A világháló és annak összes, az oktatásban hasznos szolgáltatása bárhonnan és bárkinek elérhető. Ehhez persze elhivatott és a tudás birtokában lévő, azt folyamatosan fejlesztő pedagógusokra van szükség.
A szlovákiai Katona Mihály Alapiskola egy kis létszámú iskola Felvidéken. Henzel György beszámolója szerint „Iskolánk mindig is fontosnak tartotta, hogy a gyermekek biztonságosan és otthonosan mozogjanak a bennünket körülvevő digitális térben, és képesek legyenek annak lehetőségeit saját életükben kihasználni. A harmadik éve működő műhelyünk projektjei során együttműködtünk belföldi és határon túli intézményekkel. Műhelyünknek a múlt évben a Digitális FABrikáló Műhely nevet adtuk. Erre azért volt szükség, mert a műhelyünkben nemcsak a LEGO-k összerakásával foglalatoskodtunk. Foglalkozunk még a programozáson túl az AR (augmented reality- kiterjesztett valóság, a szerk.) technológiával, 3D tervezéssel, modellezéssel, és több sikeres projektünk köszönhetően 3D nyomtatással, digitális elektronikával és még sok minden mással. Ennek az eszközkészletnek is köszönhető, hogy műhelyünkben a /STE@M Maker/ Természettudományok (S), a Technológia (T), a Műszaki tudományok (E), Művészet (A) és a Matematika (M) ötvözésére nyílik lehetőség.
Henzel György bemutatójában az iskolájában használt IKT eszközök „evolúciójáról” beszélt elsőként.
– A statikus és elég nehézkes asztali gépektől hogyan jutottak el a közösségi digitális élményt kínáló interaktív táblákig, majd utána a mobil digitális eszközökig.
– Jelenleg a fizikai és digitális valóság összekapcsolásával érik el a céljukat: a gyerekek, a résztvevők a mindennapokba számos érzékszervükkel is aktívan kapcsolódnak be a tevékenységbe, kézügyességgel és anyagok megformázásával is alkotnak.
Ide illik egy TED előadásból származó idézet:
„Azáltal, hogy kiterjesztjük az információkat a körülöttünk lévő világra, nem csak a digitális szakadékot vagy a két világot elválasztó rést hidaljuk át, hanem segítségével emberek maradhatunk, szorosabb kapcsolatban élve a minket körülvevő világgal. Segítségével megakadályozzuk, hogy gépek előtt ülő gépekké váljunk.” (Pranav Mistry: The thrilling potential of SixthSense technology, TEDIndia, 2009 – magyar felirattal!)
Egyszer volt, hol nem volt: történetek és a DTH
A műhelyben részt vevő tanulók évek óta indulnak a Digitális Témahét pályázatán, idei projektjükkel is nyertek! A projektek során a fizikai valóságból indulnak ki mindig, a Bill Gates álatal megálmodottBelmont város makettjének megépítése során a tanulók az okos-eszközök, berendezések, az Okos-városokkal kapcsolatos ismereteiket bővíthették. Mindig fontos a kerettörténet, amibe beágyazták a digitális eszközök használatát: minden alkalommal valós problémákat oldottak meg, a gyerekek mindennapos környezetéből, de mindig volt egy hozzáadott, kicsit futurisztikus érték is.
Digitális Témahét projektjeik:
- Hová kerül a szemét az osztályból; /2016/
- Felkészülni! Vigyázz! MARS!; /2017/
- BELMONT az okos-város – SmARt City.Ahol a bitekből atomok lesznek /2018/
Barkácsolás : digitális technika vs. papír-ceruza?
A digitális készségek fejlesztése mellett az alkotó energiákat, a történetmesélést, a kooperatív munkát, a projektszemléletet, a problémamegoldó képességet is fejlesztő ún. STE@M pedagógiai irányzat számára hoztak létre teret az iskolában.
Henzel György szerint: „ha lehet nagyképűen mondani a mi kis műhelyünk egy „Makerspace előszobája”, ahol lehetőség van digitális és analóg tárgyalkotásra. Ahol a digitálisan megalkotott 3D modellek a Virtuális Valóságból a Kiterjesztett valóságba, de 3D nyomtató segítségével akár a valós világba kerülhetnek. Így válhat a Digitálsi FABrikáló Műhelyünk olyan műhellyé, ahol a bitekből atomok lesznek.”
Egyáltalán nem zárja ki egymást a digitális technika alkalmazása és a kézzelfogható alkotások készítése, sőt, a virtuális térből kiragadhatók így a gyerekek, és a korszerű eszközök motivációs erejét felhasználva alkalmazhatják azokat.
„Maker alapkészlet: papír, olló, ragasztók, ceruzák, festékek…
- – ragasztó pisztoly
- – polisztirol habvágó
- – szúrófűrész
- – fúró-, marókészülék
Henzel György több idei tanévi aktivitásról is beszámolt:
- Orange alapítvány – Kreatív programozással a Digitális FABrikáló Műhelyben (tanulás micro:bitek segítségével).
- Postabank alapítvány – Digitális FABrikáló Műhely, ahol a generációk közti szakadék áthidalásra kerül.
- GE (General Electric) iparvállalat – Additív Oktatás Programjának (AEP) pályázata.
- Alkotó TáboroZOOk az Evangéliumi táborban
- EU Kódolás Hete 2018
- Kreatív kódolás
- Nyitott Műhelyfoglalkozások
- Bemutatók más iskoláknak
- Együttműködés magyarországi iskolákkal
- LeonARdo da Vinci titkai
A beszámoló és a jó gyakorlat remek bizonyíték arra, hogy a kitartó, szorgalmas munka, a folyamatos önképzés és közösségépítés mennyire hatékony a digitális technikák oktatási felhasználásában.
Az előadás ITT érhető el, ami a Magyarból jeles című konferencián hangzott el 2018. szeptember 27-én, a Modern Iskola szervezésében a Kódex Kulturális Központban.
A beszámolót írta Fülöp Hajnalka