Kezdőlap jó példák

Osztálytermi építőkövek a bizonytalansággal szemben

Váratlan, átláthatatlan helyzetekben, amikor minden a feje tetejére áll, gyakran érezzük úgy (sokszor nem is alaptalanul), hogy kicsúszik kezünkből az irányítás. Természetesen mindez igaz lehet – sokszor fokozottabban is – az iskolásokra is. Az elmúlt év tapasztalatai arra hívták fel a figyelmet, hogy ilyen helyzet bármikor adódhat és akár egy nagyobb közösséget (osztályt, tanulócsoportot, iskolát) is érinthet. Néhány tippet kerestünk ezek orvoslására.

Forrás: Pixabay

…jó, ha tudjuk, hogy egyrészt nem elvárható, hogy gyakorlás nélkül rugalmasan álljunk az ilyen helyzetekhez, jó hír viszont, hogy sokszor a „tervezhetetlen” helyzetek is kezelhetővé tehetők. Ennek kulcsa lehet a nyugalom, illetve belső erőforrásaink mozgósítása. Ebben komoly segítséget nyújthatnak a célzottan tudatosan végzett mindfulness-gyakorlatok. A következőkben ezek közül válogattunk – olyanokat, amelyek segíthetik akár a szünet utáni „visszarázódást” is. Célszerű tehát elsajátítani néhány olyan technikát, amelyek hozzásegítenek bennünket a nehéz, váratlan helyzetek kezeléséhez.

Van egy kis házam…

Van, aki jól ismeri Halász Judit egykori dalát:

„Van egy kis házam, odamegyek,
ha túl sok ember zavar,
van egy kis házam, odamegyek,
hol senki sincs velem;
hová senki nem szólhat át,
hol senki se mondja: nem,
hol mást se mond, ahol tehát
csak én vagyok jelen.”

 

 

Képzeljük el egyenként, milyen lehet ez a ház:

  • hol van?
  • hány szobája van?
  • hogy van berendezve?
  • hová néz(nek) az ablakai?
  • stb.
Forrás: Pixabay

Azt is átgondolhatjuk, milyen lenne a mi közös házunk: olyan, ahol ugyan nem vagyunk egyedül, de nem zavar más bennünket, vagy akár el is vonulhatunk. Milyen lenne ez a ház?

(Sok szobája lenne? Egyetlen nagy tér lenne, zegzugokkal? Nagy kertje lenne? Sok emelete?)

 

Érzékelés – kicsit másként

Korábbi cikkünkben már bemutattunk az öt érzékszervre vonatkozó gyakorlatokat. Ezek továbbfejlesztett, kidolgozott, begyakorolt változata sokat segíthet egy váratlan szituációban, a feladat teljesítése pedig egyszerre szórakoztató, kreatív és támogatja az önismeretet is.

  1. Mi a számodra legmegnyugtatóbb kép, amit csak el tudsz képzelni? (Képzeld el, írd le pár mondattal, sőt kereshetsz is magadnak ilyen képeket.)
  2. Mi az az illat, ami a legjobb érzéssel tölt el? Hogyan tudod elővarázsolni ezt az illatot?
  3. Mi az az íz, ami a leginkább a biztonság érzésével tölt el? Hogyan tudod megtapasztalni a jelenben?
  4. Mik azok a hangok (zene, dallam, a természet hangjai, stb.), ami könnyen ellazít?  Mutasd meg a többieknek!

 

Egy csésze tea

Az alábbi gyakorlat elvégezhető egy pohár teával, sőt, akár vízzel, süteménnyel – vagy akár egy szem mazsolával is. Lényeg, hogy jól megfigyeljünk egy adott (ehető-iható) dolgot.

 

  1. Milyen érzés ránézni?
  2. Milyen érzés megfogni? (Milyen a pohár tapintása? Milyen a hőmérséklete?)
  3. Milyen érzés tartani a poharat/csészét/süteményt tartó szalvétát?
  4. Milyen az íze?
  5. Milyen érzés lenyelni belőle egy kortyot/falatot?

 

Előző cikkÚjév köszöntése digitálisan (is)
Következő cikk7 pedagógus, 7 kérdés, 7 válasz – „a digitalizáció nem csak technológiai, hanem kultúraváltást is hozott”