Kezdőlap hírmozaik

    Bemutatkozik egy díjnyertes digitális jó gyakorlat

    A Tempus Közalapítvány Digitális Módszertára immáron hat éve nyújt lehetőséget, hogy az IKT eszközöket és digitális pedagógiai módszereket kreatív és innovatív módon alkalmazó tanárok bemutathassák és hozzáférhetővé tegyék saját ötleteiket. A 2018-as év egyik díjazott ötletét, Tusorné Fekete Éva jó gyakorlatát alább olvashatják.

    Fotó: Digitális Pedagógus Díjak és Oklevelek átadása a Tempus Közalapítvány Digitális Konferenciáján

    A Weöres ösvények 2.0 című módszertani ötletem egy olyan komplex rendszer, amelyben a tanulási folyamatot teljes mértékben digitalizáltam, a tananyag átadástól a tanulói visszajelzésen keresztül az értékelésig.
    A kiinduló problémám az volt, hogy a gyerekeknek nincs tankönyvük, ha hiányoznak nehezen tudják pótolni, valamint idáig az órák nagy része elment a tananyag rögzítésével.
    A tananyag átadását úgy oldottam meg, hogy létrehoztam egy olyan weboldalt, amelyre évfolyamonként, tanórákra lebontva folyamatosan felteszem a tananyagok elérhetőségét, jelölve az aktuális tanórát. (http://weores.ininet.hu/) Ez az oldal tulajdonképpen tartalom jegyzékként funkcionál, mindig jelzem rajta az aktuális tanórát. A tanóránál lévő TANANYAGRA- kattintva megnyílik a tankönyvünk.

    Forrás: http://tusoreva.blogspot.com/

    A tananyagok szerkesztésére MS OneNote-ot használom: minden témát külön szakaszban helyezek el, és a tanórai anyagok, az elmélet a hozzájuk kapcsolódó gyakorló tesztek, a differenciált feladatok,  valamint a gyakorlati tevékenységeket bemutató videó anyagok egy-egy lapra kerültek. A tanulást színes jelzések, szimbólumok is segítik. Az értékelést gamifikációs módszerrel végeztem, a gyűjtött pontokat érdemjegyre váltjuk.  Természetesen „hagyományos” számonkérés is van – digitális formában. Az elkészítendő feladatokat az EDMODO osztályterembe küldik be a tanulók,  itt értékelni tudom őket, és segítséget is kérhetnek.  A pontgyűjtés során vannak kötelező elemek, de emellett a tanulók kiválaszthatják,  hogy melyik feladatokat készítik el.

    Fontosnak tartom azt, hogy a gyerekek átlássák a tanulási folyamatot, ezért először a 8. osztályosoknál elkészítettem egy „tanulási ösvényt” egy Google táblázat segítségével, amelybe témánként felvittem a legfontosabb tudnivalókat, kulcskifejezéseket, a tananyag típusát, elérhetőségét. A megosztott dokumentumban a tanuló a megfelelő szám beírásával visszajelzést adhat arról,  hogy milyen szinten értette meg a tananyagot. Feltételes formázás segítségével beállítottam azt, hogy színekkel jelezze a program az elsajátítás
    szintjét. (https://goo.gl/b8g77i)

    Ebben a tanévben már 7-8. évfolyamon informatikából (valamint egy osztálynál több tárgyból) ezzel a tematikus táblázattal dolgozunk. 5-6. évfolyamon óra tevékenység szintre bontottam le, így segítve az önálló tanulást.(https://goo.gl/ZKeCJk)

    A digitális tananyagok és a tanulási táblázatok (ösvények) segítségével tanulóim a saját ütemben  és módszerrel sajátíthatják el mind az elméleti, mind a gyakorlati tananyagot.

    Bővebben, képekkel: https://tinyurl.hu/jTzH/

     

    Fotó: Tusorné Fekete Éva

    NÉVJEGY

    Tusor Éva

    25 éve dolgozom a Gyömrői Weöres Sándor Általános Iskolában, informatika- biológia- technika szakos tanárként. 20 éve, amint iskolánkban megjelentek az első számítógépek, elkezdett foglalkoztatni az, hogy hogyan tudnám bevonni más tantárgyaimba (természetismeret, biológia) használatukat. Az utóbbi években sokat foglalkoztam újszerű tanítási módszerekkel: differenciált oktatással, gamification eszközeivel. Ez vezetett arra, hogy olyan módszert dolgozzak ki, amelyben minél több oldalról be tudom vonni tanulóimat a tanítás-tanulás folyamatába, tanulóimnak megfelelő motiváló és értékelő eszközöket keressek. Fontosnak tartom, hogy a tanulóim megértsék, és átlássák a tanulási folyamatot, ehhez készítettem egy olyan táblázatot, amely elemi egységek formájában tartalmazza az elsajátítandó ismereteket, és a tanuló megtalálja benne a tananyagforrásokat, illetve jelezni tudja, hogy milyen szinten áll az elsajátításban. Azt gondolom, hogy a 21. században a IKT eszközök használata nélkülözhetetlen az oktatásban, hiszen a tanulási folyamat minden fázisában eredményesen használhatjuk ezeket az eszközöket.

     

    Előző cikkIlyen volt a mohácsi busójárás – KÉPGALÉRIA
    Következő cikkIdén is lesz Happy hét a vízfogyasztás népszerűsítésére – Ingyenes oktatási segédanyagok és értékes nyeremények várják a résztvevőket