Sokáig szinte elképzelhetetlen volt, hogy az iskolai lépcsőknek más funkciója legyen, mint a helyváltoztatás megkönnyítése. Az utóbbi években viszont egyre népszerűbbé váltak a színes dekorációval ellátott, úgynevezett okoslépcsők / tanulást segítő lépcsők.
Okoslépcső természetesen sokféle van: így nevezik például a felfelé és lefelé haladást megkönnyítő, energia-újrahasznosító eszközöket is. Az írásunkban szereplő feljárókat azonban nem ezért hívják így: sokkal inkább a „többletfunkciók” és a mögöttük meghúzódó pedagógiai tartalom miatt.
Mi kerülhet a lépcsőre?
Mielőtt bővebben kitérnénk a lépcsődekorálás pedagógiai hátterére, tekintsük át, mi is kerülhet a lépcsőre. A következőkben valós, magyarországi példákat sorolunk fel:
- történelmi évszámok
- viccek
- idézetek
- szorzótábla
- kémiai vegyjelek (magyarázatokkal)
- megoldóképletek
- motivációs mondatok
- vers
- mértékegységek
- nyelvtani táblázatok (nemcsak magyar nyelven!)
Nem ritka, hogy – több feljáróval rendelkező iskolák esetén – a fentiek közül több is előfordul egy intézményben. Például a Pécsi Testvérvárosok Terei Általános Iskolában:
Tartalom és forma – mitől okos egy lépcső?
A fenti témakörök érdekessége, hogy nem egy közülük egyébként sem szokatlan: a különbség „csak” annyi, hogy a megoldóképletek, vagy a periódusos rendszer elemei hagyományosan a (szak)tantermek falát díszítették. Vagyis az eljárás legfontosabb pedagógiai „trükkje” a szokatlan, játékos elrendezés. Ami nem mellesleg újfajta térhasználatot tesz lehetővé: ha eddig „felfelé”, a tanterem periférikus részére (a tantermet „szegélyező” falra) kellett figyelnie a tanulónak, így viszont a szó szoros értelemben belebotolhat az egyébként is elsajátítandó ismeretekbe.
Ezek a dekorációk kivétel nélkül látványosak, figyelemfelkeltők, rendszerint lépcsőmatricák felragasztásával készülnek. Vagyis tagadhatatlanul esztétikai funkciójuk is van. Arról nem is beszélve, hogy vissza-visszatérő, népszerű eljárás iskolai élet hagyományos ábráit (szorzótábla, szállóige, matematikai megoldóképlet, stb.) más használati tárgyakon (pólón, vászontáskán, bögrén, stb.) feltüntetni.
Nem ritka, hogy a lépcsődekoráció tervezői külön is figyelembe vették a térbeli adottságokat: van olyan iskola, ahol Weöres Sándor „Tíz lépcső” című versének sorai olvashatók. De ide sorolhatók a kronológiai rendben közölt évszámok is, amelyek szintén érzékeltetik az egyes események időbeli távolságát.
Az ilyen típusú lépcsőknek tehát komoly szerepe van a tanulóbarát környezet kialakításában is: pozitívan hatnak a tanulási kedvre – még akkor is, ha nem kifejezetten a tananyaggal összefüggő információk olvashatók rajtuk. E tekintetben különös jelentősége van az iskola emberi-közösségi voltát kiemelő megnyilvánulásoknak, elsősorban a motivációs tartalmú mondatoknak, amelynek (talán mondanunk sem kell) kiemelten fontos szerepe van a kommunikáció- illetve közösségfejlesztésben. Például a Dabasi Kossuth Lajos Általános Iskolában: