Kezdőlap Digitális eszközök

Hogyan lehet már egy feladatlap is szabadulószoba?

A szabadulószoba nagy népszerűségnek örvend diákjaink körében. Az oktatásban való használata remek módszer arra, hogy a tanulókat még jobban motiváljuk egy téma feldolgozására. Hogyan készíthetünk szabadulószobát anyagi és hosszas időbeli ráfordítás nélkül?

A szabadulószoba 3 alapvető összetevője

  • cél: milyen talányt oldjanak meg a diákok?
  • nyomok, tippek: megoldásra váró rejtvények, melyek a cél felé vezetnek
  • valami, amit ki lehet nyitni: kombinációs zár vagy hozzáférési kód
  • időbeli korlátozás: a talány megoldására, a rejtvények megfejtésére adott időkeret áll a tanulók rendelkezésére

A cél

Bármilyen háttértörténetet kitalálhatunk hozzá, legyen az egyszerűbb vagy összetettebb. Akkor jó, ha össze tudjuk egyeztetni a tananyag tartalmával. Lehet például, hogy a diákok egy elveszett kincset keresnek, de akár egy veszélyeztetett állatfaj kicsinyének szeretnének a nyomára bukkanni. Esetleg egy vírusra keresnek ellenszert vagy egy amuletett próbálnak megtalálni a rosszfiúk előtt?

Ha sikerül majd a szabadulószobát valóban elkészíteni, jó, ha a végcél valóban valami tapintható, megfogható tárgy – egy darab cukorka, a kisállat fotója vagy akár egy műanyag ékszer (az amulett).

A nyomok

A rejtvények megfejtése adja a nyomokat, melyek lehetnek akár egy szó, random betűk vagy számsorozatok. A nyomok jelentik a tartalmat: ezekbe a feladatokba rejthetjük el, mit is tanuljanak, ismételjenek, nézzenek át a diákok. Van például egy feladatlapunk, rajta feleltválasztós, igaz-hamis kérdésekkel. Csoportosítsuk a kérdéseket 4-5 kupacba. Mindegyik kérdés egy nyom lesz!

  • feleletválasztós kérdések: tegyük fel, hogy van 5 ilyen kérdésünk. Az ABCD- válaszokból adott helyes megfejtések kiadják az első nyomot pl. ACDAB
  • Igaz-hamis kérdések: hasonlóképpen, pl IHHI
  • kérdés-válasz párosítása: a megoldások betűinek sorrendje adja ki a nyomot. Extra tipp: nem csak a,b,c,d-vel lehet jelölni a párosítandó válaszokat!
  • üres mezők kitöltése: a hiányzó szavak egyes betűinek felhasználásával kapjuk meg a nyomot
Kép: https://teacheveryday.com/
  • diagramok, ábrák: a diákoknak értelemszerűen ki kell tölteni a számozott részeket. A megoldások kezdőbetűit összeolvasva meg is kapjuk a következő nyomot!
Kép: https://teacheveryday.com/

Valami kinyitnivaló

Ahogy már Olvasóink is hallottak róla, a Google űrlapok az egyik legegyszerűbb formája, hogy valóban kinyitható szabadulószobát készítsünk online. Beállíthatjuk, hogy milyen típusú „zár” legyen az adott kérdés, például egy dátum, egy számsor vagy egy csupa nagybetűs szó nyissa ki. Itt egy példa egy eTwinning projektbe ágyazott szabadulószobára.

A Google űrlap alapján készült szabadulószobáról bővebben itt, sablonnal. Nagy segítség a Genial.ly is a szabadulószobák készítésében, itt láthatunk több ötletet, hogyan kezdjünk neki.

Íme egy pár rejtvényötlet, amit Google űrlapba tudunk beágyazni:

Eredeti kép: Portrait of Sir James Mackenzie [1853 – 1925], Scottish cardiologist https://classic.europeana.eu/portal/hu/record/9200579/fy87cqjj.html?q=mackenzie#dcId=1589178688418&p=1
Eszköz: https://www.festisite.com/rebus/

Időkorlát

Nem feltétlenül szükséges, de ettől válnak a  dolgok igazán izgalmassá! Ha beállítunk egy időkeretet, gondolnunk kell arra is, mi a büntetés, ha valaki kicsúszik az időből.

Kipróbálta? Ossza meg velünk hogy sikerült! Jó szórakozást mindenkinek! 

Forrás: giphy

Forrás: https://teacheveryday.com/escape-room-in-the-classroom/?fbclid=IwAR3sKJgryhRs_ke3CUV06ELjVHy-83XSp_RetBiA6UPGA4M3bMzNOq__-cM

Előző cikkDifferenciálás digitális oktatás idején (is)
Következő cikkEgy különleges napló