Kezdőlap jó példák

Égig érő tantermek – tél végi ötletek

„Egész évben iskolakertet!” – volt a jelszava az Iskolakertek téli ötlettára című kötet szerkesztőinek, azaz Halbritter András Albertnek, Mátyás Izolda Beátának és Pauliczky Nórának. Az Iskolakertekért Alapítvány honlapján is megtalálható kiadványban nem kevesebb, mint 80 (!) olyan ötletet mutatnak be, amelyek téli (tavasz eleji) időszakban is elvégezhetők.

Forrás: Pixabay

Az alaposan, részletesen és kedvcsináló formában bemutatott példák között egyaránt szó esik a megalapozásról (azaz az a témához kapcsolódó alapvető ismeretekről), az anyag- és eszközigényről – és természetesen a megvalósítás mikéntjéről is. És hogy milyen típusú ötletekről van szó? Fagyérzékeny növények teleltetésétől és téli gondozásától kezdve osztályuzsonna készítésén át a tintakészítésig.

„Ma az iskolakert fogalma nem egyezik meg a múltban használt „tankert/gyakorlókert” fogalmával, mint ahogy a mai gyerekek is egész más környezetben nevelkednek, mint a korábbi generációk” – olvasható az Iskolakertekért Alapítvány honlapján.  De akkor mi is pontosan az iskolakert? Az újabb meghatározások szerint „a kert-alapú tanulás szabadtéri laboratóriuma”, „égig érő tanterem” – azaz céltudatosan (és sokféleképpen) kialakított gyakorlóterep, amelyben elsősorban kertészeti és pedagógiai tevékenység zajlik, de mellette játék-, közösségi és rekreációs lehetőségei is vannak. 

Többnyire iskolák és óvodák udvarán alakítják ki, de ismeretesek külső helyszínen létrehozott iskolakertek is. Sőt, ma már „mini iskolakertnek” tekintik a virágládában, ablakpárkányon, balkonládában művelt kertet is, amennyiben ezeket iskolakerti célokkal, gyerekekkel művelik.  Az iskolakertek palettája tehát egyre színesebb, szélesebb. Ennek alapján mi sem természetesebb, mint hogy ki-ki megtalálhatja benne azokat a feladatokat, amiket kedve és lehetőségei szerint végezhet, vagy végeztethet tanítványaival.

Forrás: Pixabay

Néhány téli (tavasz eleji) ötlet a kötetből:

  1. Készítsünk napórát! (Például a Shadows napóratervező szoftver segítségével.)
  2. Végezzünk megfigyeléseket (pl. talaj és komposzt összehasonlításal)!
  3. Gyakoroljuk a téli nyomolvasást! (A legjobb hóban lenne, de sárban is fellelhetők a különböző állatok nyomai!)
  4. Készítsünk madárkalácsot!
  5. Készüljünk az első tavaszi munkálatokra, gyakoroljuk például a metszés és/vagy oltás elméleti (és ha lehet: gyakorlati) tudnivalóit!
  6. Készítsünk növényfelismerős memóriakártyát! (Használhatunk rajzokat, képkivágásokat, de adott esetben levelet, kéregmintát, megszáradt termést is gyűjthetünk)!
  7. Főzzünk tintát növényi alapanyagokból!
  8. Ellenőrizzük (szükség esetén javítsuk, tisztítsuk) kerti szerszámainkat!
  9. Végezzük el a virághagymák előhajtatását!
  10. Neveljünk palántákat (zárt térben, üvegházban, sőt, akár az osztályterem ablakában is)!
  11. Készítsünk toboz-bonsait!
  12. Készítsünk feliratokat a majdani ágyások jelöléséhez!
  13. Készítsünk ajándékokat, képeslapokat az iskolakert területén jelenleg fellelhető terményekből!
  14. Tervezzük meg a következő év munkálatait (a munkatervek nyomán akár rajzos faliújság vagy hasonló installáció is készülhet)!

Néhány hasonló ötletet a későbbiekben részletesebben is bemutatunk!

Előző cikkÚjra itt a PÉNZ7!
Következő cikkKészüljünk a PÉNZ7re!