– Milyen előkészületek előzték meg a Digitális Témahetet?
Mind a négyen az eTwinning közösségének tagjai vagyunk. Egyrészt a más projektekben szerzett tapasztalatainkból építkeztünk, másrészt a projektben részt vevő kolléganőimmel rendszeresen részt vettünk a DTH és az eTwinning által szervezett webináriumokon. Én a magam részéről 2018. nyarán részt vettem egy eTwinning akkreditált továbbképzésen, ahol a nagykövetek vezetésével rendkívül hasznos ismereteket szereztem a projekt felépítésétől az internet segítségével történő megszervezésen át a gyakorlati alkalmazásokig. Ezen kívül 2019-ben a Telenor HiperSuli továbbképzésén szintén rengeteg, a tanításban remekül használható IKT alkalmazással ismerkedhettem meg. Mindkét tanfolyam remekül szervezett, hasznos és élvezetes volt.
– Hány projektet/programot sikerült megvalósítani?
Egy programot valósítottunk meg közösen. Mivel a Digitális Témahéthez kapcsolódó projekteknek nem kell feltétlenül az aktuális hétre esnie, a mi intézményünk hat IKT-vel támogatott projektet szervezett. Három angol munkanyelvű eTwinning projekt 2019. februárjáig lezajlott: From my country…… in Europe, Our book of a magic Christmas, Carnival in the air. Témájukban az európai országokkal, azon belül elsősorban hazánkkal való ismerkedéssel, a karácsonyra való készülődéssel és szokásokkal, valamint a farsangi szokásokkal voltak kapcsolatosak.
Önálló, magyar munkanyelvű projektjeink közül az első az 1848-49-es forradalom és szabadságharc témájában valósult meg. Második projektünk a Hatvani Szent István Általános Iskola ötlete alapján Bee-Bot pálya-tervező verseny volt. Harmadik és egyben legkedvesebb projektünk a Mesés kalandok-„Kódolj és játssz!” címet viselte, amelyben modern módszerekkel és eszközökkel ismerkedtünk a magyar népmesékkel. Ezen kívül Flashmobot is szerveztünk a miskolci Pannon-tenger Múzeum Dinók Földjén kiállításán.
– Volt már korábban digitális vagy más jellegű témahét az intézményben?
Külhoni partnereink a felhívásra először vettek részt a Digitális Témahéten, a mi iskolánk harmadik alkalommal csatlakozott a Digitális Témahéthez, de ezen kívül is rendszeresen szervezünk témaheteket, (pl. Dohányzásprevenciós Témahét, Fenntarthatósági Témahét, Pénz7)
– Hány diák és tanár kollégát sikerült bevonni a programokba?
Iskolánk teljes alsó tagozata készített munkákat a Bee-bot versenyfelhívásra.
– Kérem, mutassák be röviden a legjobban sikerült projektet.
Résztvevők:
Đorović Edina – Predškolska ustanova „Naša radost”, Szabadka, Szerbia, Katicabogár csoport 23 fő
Ibolya Uličná – ZŠ sVJM Silica -Alapiskola Szilice, Silica, Szlovákia
Szabó Julianna – Petőfi Sándor Iskolaközpont, Csíkdánfalva, Románia, 3. osztály 15 fő
Suszterné Fükő Judit – Bulgárföldi Általános Iskola, Miskolc, Magyarország, 1. b osztály 28 fő
Felvettük a kapcsolatot a partnerekkel, közösen kidolgoztuk a projektet, bemutattuk a gyerekeknek, és a szülőknek. Az osztályok bemutatkoztak egymásnak. Szófelhőket készítettünk. Logót terveztünk mandala formájában digitálisan és kézi színezéssel is. Internetes szavazással kiválasztottuk a legjobb logót. A játék alapjául szolgáló népmeséket közösen kiválasztottuk, megismertük. Egyéni illusztrációkat készítettek a gyerekek, feltöltöttük őket egy közös virtuális galériába. Plakátot terveztünk közösen a meseillusztrációk elemeiből. Mesehősök újsághirdetéseit találtuk ki. Közösen szerkesztett újság oldalait hoztuk létre. Kiemeltünk egy mindennapi problémát a meséből, és megoldottuk azt a gyakorlatban. Kincset kerestünk QR kódokkal. Bee-bot pályát terveztünk és készítettünk el. Web2.0 játékokat játszottunk, mesét írtunk közösen a Storyjumper alkalmazás segítségével. A projektet dokumentáltuk az iskolák/óvoda honlapján. Visszatekintettünk a gyerekekkel a projektre, értékeltük azt. Elismerésként oklevelet kaptak az elvégzett munkájukért.
– Hogyan sikerült a projektet beintegrálni a tantervi keretek közé?
A projekt célja volt a diákok számára a hagyományos értékek közvetítése, anyanyelvi kompetenciáik, kreativitásuk fejlesztése, újszerű technikák megismerése, informatikai eszközök használata életkoruknak megfelelően, szociális kompetenciáik fejlesztése. Logikai készség és problémamegoldó képesség fejlesztése. A magyar népmesék alaposabb megismerése, együttműködési készségük, kommunikációjuk fejlődése, a használt technikák elsajátítása. A dráma, informatika, művészet, nyelv és irodalom, technika, általános iskolai tantárgyak, ének-zene, óvodai foglalkozások tárgyakhoz kapcsolódtak foglalkozásaink.
– Milyen értékelő eszközöket használtak a projekt során?
Leginkább a szavazás módszerét használtuk a legjobb munkák megítéléséhez. A projekt értékelése Google Űrlappal történt.
– Milyen formában dolgoztak a diákok kollaboratívan?
Közös képgalériát hoztunk létre, majd egy közös mesekönyvet alkottunk. A gyerekek a projekt során önálló munkával terveztek logót és rajzoltak illusztrációkat, csoport- és pármunkában STEM műhelymunkát végeztek. A közös mesekönyv és a hirdetési újság létrehozásakor kollaboratív tevékenységet végeztek, de a projekt minden egyes fázisában együttműködtek. A partneriskolákkal a Twinspace felületén, Facebook messengeren és e-mailben tartottuk a kapcsolatot. Mi, pedagógusok már a tervezés első pillanatától kezdve együttműködtünk. Đorović Edinának rendkívül kreatív ötletei voltak, a toronyépítés ötlete, a QR kódokkal történő kincskeresés, az ő munkáját dicséri, Szabó Julianna a szavazás űrlapjait készítette el, a szófelhők ötlete is tőle származik. A csíkdánfalvai gyerekek igényes munkáikkal nagyban emelték a projekt színvonalát. Ibolya Uličná kolléganőnk később kapcsolódott a projektbe, de remek munkát végeztek a gyerekekkel. A web 2.0 játékaikat örömmel játszottuk. Tekintve, hogy a teljes projekt két hét alatt zajlott, és a feladatok többsége egymásra épült, nagyon szoros határidőkkel dolgoztunk, minden napra jutott feladat. Így a folyamatos egyeztetés, kommunikáció elengedhetetlen volt.
A feladatokat és a határidőket a Trello felületén tartottuk számon és követtük nyomon.
– Milyen produktumok születtek?
Logót és plakátot terveztünk. Rajzoltunk, képgalériát hoztunk létre, majd egy közös mesekönyvet alkottunk. A gyerekek tornyokat építettek. Hirdetési újságot hoztak létre. Bee-bot pályát terveztek és valósítottak meg. Közös Blogot szerkesztettünk és tettünk közzé.