Kezdőlap hírmozaik

    Digitális nyomozás – a fenntarthatósági témahéten is

    A győri Mobility Digitális Élményközpont a fenntarthatósági témahét keretein belül hirdetett digitális szabadulószobát az érdeklődők számára. Miért olyan népszerűek a szabadulószobák, hogyan fogjunk hozzá a feladatok készítéséhez? Bognár Amália online és offline megvalósítható ötletei következnek.

    Miért népszerűek a szabadulószobák?

    A szabadulószobák fénykorát éljük, sokan, sokféleképen készítenek, online és offline is, ilyen jellegű feladatsorokat tanítványaiknak. Miért ilyen népszerűek?

    1. Játszani, szórakozni mindenki szeret. Keressük az izgalmas történeteket, szeretünk bevonódni a cselekménybe, elmerülünk egy-egy probléma megoldásában, kattoghat az agyunk.
    2. Ezeket a játékokat lehet egyedül játszani, de nem érdemes. A csapatmunka elengedhetetlen, ha gyorsan, hatékonyan akarjuk megoldani a feladatokat.Egymásra támaszkodva, hiszen mindenki más területen ügyes. A cél pedig közös, ezért egymás segítése elengedhetetlen.
    3. A minden érzékszervre ható feladatsorok sokféle képességet (motoros, orientációs, kognitív, kommunikációs, szociális) fejlesztenek, és még a tananyagtartalmakat is fel lehet dolgozni a segítségükkel, de azt rendszerezni mindenképpen lehet velük.
    4. A legjobb az egészben a kihívás, leléphetünk a megszokott útról, és olyan tudást, képességeket használhatunk fel, amit már más helyzetekben megtanultunk, kipróbáltunk.
    5. Nem muszáj versenyezni, de ilyen helyzetben ki ne szeretne? Nem muszáj mindig menekülni, elég néha „csak” megoldani a rejtélyt…
    Digitális nyomozás a Thinglink felületén
    Elérhetősége, regisztráció után: https://forms.gle/3Jbwt1N2d7bWuVQt8
    Hogyan álljunk neki, ha létre akarunk hozni egy szabadulószobát, digitális nyomozást?
    1. Mint minden feladatsor elkészítésénél, itt is el kell döntenünk, hogy mi a célunk, mit szeretnénk fejleszteni, milyen ismeretet szeretnénk bemutatni. Az általunk megosztott nyomozás célja a Fenntarthatósági Témahétre készített tartalom volt.
    2. Kell egy kerettörténet, ami éppen aktuális, egy valós probléma köré szerveződik, de a fantáziánkat is megmozgatja. Olyan szereplők kellenek, akik mellé szívesen beállunk. A cselekmény segít bennünket, hogy egy folyamat mentén haladjunk.

    Pl.

    • Fenntarthatósági témahétre: 
      Társaitokkal együtt ébredtek fel egy ismeretlen szigeten. Az első döbbenet után – a biztonság kedvéért – együtt indultok el a sziget felfedezésére. Hamarosan egy barlangra bukkantok, ahol felemelitek a tűzgömböt.
    • Offline nyomozás történelemórára (is)
      Claudius gyilkosság feldolgozása: a mai nappal megnyílt nyomozóirodátok. Az ügyfeletek egy fiú, aki elveszítette az édesapját. Ő arra gyanakszik, hogy apja gyilkosság áldozata lett. Arra kér benneteket, hogy derítsétek ki, mi történt valójában. (http://qqcska.blogger.hu/2017/02/14/nyomozas-tortenelemoran)
    1. El kell döntenünk, mennyi kihívást kell teljesítenie a résztvevőknek, itt az idő (ne legyen túl rövid, de ne is nyújtsuk, mint a rétestésztát, kb. 60 perc) és a nehézségi fok (a feladatok között legyen könnyen-nehezebben megoldható) tényezőit kell figyelembe vennünk. Időzítők: https://www.online-stopwatch.com/sensory-timers/

    Ha a tanteremben (offline) oldjuk meg a feladatsort, akkor a különböző tárgyak, a történet helyszín(ei)nek megépítése, a hagyományos és digitális eszközök segíthetik a nyomozás sikerességét.

    Helyszínelés: Ki ölte meg a császárt? (Kép forrása: Bognár Amália)

    5. Ha online keretek között osztjuk meg a nyomozás kihívásait, akkor megfelelő felületet kell keresnünk ahhoz, hogy be tudjunk illeszteni képeket, videókat, szöveges információkat, más felületek linkjeit. Fontos, hogy a feladatsor weboldalát meg tudjuk osztani, vagy be tudjuk ágyazni blogunkra, honlapunkra.Online felületek:

    6. Kell egy zár (szín, szám, lakat), amelyet a megfejtéssel ki tudunk nyitni, hiszen ez fogja bizonyítani, hogy sikeresen teljesítettük a nyomozást. Mi lakatokat használtunk: https://www.flippity.net/.

    Mi legyen az eszköz, mi legyen a feladat?

    Íme, néhány kedvencem:

    1. Offline
    1. Online: bármelyik online feladatkészítő felület megfelelő

    Ha ügyesek vagyunk, akkor a feladatsorokat fel tudjuk használni a következő években is. Ne feledjük, kevés írásos információ, helyette sok vizuális! Remélem, mindenki készen áll egy szabadulószoba elindítására!

    Forrás:

    Abonyi Tóth Andor: Hogyan készítsünk iskolai szabadulószobát? URL: https://www.youtube.com/watch?v=pa8krBg16MI (2021. 04. 18.)

     

    Előző cikkPénzügyi és környezeti tudatosságot tanul ezen a héten 350 ezer diák
    Következő cikkMi is az a Kezeslábas?