Kezdőlap Sorozataink Pedagógusportrék

„A tökéletlen is lehet tökéletes” – interjú

Pedagógusportrék c. sorozatunk mai részében Lőrincz Katalin Europeana nagykövettel, lelkes eTwinningezővel, a pasaréti Szabó Lőrinc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium angol szakos pedagógusával készített interjút Tóth Éva főszerkesztő.

Kedves Kati, évek óta Europeana nagykövet vagy. Milyen tanácsokat adnál a portált nem ismerő kollégáknak, hol és hogyan kezdjenek hozzá a használatához?

A European Schoolnet és az Europeana Foundation együttműködése 2017 ben  kezdődött és az irányításuk alatt kezdtem meg nagyköveti tevékenységemet. Ez idő  alatt nemcsak az Europeana honlapot népszerűsítettük, hanem készítettünk egy kimondottan tanároknak szánt oldalt , ahol kész óravázlatokat, reflexiókat, újdonságokat jelentetünk meg hetente. Ha böngészni kezditek az oldalt lehet címszó, tantárgy, korosztály, iskolatípus alapján szűkíteni, a megjelentetett az óratervek és ahhoz szükséges segédanyagok (linkek, prezentációk, játékok, képkártyák, űrlapok, értékelő sablonok stb) ingyen használhatóak! 

Lőrincz Katalin

Az Europeana  oldalán válogatni lehet a kiállítások rendszerezett anyagából vagy egyszerűen címszavak szerint Európa összes múzeumából. Megemlíteném még a társoldalunkat, a Historiana-t, ahol  olyan hasznos óratervek és munkamenetek találhatóak, mint például: Propaganda Personified Women Working, Life in Europe 1945-1949, amelyek az Europeana képeinek a felhasználásával készültek.

Minden fórumon elmondom, bárkinek szüksége lenne segítségre vagy szeretne többet tudni róla, nagyon szívesen állok rendelkezésére. 

2022 márciusában kerültek kihirdetésre az Európai eTwinning Verseny nyertesei, ahol az 1824 projekt közül Ti nyertetek a 16-19 éves korosztályi kategóriában eTwTrain c. projekttel. Mesélnél arról, miről szólt a projekt és mi lehetett a sikeretek kulcsa?

Egy sikeres eTwinning legfontosabb kulcsa rengeteg befektetett munka és a diákok motivációjának fenntartása! Először foglalkoztam a projekttel külön tantárgyi órában, azaz a rendelkezésemre álló 5 óra egyike eTwinning óra volt. Ez megkönnyítette az ütemezést, a kooperációs csapatmunkák egyeztetését nemzetközi partnerekkel és nem keseredtem el évközben, hogy újra lemaradtunk és nem lesz idő behozni. 

Hogy lehet a diákokat motiválni? Először azzal az egyszerű mondattal, hogy nem kell a tankönyv. Már az első lépés, az online beszélgetés partnerekkel, meghozza a kedvet ahhoz, hogy közösen ötleteljenek, kíváncsiak legyenek egymás véleményére és szórakozva, játszva dolgozzanak.

Már kétszer pályáztunk Európai Díjra, de az eTwTRAIN kapcsán éreztem először, hogy talán megnyerhetjük, nemcsak a nagyon szorgalmas diák csapatnak, hanem a koordináló tanárok összehangolt munkájának köszönhetően. A koordinátorok minden hónapban hírlevelet állítottak össze, amiben pontosan leírták az előzőleg egyeztetett és megbeszélt forgatókönyv alapján, hogy melyik feladatot hogyan kell elvégezni, milyen eredményre számítunk és hol tegyük láthatóvá. A feladatok elkészítését megosztottuk, mindenki vállalt részt belőle. 

 A cím a vonat évéhez kapcsolódott, ahol minden megállóban más témát dolgoztunk fel. Az ismerkedési szakasz bőrönd-csomagolással kezdődött, majd találgatós játékkal folytatódott. Rögtön ezután digitális oktatásra váltottunk, ahol Flipgrides nemzetközi csoportokban dolgoztak a választott szakmának és érdeklődésének megfelelően. Persze volt Code Week és ha már a csapatból ketten is Europeana nagykövetek vagyunk, képelemzés és Europeana szabadulószoba is. Ha nem tudtuk követni a megadott menetrendet a témához, a tantervhez és a gyerekek érdeklődéséhez kapcsolódó részprojektet találtunk ki. 

Így lett az utolsó két állomás kibővített projektje elsőként az ELSEWHERE, ami inkább mentálisan segített feldolgozni a karantént, kicsit kitörni az egyhangúságból, beszélgetni, alkotni, utazni és megtanulni a wabi-sabival, hogy a tökéletlen is lehet tökéletes. A másik az utópiák tervezése és weboldal szerkesztés a The Giver (Lois Lowry) könyv olvasásával egybekötve. A projekt  bemutatása ezen linken elérhető. 

