Kezdőlap hírmozaik

    Okoslépcsők az iskolában

    Egyre több iskolában tűnnek fel a különböző tartalmú lépcsőmatricák. Melyek a legnépszerűbb témák? Milyen pedagógiai funkciójuk lehet?

    Sokáig szinte elképzelhetetlen volt, hogy az iskolai lépcsőknek más funkciója legyen, mint a helyváltoztatás megkönnyítése. Az utóbbi években viszont egyre népszerűbbé váltak a színes dekorációval ellátott, úgynevezett okoslépcsők / tanulást segítő lépcsők.

    Okoslépcső természetesen sokféle van: így nevezik például a felfelé és lefelé haladást megkönnyítő, energia-újrahasznosító eszközöket is. Az írásunkban szereplő feljárókat azonban nem ezért hívják így: sokkal inkább a „többletfunkciók” és a mögöttük meghúzódó pedagógiai tartalom miatt.

    Forrás: Pécsi Testvérvárosok Terei Általános Iskola

     

    Mi kerülhet a lépcsőre?

    Mielőtt bővebben kitérnénk a lépcsődekorálás pedagógiai hátterére, tekintsük át, mi is kerülhet a lépcsőre. A következőkben valós, magyarországi példákat sorolunk fel:

    • történelmi évszámok
    • viccek
    • idézetek
    • szorzótábla
    • kémiai vegyjelek (magyarázatokkal)
    • megoldóképletek
    • motivációs mondatok
    • vers
    • mértékegységek
    • nyelvtani táblázatok (nemcsak magyar nyelven!)

    Nem ritka, hogy – több feljáróval rendelkező iskolák esetén – a fentiek közül több is előfordul egy intézményben. Például a Pécsi Testvérvárosok Terei Általános Iskolában:

    Forrás: Pécsi Testvérvárosok Terei Általános Iskola

     

    Tartalom és forma – mitől okos egy lépcső?

    A fenti témakörök érdekessége, hogy nem egy közülük egyébként sem szokatlan: a különbség „csak” annyi, hogy a megoldóképletek, vagy a periódusos rendszer elemei hagyományosan a (szak)tantermek falát díszítették.  Vagyis az eljárás legfontosabb pedagógiai „trükkje” a szokatlan, játékos elrendezés. Ami nem mellesleg újfajta térhasználatot tesz lehetővé: ha eddig „felfelé”, a tanterem periférikus részére (a tantermet „szegélyező” falra) kellett figyelnie a tanulónak, így viszont a szó szoros értelemben belebotolhat az egyébként is elsajátítandó ismeretekbe.

    Ezek a dekorációk kivétel nélkül látványosak, figyelemfelkeltők, rendszerint lépcsőmatricák felragasztásával készülnek. Vagyis tagadhatatlanul esztétikai funkciójuk is van. Arról nem is beszélve, hogy vissza-visszatérő, népszerű eljárás iskolai élet hagyományos ábráit (szorzótábla, szállóige, matematikai megoldóképlet, stb.) más használati tárgyakon (pólón, vászontáskán, bögrén, stb.) feltüntetni.

    Nem ritka, hogy a lépcsődekoráció tervezői külön is figyelembe vették a térbeli adottságokat: van olyan iskola, ahol Weöres Sándor „Tíz lépcső” című versének sorai olvashatók. De ide sorolhatók a kronológiai rendben közölt évszámok is, amelyek szintén érzékeltetik az egyes események időbeli távolságát.

    Az ilyen típusú lépcsőknek tehát komoly szerepe van a tanulóbarát környezet kialakításában is: pozitívan hatnak a tanulási kedvre – még akkor is, ha nem kifejezetten a tananyaggal összefüggő információk olvashatók rajtuk. E tekintetben különös jelentősége van az iskola emberi-közösségi voltát kiemelő megnyilvánulásoknak, elsősorban a motivációs tartalmú mondatoknak, amelynek (talán mondanunk sem kell) kiemelten fontos szerepe van a kommunikáció- illetve közösségfejlesztésben. Például a Dabasi Kossuth Lajos Általános Iskolában:

    Forrás: Dabasi Kossuth Lajos Általános Iskola
    Előző cikkPapírmasé és pedagógia
    Következő cikkGIFre fel!