Miért népszerűek a szabadulószobák?
A szabadulószobák fénykorát éljük, sokan, sokféleképen készítenek, online és offline is, ilyen jellegű feladatsorokat tanítványaiknak. Miért ilyen népszerűek?
- Játszani, szórakozni mindenki szeret. Keressük az izgalmas történeteket, szeretünk bevonódni a cselekménybe, elmerülünk egy-egy probléma megoldásában, kattoghat az agyunk.
- Ezeket a játékokat lehet egyedül játszani, de nem érdemes. A csapatmunka elengedhetetlen, ha gyorsan, hatékonyan akarjuk megoldani a feladatokat.Egymásra támaszkodva, hiszen mindenki más területen ügyes. A cél pedig közös, ezért egymás segítése elengedhetetlen.
- A minden érzékszervre ható feladatsorok sokféle képességet (motoros, orientációs, kognitív, kommunikációs, szociális) fejlesztenek, és még a tananyagtartalmakat is fel lehet dolgozni a segítségükkel, de azt rendszerezni mindenképpen lehet velük.
- A legjobb az egészben a kihívás, leléphetünk a megszokott útról, és olyan tudást, képességeket használhatunk fel, amit már más helyzetekben megtanultunk, kipróbáltunk.
- Nem muszáj versenyezni, de ilyen helyzetben ki ne szeretne? Nem muszáj mindig menekülni, elég néha „csak” megoldani a rejtélyt…
Hogyan álljunk neki, ha létre akarunk hozni egy szabadulószobát, digitális nyomozást?
- Mint minden feladatsor elkészítésénél, itt is el kell döntenünk, hogy mi a célunk, mit szeretnénk fejleszteni, milyen ismeretet szeretnénk bemutatni. Az általunk megosztott nyomozás célja a Fenntarthatósági Témahétre készített tartalom volt.
- Kell egy kerettörténet, ami éppen aktuális, egy valós probléma köré szerveződik, de a fantáziánkat is megmozgatja. Olyan szereplők kellenek, akik mellé szívesen beállunk. A cselekmény segít bennünket, hogy egy folyamat mentén haladjunk.
Pl.
- Fenntarthatósági témahétre:
Társaitokkal együtt ébredtek fel egy ismeretlen szigeten. Az első döbbenet után – a biztonság kedvéért – együtt indultok el a sziget felfedezésére. Hamarosan egy barlangra bukkantok, ahol felemelitek a tűzgömböt. - Offline nyomozás történelemórára (is)
Claudius gyilkosság feldolgozása: a mai nappal megnyílt nyomozóirodátok. Az ügyfeletek egy fiú, aki elveszítette az édesapját. Ő arra gyanakszik, hogy apja gyilkosság áldozata lett. Arra kér benneteket, hogy derítsétek ki, mi történt valójában. (http://qqcska.blogger.hu/2017/02/14/nyomozas-tortenelemoran)
- El kell döntenünk, mennyi kihívást kell teljesítenie a résztvevőknek, itt az idő (ne legyen túl rövid, de ne is nyújtsuk, mint a rétestésztát, kb. 60 perc) és a nehézségi fok (a feladatok között legyen könnyen-nehezebben megoldható) tényezőit kell figyelembe vennünk. Időzítők: https://www.online-stopwatch.com/sensory-timers/
Ha a tanteremben (offline) oldjuk meg a feladatsort, akkor a különböző tárgyak, a történet helyszín(ei)nek megépítése, a hagyományos és digitális eszközök segíthetik a nyomozás sikerességét.
5. Ha online keretek között osztjuk meg a nyomozás kihívásait, akkor megfelelő felületet kell keresnünk ahhoz, hogy be tudjunk illeszteni képeket, videókat, szöveges információkat, más felületek linkjeit. Fontos, hogy a feladatsor weboldalát meg tudjuk osztani, vagy be tudjuk ágyazni blogunkra, honlapunkra.Online felületek:
- Symbaloo Learning Path: https://learningpaths.symbaloo.com/?logout
- Genially: https://www.genial.ly/
- Google űrlap
- Thinglink: https://www.thinglink.com/edu
6. Kell egy zár (szín, szám, lakat), amelyet a megfejtéssel ki tudunk nyitni, hiszen ez fogja bizonyítani, hogy sikeresen teljesítettük a nyomozást. Mi lakatokat használtunk: https://www.flippity.net/.
Mi legyen az eszköz, mi legyen a feladat?
Íme, néhány kedvencem:
- Offline
- dekóder kerék (nyomtatható): https://dabblesandbabbles.com/printable-secret-decoder-wheel/
- dekóder süti: http://www.gourmetmomonthego.com/2009/02/secret-message-decoder-cookies.html
- Morse-kód gyöngyökből: https://etsy.me/3tzDmBe
- kémkódok: https://learnincolor.com/secret-spy-codes-for-kids.html
- Online: bármelyik online feladatkészítő felület megfelelő
- kép konvertálása 360 fokosra: https://photooxy.com/other-design/convert-image-to-360-degree-online-156.html
- lakat, szerencsekerék: https://www.flippity.net/
Ha ügyesek vagyunk, akkor a feladatsorokat fel tudjuk használni a következő években is. Ne feledjük, kevés írásos információ, helyette sok vizuális! Remélem, mindenki készen áll egy szabadulószoba elindítására!
Forrás:
Abonyi Tóth Andor: Hogyan készítsünk iskolai szabadulószobát? URL: https://www.youtube.com/watch?v=pa8krBg16MI (2021. 04. 18.)