Kezdőlap heti kitekintő

„Az egyik ember szemete a másik kincse” avagy a hulladékcsökkentés témaköre az iskolában és a könyvtárban

Az OPKM webináriumi videója és ajánló bibliográfiája pedagógusoknak, könyvtárosoknak, Bakó Katalin - Dömsödy Andrea írása.

Az Európai Hulladékcsökkentési Héthez kapcsolódva 2020. november 23-án az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OPKM) Gyermek- és Ifjúsági Irodalmi Különgyűjteménye (OPKM-GYIIK) módszertani webinárium keretében mutatta be új tematikus bibliográfiáját.

Az Európai Hulladékcsökkentési Hét – European Week for Waste Reduction

Az Európai Hulladékcsökkentési Hetet 2009 óta november utolsó hetében rendezik meg.

Az egyhetes programsorozat célja, hogy felhívja a figyelmet a tudatos hulladékgazdálkodásra, s hangsúlyozza, hogy fontos és mindig aktuális téma a keletkezett hulladék mennyiségének csökkentése, a termékek újra felhasználása, valamint az anyagok újrahasznosítása. A hét során a résztvevők – önkéntes csatlakozás után – saját ötletekre, jó gyakorlatokra, érdekes módszertani lehetőségekre hívják fel a figyelmet – európai szinten.

A Magyarországon 2012 óta megrendezett héthez az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum is csatlakozott – saját állományát is bemutató ajánló bibliográfiával, valamint az online műhelyfoglalkozás, a közös gondolkodás és ötletelés lehetőségének megteremtésével.

Mi is azt valljuk, hogy ez a hét felhívja ugyan a figyelmet a téma jelentőségére, de valójában az év minden napján fontos a hulladékcsökkentést szem előtt tartó, környezettudatos élet. Ez a hozzáállás pedig leghatékonyabban az iskoláskor előtti és az iskolás évek alatti gyermeknevelés során alakítható ki. Ha a gyerekek kicsi kortól elfogadják ezt a szemléletet, akkor könnyebben válik a mindennapjaik részévé a környezettudatosság.

Éppen ezért arra gondoltunk, hogy a gyermek- és ifjúsági irodalmat, valamint a bőséges módszertani szakirodalmat hívjuk segítségül, hogy ezek felhasználásával segédletet adjunk a gyűjteményeinket használó pedagógusok, könyvtárostanárok és persze a téma iránt érdeklődők számára. 

Képet készítette: Bakó Katalin

Válogatott bibliográfia a hulladékról gyerekeknek, pedagógusoknak

Az annotációkkal, vagyis ajánlókkal és borítóképekkel kiegészített bibliográfiában a hulladékgazdálkodás és a hulladékcsökkentés témakörével foglalkozó gyermek- és ifjúsági művek, valamint pedagógusoknak/könyvtárosoknak szóló módszertani kiadványok szerepelnek. A 40 tételes bibliográfia tudatosan vállalt célja, hogy erősen válogatott, igényes és hiteles tartalmakat közlő, a téma tanórai és/vagy könyvtári feldolgozására is jól használható műveket ajánljon.

A gyerekeknek szóló kerülő szépirodalmi és ismeretterjesztő művek életkori bontásban szerepelnek:

Emellett pedig válogattunk a környezeti nevelés bőséges szakirodalmából is pedagógusoknak.

A listában szerepelnek olyan művek, amelyek kifejezetten a hulladékról szólnak, és olyanok is, amelyek csak részben foglalkoznak ezzel a témával. A pedagógusok válogatását, inspirálódását segíti, hogy a bibliográfiai adatokon túl rövid ismertetések is olvashatók a bibliográfiában. Ezek pedig nem általános ismertetők, hanem kifejezetten a témához, a hulladékhoz kapcsolódó ajánlók.

A témában történő további keresést segítik az OPKM katalógusához vezető „kattintható címek”, reméljük, hogy katalógusunk használata során további releváns tartalmakat találnak a téma iránt érdeklődők.

