Az alaposan, részletesen és kedvcsináló formában bemutatott példák között egyaránt szó esik a megalapozásról (azaz az a témához kapcsolódó alapvető ismeretekről), az anyag- és eszközigényről – és természetesen a megvalósítás mikéntjéről is. És hogy milyen típusú ötletekről van szó? Fagyérzékeny növények teleltetésétől és téli gondozásától kezdve osztályuzsonna készítésén át a tintakészítésig.
„Ma az iskolakert fogalma nem egyezik meg a múltban használt „tankert/gyakorlókert” fogalmával, mint ahogy a mai gyerekek is egész más környezetben nevelkednek, mint a korábbi generációk” – olvasható az Iskolakertekért Alapítvány honlapján. De akkor mi is pontosan az iskolakert? Az újabb meghatározások szerint „a kert-alapú tanulás szabadtéri laboratóriuma”, „égig érő tanterem” – azaz céltudatosan (és sokféleképpen) kialakított gyakorlóterep, amelyben elsősorban kertészeti és pedagógiai tevékenység zajlik, de mellette játék-, közösségi és rekreációs lehetőségei is vannak.
Többnyire iskolák és óvodák udvarán alakítják ki, de ismeretesek külső helyszínen létrehozott iskolakertek is. Sőt, ma már „mini iskolakertnek” tekintik a virágládában, ablakpárkányon, balkonládában művelt kertet is, amennyiben ezeket iskolakerti célokkal, gyerekekkel művelik. Az iskolakertek palettája tehát egyre színesebb, szélesebb. Ennek alapján mi sem természetesebb, mint hogy ki-ki megtalálhatja benne azokat a feladatokat, amiket kedve és lehetőségei szerint végezhet, vagy végeztethet tanítványaival.
Néhány téli (tavasz eleji) ötlet a kötetből:
- Készítsünk napórát! (Például a Shadows napóratervező szoftver segítségével.)
- Végezzünk megfigyeléseket (pl. talaj és komposzt összehasonlításal)!
- Gyakoroljuk a téli nyomolvasást! (A legjobb hóban lenne, de sárban is fellelhetők a különböző állatok nyomai!)
- Készítsünk madárkalácsot!
- Készüljünk az első tavaszi munkálatokra, gyakoroljuk például a metszés és/vagy oltás elméleti (és ha lehet: gyakorlati) tudnivalóit!
- Készítsünk növényfelismerős memóriakártyát! (Használhatunk rajzokat, képkivágásokat, de adott esetben levelet, kéregmintát, megszáradt termést is gyűjthetünk)!
- Főzzünk tintát növényi alapanyagokból!
- Ellenőrizzük (szükség esetén javítsuk, tisztítsuk) kerti szerszámainkat!
- Végezzük el a virághagymák előhajtatását!
- Neveljünk palántákat (zárt térben, üvegházban, sőt, akár az osztályterem ablakában is)!
- Készítsünk toboz-bonsait!
- Készítsünk feliratokat a majdani ágyások jelöléséhez!
- Készítsünk ajándékokat, képeslapokat az iskolakert területén jelenleg fellelhető terményekből!
- Tervezzük meg a következő év munkálatait (a munkatervek nyomán akár rajzos faliújság vagy hasonló installáció is készülhet)!
Néhány hasonló ötletet a későbbiekben részletesebben is bemutatunk!