 Mennyire változott a pedagógia gyakorlatod a digitális átállások hatására?

Legnagyobb változás az volt, hogy átálltunk az Edmodo-ról Google Classroom-ra, mert az iskola ezt a közös platformot választotta. Egyébként alkalmazásaink és digitális eszköztárunk  is bővült ez idő alatt, hisz kollégákkal sűrűn cseréltünk tapasztalatot, tanultunk egymástól és megpróbáltuk a képernyő előtt töltött időt elviselhetővé tenni. A második szakaszban pedig a mentális jóllétre fókuszátam, konkrétan az egészséges túlélés volt a cél! Fokozatosan hagytam el a kötelező  tananyag részeket és támaszkodtam a diákok által szükségesnek tartott “online kávézó”-szerű tanulásra. Egyre több olyan tananyagot készítettem, ami megmozgatta a fantáziájukat, felállította a székből és kooperációra késztette őket: kutattunk a padláson elfeledett emlékek után, interjúztattuk a szomszédot, nagyszülőket, új stílussal ismerkedtünk, ami a tökéletlenséget tartja tökéletesnek (erőt merítve ebből, hogy nem mindig csak abból tanulunk, ami hibátlan),  átrendeztük a szobánkat vagy kirajzoltuk magunkból a bezártságot, naplóztuk az álmainkat majd elemeztük őket, együtt sírva – nevetve, filmet,  sorozatot néztünk és nagyon sokat beszélgettünk

Europeana találkozó a European Schoolnet székházában Brüsszelben

 Melyik az az 5 digitális eszköz, amely nem hiányozhat a digitális tolltartódból?

Mivel a digitális oktatás özönvíz szerűen árasztotta el a gyerekeket az elmúlt években  igyekszem minél kevesebbet terhelni őket online feladatokkal, inkább terepmunkára, kihelyezett tantermi foglalkozásokra fordítok nagyobb hangsúlyt. Ami viszont nem maradhat ki, mert hetente havonta előkerül (a szokásos Quizlet, Gimkit, Flipgrid  és Blooket mellett) az a Genially prezentációs, infografikás és szabadulószobás alkalmazásai, , Nearpod kész órái, média alkalmazásai (nagyon jó a használható könyvtáruk), a Peardeck Google Slide kiegészítője ami nemcsak háttér- beszélgetések rögzítésére tökéletes, hanem interaktívvá, izgalmassá teszi az előadást, talán ez  az általam legtöbbet használt alkalmazás.  A projektmunkák termékeinek összegyűjtésére, ötletelésre és kooperációra  előszeretettel használom, mert zseniális eszköz a Wakelet, és Erasmus utazásaink során naplóírásra a kedvencem a Thinglink, látványos, videó, hanganyag és szöveg is társítható a kiválasztott állomásokhoz. 

Hogyan tudsz szakmailag, módszertanilag évről-évre megújulni?

 Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy félállásban tanítok és van időm részt venni hazai és nemzetközi workshopokon, konferenciákon valamint nem utolsó sorban hihetetlenül  kreatív és lelkes kollégákkal vagyok körülvéve! Ezt a kettőt tartom a megújulás két fő pillérének. 

Ahhoz, hogy megújulj egyrészt szükséged van irányításra, tanácsra, ihletre, módszertani könyvtárra, ahonnan bármikor leemelhetsz a képzeletbeli polcról egy eszközt, ötletet, ezért elengedhetetlen, hogy továbbképzéseken vegyek részt, ahol nemcsak az előadóktól, de a résztvevő kollégáktól is mérhetetlenül sokat tanulok.  Erre tökéletesek az Erasmus+ nyújtotta lehetőségek, nemcsak a kurzusok és iskolalátogatások a KA1 pályázati formán belül, hanem a KA2 stratégiai kooperációs projektek is, ahol a diákokkal együtt nyithatunk  újabb ablakokat a világra.  A másik az eTwinning online kooperációra épülő projektjei, ami tanórába ágyazható, innovatív és élményközpontú tananyag feldolgozásra ad lehetőséget. 

 Másrészt a  Szabó Lőrincben olyan kollégákkal ülök egy tanáriban, akiktől nemcsak a közös munka során, hanem szünetekben,  kötetlen programok alkalmával is ihletet, támogatást, tanácsot, segítséget kapok, ami  megerősít abban, hogy csak akkor lehet fejlődni, ha együtt gondolkodunk. Így nemcsak szakmailag  támogatnak, hanem személyesen is örömtelivé teszik az iskolában töltött időt, amiért végtelenül hálás vagyok!


Köszönjük az interjút! Sorozatunk következő részében az szakképzésbe teszünk virtuális látogatást.

A sorozatot szerkeszti Tóth Éva főszerkesztő.

Előző cikkHogyan beszélgetnek a gyerekek?
Következő cikkGion Nándor különleges regényei