Webináriumi műhelymunka

A bibliográfia bemutatóját az OPKM iskolai könyvtári webinárium 14. alkalmaként tartottuk. Az Olvastassunk, gondolkoztassunk a hulladékról! címmel meghirdetett programunkon közel 20 résztvevővel ötletelhettünk, gondolkodhattunk az ajánlott művek ajánlóiból kiindulva, azok könyvtárpedagógiai alkalmazásával kapcsolatban. Vendégeink nagyon jól használható, innovatív ötleteket adtak egymásnak és persze nekünk is.

A webinárium során először néhány elméleti problémát vetettünk fel (pl. mi a hulladék, mi a különbség a hulladék és a szemét között, van-e a hulladékgazdálkodásnak törvényi háttere vagy hogy csökkenthető-e a hulladék könyvtárhasználattal, kidobjuk-e a könyvet, ha már nem kell), majd a résztvevők betekintést nyerhettek a gyermek- és ifjúsági irodalmi különgyűjtemény munkájába.

Emellett fontosnak tartottuk, hogy megismerjük résztvevőink előzetes ismeretét a témáról, arra kértük őket, hogy javasoljanak ők is hulladékkal kapcsolatos gyermekirodalmi ismeretközlő és szépirodalmi műveket. Cserébe mi is kiemeltük a listából kedvenc “hulladékos” könyveinket, s felhívtuk arra is a figyelmet, hogy melyik korosztály számára és milyen módszerrel használnánk az adott művet az iskolában, az iskolai könyvtárban.

Képet készítette: Bakó Katalin

A webinárium gyakorlati részében a bibliográfiából kiválasztott 3 mű annotációiból kiindulva ötleteltünk: hogyan is lehet feldolgozni a témát a segítségükkel, hogyan lehet beemelni az oktató-nevelő munkába. Ezzel ki is próbáltuk mind a bibliográfiát, mind pedig a felhasználási lehetőségeit. Így az Amikor a kukák világgá mentek c. antológiával kapcsolatban felmerültek interjúkészítési, dramatizáló, fogalmi térképező ötletek az alsós korosztálynak. A felsősök számára a Greenbird című foglalkoztató képes szótárban rejlő lehetőségek közül adta magát a szótár folytatása, új szótár készítése és a szerepjáték is (csomagolásmentes bolt létrehozása). A 14+-os kosztálynak a Greta vagyok c. kötetet választottuk, melyhez kapcsolódóan láttunk fantáziát például a kötet kiegészítésében, egy iskolai performanszban és akár egy iskolai könyvtári hulladékcsökkentési akcióterv elkészítésében is. A résztvevők szakmai beszélgetésekkel tarkított inspiráló munkája, valamint a webináriumi felvétel utáni kötetlen beszélgetés arról győzött meg minket, hogy nagy segítséget jelentett a kollégák számára a téma ilyen formában történő feldolgozása. 

Képet készítette: Bakó Katalin

A közös munka eredménye – hagyományainkhoz híven – meg is tekinthető az OPKM Youtube csatornáján, az ötletek sora pedig megtekinthető a foglalkozás vázát is bemutató, publikus „munkatankönyvben”. A visszajelzések alapján a bibliográfia hasznos, beépíthető az iskolai munkába, de a szerkesztők örömmel várják a tartalmi javaslatokat, a módszertani kérdéseket itt: bako.katalin@opkm.hu és domsody.andrea@opkm.hu.

Azt reméljük, hogy a bibliográfia, a munkatankönyv és a webináriumi felvétel segítségével lehetővé válik, hogy az is elkezdhesse a téma feldolgozását, aki nem volt jelen a szemináriumon, vagy hogy az év minden napján lehessen erre a témára fókuszálni.

A műhelymunkát vezette és a bibliográfiát összeállította: 

Bakó Katalin – Domokos Dóra – Dömsödy Andrea

A témához kapcsolódó megtekinthető anyagok:

Bakó Katalin – Domokos Dóra – Dömsödy Andrea (összeáll.): Válogatott bibliográfia a hulladékról gyerekeknek, pedagógusoknak. Bp., OPKM. 2020.11.23. URL: https://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=565 Utolsó letöltés: 2020.11.24.

A foglalkozás „munkatankönyve”

A webinárium visszanézhető felvétele

Előző cikkA közösségi szolgálat új irányai – a szolgálat alapú tanulás
Következő cikk7 pedagógus, 7 kérdés, 7 válasz – „csak annyit tudsz kivenni a tanulásból, amennyit beletettél”