sokan figyelték ahogy a fejlesztő bemutatta:

Ennek jellemzőiről előzetesen a fejlesztők ezt írták:
– tantárgyak és évfolyamok szerinti feosztás

– kereshető tartalmak

– elegáns megjelenés

– könnyű kezelhetőség

– Android és iOS kompatibilis

– tartalomajánlási lehetőség

– könnyű továbbfejlesztési lehetőség

Korenova Lilla a Pozsonyi Comenius Egyetem docense egy nagyon aktuális témáról beszélt, vagyis arról, „Mi történik akkor, ha a diákok a számukra elérhető ingyenes okostelefonos applikációval számolják ki a matematika –feladatokat? Hogyan lehet ez után bármilyen feladatot is adni nekik?” Az élményekre, kreativitásra építő matematikai módszertan szakértőjeként a Pozsonyból érkező Korenova Lilla kutató és  pedagógus bemutatta, hogyan lehet a diákokat szöveges feladatok alkotására motiválni. A különféle vizuálisan is vonzó, érdekes, és a diákok rugalmas gondolkodására építő, az azt segítő módszereket és alkalmazásokat, és eszközöket is megismerhettük ebből az előadásból. Az utolsó percekben az ötödikes kislányok házi feladataként megjelenő  éneklő-táncoló szimmetrikus egyszarvúakról szóló zenés videóklip a szkeptikusok meggyőzésére is kiválóan alkalmas…

Tomolya Róbert (Fülek, Füleki Gimnázium) Interaktív és dinamikus matematika című előadásában bemutatta, hogyan lehet küzdeni azellen, hogy a diákok unalmasnak és érthetetlennek tartsák a matematika és geometria órákat. „A korszerű matematikai oktató programok mint például a Geogebra, az interaktív tábla szoftvere, egyéb oktató programok új dimenziókat nyitnak a hagyományos papír, ceruza, vonalzó és körzővel szemben.”- hívta fel a figyelmet előadásában Róbert. Szó volt ezentúl az az Interaktív ás dinamikus matematikáról, mely annak érdekében született, hogy a középiskolai matematikának ne csak egy-egy kicsi szeletét  érintse a világhálón elérhető digitális tananyagok halmaza. 

A kódolás, programozás megismerése nagyon fontos a mai gyerekeknek, hisz a munkaerőpiacon a robotokkal, digitális eszközökkel kell majd találkozniuk, együttműködniük a közeljövő felnőttjeinek. Többek között erre is felhívja a figyelmet az október 6-án kezdődő Európai Kódolási Hét, amit előadásában részletesen bemutatott Vörös Csaba, az EU Code Week – Európai Programozási Hét – szerbiai nagykövete.  Számos módszertani és személeti elemet megosztott,  játékokat, élményekre alapuló, motiváló megoldásokat.

A konferenciát vacsora és a Kiss Kata Zenekar koncertje zárta. A résztvevők dalokat hallhattak többek között a zenekar MAGYARBÓL JELES című kiadványáról, melynek célja, hogy a zene eszközeivel, a közös éneklés élményén keresztül ültesse el a gyermeki lélekben a nemzeti identitás magját. A koncert közös énekléssel és igazi jó magyar néptánccal méltó zárása volt a konferenciának, mely a Kárpát-medence pedagógusainak összefogását szorgalmazza.

A konferencia előadásairól részletes beszámolókat és fotókat, videókat is közzé fogunk tenni a most következő időszakban.

A beszámolót készítette Eriksson Zsófia és Fülöp Hajnalka.

Fotó: Könyvtárellátó Nonprofit Kft.

 

Előző cikkPályázatok a középiskolák támogatására
Következő cikkV. Internetkonferencia – 2018 „Az internet hatása a gyermekekre és fiatalokra”