Kezdőlap határtalanul

    Minőségi oktatás és pszichológia- egy eszéki jó gyakorlat

    Andócsi János az eszéki székhelyű Horvátországi Magyar Oktatási és Művelődési Központ igazgatója az Európai Szakképzési Hét alkalmából adott interjút a Modern Iskolának. A beszélgetésben szó kerül a robotika korában való szakképzésről és a diákok lelki egészségéről is.


    Andócsi János, igazgató
    Horvátországi Magyar Oktatási és
    Művelődési Központ
    Horvátországi Magyar Oktatási és
    Művelődési Központ, Eszék, Horvátország

     

    – Mi a véleménye a határon túli magyar szakképzési projektekről?

    Tudunk a projektekről, de az alacsony diáklétszám miatt sajnos a általában nem tudunk részt venni a projektekben. Ami a szakképzéseket illeti, a mindössze néhány szaktanár túlnyomórészt a helyi Tudományos és Oktatási Minisztérium által szervezett képzésekben szokott részt venni.

    – Milyen projektek valósítanak meg az Önök szakképzés területén és ennek mik a jellegzetességei?

    – Mivel kevés a már említett diáklétszám, sok projektben eleve nem tudunk részt venni. Azoknak a meghívásoknak, melyek a magyar nyelv, kultúra, hagyományok megőrzésére irányulnak, általában eleget szoktunk tenni. A szakközépiskolások a helyi projektekben szoktak részt venni.

    – Hogyan látja a tendenciákat, az Ön területének mire van szüksége az robotika korában?

    – Ahhoz, hogy haladni tudjunk a korral, a korszerű felszerelés mellett szükség van megfelelő továbbképzésre is a legmodernebb technológia terén, mert a minőséges oktatást csak úgy tudjuk megvalósítani, ha magunkat is fejlesztjük. Be kell fektetni az új tudásba, hogy együtt élvezzük a számítógépek és robotok használatának előnyeit.

    Horvátországi Magyar Oktatási és Művelődési Központ

    – A pszichológia, mint tantárgy oktatásáról: milyen szerepe van a tinédzserek életében a lelki egészségnek?

    A pszichológia önálló tantárgy nálunk. A gimnázium szakirányon heti egy óra, a hotel-turizmus irányzaton heti kettő órában tanulnak.
    – A szellemileg egészséges fiatal személy stabil, elégedett, pozitív, elfogadja a másik embert olyannak, amilyen, barátkozik, szerepel a közösségi életben, megfelelő módon el tudja fogadni a stresszt és az élet nehéz helyzeteit és tud szembesülni a különböző kihívásokkal a mindennapi életben.

    A pszichológia a fiatalokat segíti abban, hogy tudományos bizonyítékok alapján észleljék és megértsék az emberi magatartást, amelyet a legkülönbözőbb fizikai, biológiai és szociális folyamatok befolyásolnak. Ilyen módon eredményesebben megismerhetik és megérthetik saját magukat és másokat is. Az elsajátított tudást könnyen tudják használni a mindennapos életben, ami lehetővé teszi azoknak a kompetenciáknak a fejlődését, amelyek erősítik a személy szellemi egészségéhez szükséges növekedést és fejlődést.

    – Mit tanulnak a tantárgyon belül, milyen módon kapcsolódik ez a szakmájukhoz?

    – A tanulók a szellemi folyamatokról és magatartásról tanulnak. Ismereteket szereznek a pszichológiáról, mint tudományról, a saját érzéseikről, észlelésükről, figyelmükről, érzelmeikről, az ösztönzésről, stresszről, frusztrációról, tanulásról, emlékezetről, véleményről, személyiségről, csoportokról, nézőpontokról, a siker tényezőiről, az emberek közötti kapcsolatokról, döntéshozásról, összetűzésekről és azok megoldásáról, a kommunikáció alapjairól és az egymással való kommunikációról.
    A tanulók a mindennapos példákon és az üzleti környezeten keresztül, kutató munkák által, különböző helyzetek szimulálásával, szerepelve projektekben és műhelymunkákban, észlelik a pszichológia által szerzet tudás fontosságát, amely majd segít nekikabban, hogy minél sikeresebbek legyenek a munkájukban.

    A beszélgetést Fülöp Hajnalka készítette Andócsi Jánossal.

    A képeket Andócsi Jánostól és a központ Facebook oldaláról kaptuk.

    Előző cikkA két legerősebb szó az oktatásban
    Következő cikkDigitális kor? – Digitális oktatás? – Iskolai könyvtár! Utak a jövő iskolai könyvtára és tananyaga felé – 2018. október 25.