Kezdőlap Digitális eszközök

„A személyes fejlődés a siker kulcsfontosságú eleme az élet minden területén” – beszámoló az országos eTwinning versenyről

Az eTwinning Program hazai történetének legfontosabb és egyben legsikeresebb programja a minden évben megrendezésre kerülő eTwinning Magyarország Verseny. Idén ismét személyesen rendezték meg az eseményt, 2021. október 14-én. Mai cikkünkben a pályázó pedagógusok mesélnek a projektekről.

Pap Andrea, Pétervására/ Pétervásárai Tamási Áron Általános Iskola

A Pétervásárai Tamási Áron Általános Iskola két eTwinning projekttel képviselte az intézményt a versenyen.  The Greatest Aquarium projekt 2021. januárjában indult. 12-14 éves diákok vettek részt. Intézményünk és a Derecik Şehit Yasin Boy Ortaokulu volt a projekt alapítója. További két török és egy olasz intézmény vett részt a munkában. Összesen öt intézményből, öt tanár, és 39 diák alkotta az eTwinning közösséget.

A projekt témája a víz és az ahhoz kapcsolódó életközösség. A cél  egy falak nélküli nagy virtuális akvárium létrehozása volt. Fel szerettük volna hívni a figyelmet a vizek védelmére és arra, hogy a víz nélkülözhetetlen minden életforma számára. Ezen felül szerettük volna jobban megismerni a víz tulajdonságait és annak a környezetét is. Sok WEB-es alkalmazást használtunk a projekt megvalósításához. Az országos eTwinning versenyen az AquaTeam I. helyezést ért el az általános iskolák felsős kategóriájában.  https://twinspace.etwinning.net/142387/pages/page/1685874 

Intézményünk másik projektje a The First Colony Design on Mars címet viseli. Összesen 15 tanár és 88 tanuló vett részt a munkában.  12-14 éves diák vett részt a projektben az alábbi országokból: Törökország, Azerbajdzsán és Magyarország. Rendszeresen vettünk részt online meetingeken és nagyon sok érdekes feladatot oldottunk meg a projekt ideje alatt.

2020. decemberében indítottuk útjára a projektet. A témánk a Mars bolygó kolonizálása volt. A cél az volt, hogy minél kreatívabban jussunk el onnan, hogy miért van szükség kolonizálni a Marsot, oda, hogy hogyan lehetne-e ezt megvalósítani. A Design Thinking lépései alapján terveztük meg a folyamatot. Számos kreatív WEB-es megoldás tette szívesebbé a munkánkat. Az országos eTwinning versenyen a Mars Landers csapata IV. helyezést ért el az általános iskolák felsős kategóriájában. https://twinspace.etwinning.net/132507/home

Diákok előadása, a fotó az eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pont tulajdona

Gál Erzsébet és Péter Ági, Dunakeszi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola

A”Space Wolves” csapatunk a Dunakeszi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskolát képviseli. Iskolánk még 2008-ban csatlakozott az eTwinning programhoz, és azóta tanítványai 13 sikeres projektben vettek részt, viszont a „Human in Space” projektünk, amit ma szeretnénk bemutatni, már a hatodik közös projektünk a lengyel diákokkal. Hetedikesek voltunk, amikor elkezdtük a közös munkát a wrocláwi diákokkal. A projektünk alapötletét a 60-éves évforduló adta, hiszen az első ember által végzett repülés a „Vosztok-1” fedélzetén szovjet pilótával Jurij Gagarinnal 1961. április 12-én történelmi esemény volt. A lengyel társainkkal úgy gondoltuk, hogy ennek kapcsán bővítjük ismereteinket a világűrről, a naprendszerről, a bolygókról, a világűr meghódításáról és felfedezéséról. Felkeltette érdeklődésünket, hogy hazánk milyen módon kapcsolódott be az űrkutatásban. Több ismeretet szerezzünk az országaink űrhajósairól Farkas Bertalanról és a lengyel Miroszlaw Hermaszewszkiról, akik az „Interkozmosz” űrkutatási programban vettek részt a 80-as években. Szintén szerettünk volna több információt gyűjteni a világ legnagyobb, űrkutatással foglalkozó szervezetről, az amerikai NASA-ról is. A lengyel barátainkkal közösen hoztuk létre ezt az érdekes projektet és ezáltal közelebb kerültünk egymáshoz. Az eTwinning Magyarország verseny döntőjében a „Space Wolves” csapata II. helyezést ért el az általános iskolák felsős kategóriában.

Fükő Judit, Kossuth Lajos Általános Iskola Hunyadi Mátyás Tagiskolája, Sajószentpéter

A Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola Hunyadi Mátyás Tagiskolája az A Kaleidoscope of Children’s Favourites című projekttel indult a versenyen. Projektünk a gyerekek kedvenc tevékenységeinek, tehetségének feltérképezéséről szólt. Célunk volt, hogy a tevékenységek közül mindenki megtalálhassa a kedvére és képességeihez valót. Egy teljes tanéven át tartott, főként a  2020/21. tanév 3. a osztályos tanulói tevékenykedtek benne, de az elsősök és a negyedikesek is részt vettek egyes feladatokban. Több, az iskolában tanító kolléganő is segítségünkre volt. Alapítói Simona Ghenea román és Dilek Emir török kolléganők voltak. Románia, Törökország, Szlovákia. Litvánia, Csehország és Magyarország területéről érkeztek résztvevők a projektbe. Vegyes nemzetközi csoportokban dolgoztunk. A személyes fejlődés a siker kulcsfontosságú eleme az élet minden területén, ezért a projekt olyan tanulási tevékenységekre összpontosított, amelyek célja az önmegismerés, az érdeklődés, a személyes érzés pozitív kifejezésére való készségének fejlesztése, a kapcsolatteremtés, kommunikáció, A gyerekek saját ötleteket is hoztak egy-egy projekttevékenység megvalósításához, például technika választáskor. (Stop motion technika). A projektfeladatok széleskörűek voltak, a gyerekek nagyon értékelték a változatosságot. A tantervbe könnyen integrálható volt, szinte minden tantárgyat és témakört felöletek a témakörök az ének-zenétől a rajzon, matematikán át az irodalomig. A diákok valamennyi kulcskompetenciája fejlődött a projekt során. Sokféle digitális eszközt, alkalmazást használtunk, amelynek használatát a gyerekek nagyon élvezték.

A zsűri munka közben, a fotó az eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pont tulajdona

Kiss Mónika, Szegedi Orczy István Általános Iskola

A Szegedi Orczy István Általános Iskola 4. a osztályos tanulói már évek óta lelkesen vesznek részt az eTwinning programban. Ezúttal az A TRAIN TO EUROPE című projektjük keretében – melyet olasz partnerükkel közösen alapítottak – a 6-15 éves gyerekek egy képzeletbeli utazáson jártak . Az út során megismerték a partnerországok kultúrájának jellegzetességeit, kiválasztották a nekik leginkább tetsző szavakat, többnyelvű szótárat hoztak létre digitális eszközökkel. Elmesélték, kit és milyen tárgyat vinnének magukkal az útra. A projektben a csapatok valóban megismerték egymást, hiszen sok online találkozót szerveztek, kifejezetten elősegítve az együttműködést. A program végén közel 200 diák és pedagógus adott visszajelzést a közösen megtett utazásról. A negyedikes gyerekek II. helyezést értek el az eTwinning Magyarország verseny döntőjében az alsó tagozatosok között. Felkészítőjük: Kiss Mónika, tanító, segítséget nyújtott Kunstárné Rébék-Nagy Mária. A TestvérTér elérhetősége: Twinspace (etwinning.net) .

A fotó az eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pont tulajdona
Tóth Annamária,  Fényi Gyula Általános Iskola Belvárosi Általános Iskola, Kalocsa

A Kalocsai Fényi Gyula Általános Iskola Belvárosi Általános Iskolájából 7 tanuló érkezett. Tóth Annamária koordinátor vezetésével számoltak be a diákok az eTwinning versenyen a munkájukról, melyben a következők hangoztak el.  A projekt címe: Our Password: Twenty first Century Skills – Jelszavunk: a 21. századi készségek. Fontosnak tartjuk a 21. századi kompetenciák fejlesztését az informatika világában.  A STEAM oktatás az élményalapú tanulás és tanítás is a középpontba került. Úgy tanulunk, hogy közben eszközöket használunk. Valamint sok webes alkalmazást is. Az Erasmus+ programban osztrák, lengyel, lett, olasz és török iskolák voltak a partnereink, de az eTwinning portálon keresztül több ország is csatlakozott, 9 országból 37 tanár. Iskolánk 170 tanulója, 23 tanára, gyógypedagógusok, pedagógiai asszisztens dolgozott együtt a különböző témákban. Célunk volt a tanulók érdeklődésének fenntartása a 21. századi készségek iránt; a digitális és idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése csoportmunkában, ennek segítségével az együttműködési képességek javítása; a tanárok kreativitása, problémamegoldó készségeik fejlesztése. Sok jó gyakorlatot dolgoztunk ki, melyet megosztottunk egymással és a közvetlen környezetünkkel is.

Lőrincz Katalin, Szabó Lőrinc Gimnázium

Az eTw-T-R-A-I-N a Szabó Lőrinc Kéttannyelvű Gimnázium 10 B osztályának a projektje, amelynek célja, a vasút évét alapul véve, hogy összehozza a diákokat, gyakorolhassák kommunikációs és IKT-képességeiket, és kialakíthassák a címben összefoglalt betűszó attitűdjeit: T (Tolerance)- Tolerancia, R (Respect) – Tisztelet, A (Action)- Cselekvés, I (Innovation)- Innováció, N (Netizens) – Net használó állampolgár.

 A projekt egy fenntartható vasúti utazás formájában valósul meg több állomáson megállva, néha kis kitérőket is téve. Ahol különböző kihívásokban vettek részt. Ezek célja, hogy felhívják a figyelmet olyan témákra, mint a fenntartható turizmus, az eSafety, az Európai kultúra megismerése, a saját utópiájuk elkészítése, a körforgásos gazdaság és fentarthatóság.  A különböző fülkékben ülő diákok nemzetközi csapatokban dolgoztak együtt. Utazásuk során utazási naplót készítettek így amikor az utazás végén (= a tanév végén) leszállnak az eTw-TRAIN-ről, Toleráns, Tisztelettudó, Aktív, Innovatív Netpolgárokká váltak. Előadásuk itt található: eTw- T – R – A – I – N

A versenyről készült eTwinning bezsámoló és a végleges eredmény az eTwinning Magyarország oldalán olvasható.
Előző cikkMeseregény-pedagógia
Következő cikkJátékosítani vagy nem játékosítani? Nem is kérdés! – A gamifikáció kezdeti lépései egy tanárszakos szemével