Kezdőlap Digitális eszközök

Határokon átívelő Digitális Témahét: Lőjük fel a felhőbe!

A Modern Iskola közoktatási szakportál egyik kiemelt törekvése, hogy bemutassa a határon túl élő magyar pedagógusok munkásságát. Idén nyáron egy cikksorozatot indítunk, melyben a Digitális Témahéten során készített határon túli projekteket mutatunk be, interjút készítünk a résztvevő pedagógusokkal és igyekszünk a mindennapi tantermi gyakorlatba beépíthető ötletek adni olvasóinknak. Fogadják szeretettel a sorozat második bemutatóját a zentai Közgazdasági és Kereskedelmi Iskola pedagógusaitól!

 Milyen előkészületek előzték meg a Digitális Témahetet?

Tóth Kornél: A zentai Közgazdasági és Kereskedelmi Iskola a Magyar Nemzeti Tanács kiemelt jelentőségű intézménye, így meghívásukra számos anyaországi projektben vettünk már részt. Mikor a felhívás megérkezett, azonnal elkezdtük az előkészületeket. A tanítás gerincét képező tantárgyakat volt szükséges bekapcsolni, mint az anyanyelv és irodalom, a gazdasági szaktantárgyak, a matematika és a történelem. Iskolánkban a tanári kar fiatal, motivált és nyitott az új dolgokra, így nem volt nehéz dolgom.

Külön öröm és kihívás volt számomra, hogy a gazdasági tantárgyaknál nem csak egy projektet valósítottunk meg, hanem szemléletváltást kezdeményeztünk. Nekem, mint üzleti informatikát végzett szakembernek ezek a dolgok nagyon fontosak, ezért kezdeményeztem elsőnek a zentai iskolák közül az átállást az elektronikus naplóra, illetve a teljes iskolai dokumentáció felhő alapú tárolását. A Digitális Témahét jó alkalom arra, hogy a tanításban is a modern megoldások legyenek az alap megoldások.

Gyorgyevics Anikó : A tantestületi ülésen az iskola igazgatója megkérdezte, hogy kinek milyen ötlete van a Témahétre, arra jelentkeztünk páran. Innen kezdve mindenki a saját tervén, ötletén dolgozott, egyeztetett kollégákkal, órarendet, tantermet cserélt…. Időben bevontuk a tanulókat is a tervezési folyamatba, elmondtuk nekik, milyen projekteket tervezünk, hogy legyen idejük elgondolkodni, ötletelni.  

Hány projektet/programot sikerült megvalósítani?

Gyorgyevics Anikó : Összesen 4 projekt valósult meg. Ezek:  

  • Janus Pannonius és az írott nyelvi stílusréteg – magyar nyelv és irodalom, matematika és földrajz órákon zajlott,  koordinátora Mészáros Krisztina.
  • Lőjjük fel  a felhőbe – gazdasági szaktantárgyak valamint számítástechnika és informatika órákon, koordinátorok: Tandari Emese és Búrány Ágnes. 
  • Mátyás, az igazságos- történelem órákon, koordinátor: Dognár Vorgić Ottília. 
  • Hogyan parkolnak a zentaiak?- matematika és polgári nevelés órákon, ennek koordinátora jómagam voltam. 
Volt már korábban digitális vagy más jellegű témahét az intézményben?

Gyorgyevics Anikó: Témahetet nem szerveztünk eddig, viszont a tanterveink bizonyos tantárgyakból ilyen jellegűek: vállalkozástanból, pénzügyi és számviteli kiképzésből, virtuális vállalati képzésből, ügyviteli-adminisztratív képzésből folyamatosan projektumokon dolgoznak a kollégák a tanulókkal, kizárólag számítógépes termekben, modern technológiákat használva munka közben.

A digitalis témahéten történt az a nagymértékű változás, hogy ezen tantárgyak az ügyvitel nagy részét áthelyezték a felhőbe. Ezt a változást tartósan is meg szeretnénk tartani,hisz a világ ebbe az irányba halad, másrészt nagy mennyiségű papírt is meg tudunk így takarítani.  

Hány diák és tanár kollégát sikerült bevonni a programokba?

Gyorgyevics Anikó : Összesen iskolaszinten a 4 projektben 130 diák és 15 tanár vett részt.

Kérem, mutassák be röviden a legjobban sikerült projektet.

Tandari Emese: A „Lőjük fel a felhőbe!” elnevezésű projekt a diákvállalatokat működtető tantárgyak keretein belül valósult meg. A projektötlet iskolánk igazgatójától, Tóth Kornéltól származik. Minden osztályban két diákvállalat működik, amelyet a tanulók alapítanak saját érdeklődési körüktől függően. A vállalatban szaktól függően működik beszerzési, eladási, számviteli, raktári, általános osztály. Az adott osztályokban a diákok végzik a szükséges tevékenységeket: beszerzési, eladási ügyleteket bonyolítanak le, beveszik a termékeket a raktárba, kalkulációt készítenek, kiadják a termékeket a raktárból, pénzügyi-számviteli nyilvántartást vezetnek. Az elvégzett feladatok során, ahogyan egy valódi vállalatban is, sok nyomtatásra váró dokumentum keletkezik. Az egyes osztályok a másik osztályoktól kapott dokumentumok alapján végzik a saját tevékenységeiket. A számviteli osztály a beszerzési osztálytól kapott kalkuláció alapján végzi el a könyveléseket, a raktári osztály az eladási osztálytól kapott számla alapján készíti el a szállítólevelet. Szóval az osztályok munkája egymással kapcsolatban van, nélkülözhetetlen a megfelelő szintű együttműködés. A hatékonyabb munka, az osztályok közötti megfelelő kommunikáció miatt tértünk át a Témahéten  a Google felhő-alapú szolgáltatásainak használatára.

