– Mi a véleménye a határon túli magyar szakképzési projektekről?
Tudunk a projektekről, de az alacsony diáklétszám miatt sajnos a általában nem tudunk részt venni a projektekben. Ami a szakképzéseket illeti, a mindössze néhány szaktanár túlnyomórészt a helyi Tudományos és Oktatási Minisztérium által szervezett képzésekben szokott részt venni.
– Milyen projektek valósítanak meg az Önök szakképzés területén és ennek mik a jellegzetességei?
– Mivel kevés a már említett diáklétszám, sok projektben eleve nem tudunk részt venni. Azoknak a meghívásoknak, melyek a magyar nyelv, kultúra, hagyományok megőrzésére irányulnak, általában eleget szoktunk tenni. A szakközépiskolások a helyi projektekben szoktak részt venni.
– Hogyan látja a tendenciákat, az Ön területének mire van szüksége az robotika korában?
– Ahhoz, hogy haladni tudjunk a korral, a korszerű felszerelés mellett szükség van megfelelő továbbképzésre is a legmodernebb technológia terén, mert a minőséges oktatást csak úgy tudjuk megvalósítani, ha magunkat is fejlesztjük. Be kell fektetni az új tudásba, hogy együtt élvezzük a számítógépek és robotok használatának előnyeit.
– A pszichológia, mint tantárgy oktatásáról: milyen szerepe van a tinédzserek életében a lelki egészségnek?
–
A pszichológia önálló tantárgy nálunk. A gimnázium szakirányon heti egy óra, a hotel-turizmus irányzaton heti kettő órában tanulnak.
– A szellemileg egészséges fiatal személy stabil, elégedett, pozitív, elfogadja a másik embert olyannak, amilyen, barátkozik, szerepel a közösségi életben, megfelelő módon el tudja fogadni a stresszt és az élet nehéz helyzeteit és tud szembesülni a különböző kihívásokkal a mindennapi életben.
A pszichológia a fiatalokat segíti abban, hogy tudományos bizonyítékok alapján észleljék és megértsék az emberi magatartást, amelyet a legkülönbözőbb fizikai, biológiai és szociális folyamatok befolyásolnak. Ilyen módon eredményesebben megismerhetik és megérthetik saját magukat és másokat is. Az elsajátított tudást könnyen tudják használni a mindennapos életben, ami lehetővé teszi azoknak a kompetenciáknak a fejlődését, amelyek erősítik a személy szellemi egészségéhez szükséges növekedést és fejlődést.
– Mit tanulnak a tantárgyon belül, milyen módon kapcsolódik ez a szakmájukhoz?
– A tanulók a szellemi folyamatokról és magatartásról tanulnak. Ismereteket szereznek a pszichológiáról, mint tudományról, a saját érzéseikről, észlelésükről, figyelmükről, érzelmeikről, az ösztönzésről, stresszről, frusztrációról, tanulásról, emlékezetről, véleményről, személyiségről, csoportokról, nézőpontokról, a siker tényezőiről, az emberek közötti kapcsolatokról, döntéshozásról, összetűzésekről és azok megoldásáról, a kommunikáció alapjairól és az egymással való kommunikációról.
A tanulók a mindennapos példákon és az üzleti környezeten keresztül, kutató munkák által, különböző helyzetek szimulálásával, szerepelve projektekben és műhelymunkákban, észlelik a pszichológia által szerzet tudás fontosságát, amely majd segít nekikabban, hogy minél sikeresebbek legyenek a munkájukban.
A beszélgetést Fülöp Hajnalka készítette Andócsi Jánossal.
A képeket Andócsi Jánostól és a központ Facebook oldaláról kaptuk.