Hogyan sikerült a projektet beintegrálni a tantervi keretek közé?

Búrány Ágnes: A tanirodák rendkívül jól felszereltek számítógépekkel, minden egyes diák külön személyi számítógépen dolgozik. Így minden diák hozzáférhet a projektum produktumaihoz abban a pillanatban amikor szüksége van rá. A vállalatban a diákok munkanapja úgy kezdődik, hogy a Google drive-on található Aktuális feladatok mappát kinyitják és onnan töltik le az aznapi feladataikat. Ez gyors és papírmentes tevékenység, ami javította a diákok munkájának hatékonyságát. A tantervben található összes oktatási formának és célnak 100%-így megfelel ez az új munkamódszer, amit a projektum biztosít az iskola összes tanulójának.

Fotó: Tandari Emese
Milyen értékelő eszközöket használtak a projekt során?

Búrány Ágnes: Olyan értékelő eszközöket választottunk amelyek teljes mértékben megfelelnek a digitalizáció követelményeinek. Ez nemcsak hatékony de rendkívül érdekes is volt a diákoknak.  A következő értékelő eszközöket használtuk:

  • Google kérdőiv – az igény felmérésére, probléma meglelésére
  • Ötletbörze – javaslatok a probléma megoldására
  • TKM táblázat – a projektum folyamatának követésére
  • Gondolattérkép  – a projektum folyamatának követésére
  • On line Check lista – a projektum folyamatának követésére
  • Elektronikus jelentések a munka állásáról – a projektum folyamatának követésére
  • Önértékelés  és a vállalatok felhőinek bemutatása és értékelése – prezentáció
Milyen formában dolgoztak a diákok kollaboratívan?

Tandari Emese: A diákvállalatban általában három-négy diák dolgozik egy-egy osztályon. Minden osztálynak van vezetője, aki koordinálja a többi diák munkáját. A projekt megvalósulása során a diákok a saját osztályukon készített dokumentumokat feltöltik a meghatározott mappába, amelyet megosztanak a vállalat többi dolgozójával. Ez lehetővé teszi a könnyebb együttműködést az osztályok között és csökkenti a nyomtatási költségeket is. Például a számviteli osztálynak le kell töltenie a beszerzési osztály által feltöltött kalkulációt ahhoz, hogy lekönyvelje az utolsó beszerzést.

Fotó: Tandari Emese
Milyen produktumok születtek?

Tandari Emese: A diákok a  következő elnevezésű mappákat hozták létre: Alapítói dokumentumok, Számlák, Árvetések, Számviteli osztály dokumentumai, Raktári osztály dokumentumai, Beszerzési osztály dokumentumai, Eladási osztály dokumentumai. Az adott mappákban a diákok almappákat hoztak létre. Például a beszerzési osztály mappájában található az Üzleti levelek mappája, a Kalkulációk mappája.

Sikerült-e az oktatási folyamat egyéb résztvevőit bevonni a munkába? (pl. szülők, külső szakértők, a helyi közösség)

Búrány Ágnes: Az oktatási folyamat egyéb résztvevői szóban illetve írásban tájékoztattuk a projektum állásáról, javaslataikat figyelembe vettük. De a munka oroszlánrészét a diákok végezték el. A Google drive működési elvét informatikus kollégáink ismertették a fiatalokkal, valamint online tudástárat is igénybe vehettek. 

Mi volt a diákok, kollégák visszajelzése a témahetet követően?

Tandari Emese: A diákok gyorsan felismerték, hogy a Google Drive (azaz a felhő-alapú szolgáltatás) nagymértékben megkönnyítette a munkájukat, feladataikat a virtuális vállalaton belül. A szolgáltatás lehetővé teszi az iskolában működő különböző diákvállalatok együttműködését. A diákvállalatok az egymással megosztott mappák segítségével egyszerűbben tudnak egymással különböző ügyleteket lebonyolítani.

A kollégák közös megállapodása alapján a diákvállalatok nem csak a Digitális témahét alatt használják a felhő-alapú szolgáltatást, hanem az iskolaév teljes tartama alatt. 

A projektek megtekinthetők a következő linken: http://www.ekonomska-skola.rs/hu/temahet.html

Nagyon szépen köszönjük az interjút, további sikereket kívánunk az új tanévre!

Sorozatunk első részét itt olvashatják. Jövő héten a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium igazgatójának beszámolója vár ránk.

Előző cikk„Egy igazi gyermek-Atelier”. Interjú Eplényi Annával, a GYIK Műhely vezetőjével
Következő cikk“Mi a baj a készpénzzel?”- A Készpénzkímélő Iskolák roadshowjának összefoglaló kisfilmje már elérhető