Kezdőlap jó példák

Az osztályterem tisztasága

A közösségi tér alapfeltétele a tisztaság. A takarítási világnap kapcsán érdemes elgondolkodni azon, hogy egy-egy osztályterem tisztaságának megőrzéséhez hogyan és főként miért járulhatnak hozzá a jelzett tér „használói”. (A jeles nap nem kötődik egyetlen konkrét dátumhoz sem, minden évben egy szeptember 20-a körüli hétvégén ünneplik.)

Forrás: Pixabay

A miértre számos válasz létezik, talán több is, mint gondolnánk. Az osztályterem tisztaságára irányuló törekvés ugyanis…

  • tudatosságra nevel – például arra vonatkozóan, hogy bizonyos alapvető higiéniai szabályok betartása hogyan befolyásolja egészségünket. De arra is ráébresztheti a gyerekeket, hogy mi az, ami még „belefér” egy-egy helyzetbe és mi az, ami nem (a kiömlött festéket feltöröljük, de nem feltétlenül végzünk fertőtlenítést utána). Ráirányítja a figyelmet arra, hogy bizonyos tevékenységek (a festéstől elkezdve a tízóraizásig – az osztályfarsangról nem is beszélve) előkészületeket és lezárást igényelnek – ezek szerves része pedig a takarítás, a hely eredeti állapotának visszaállítása.
  • megmutatja, hogy képesek vagyunk tenni (például környezetünkért, egészségünkért) – azaz nem minden tekintetben vagyunk kiszolgáltatottak a környezeti hatásoknak
  • fejlesztheti a társas kapcsolatokat, hiszen egy közös tér „tisztasági feladatai” révén arra törekszünk, hogy mások számára is élhetővé, egészségessé és esztétikussá váljon a környezet. Nem beszélve arról, hogy ezzel segítjük mások – az osztályterem takarítását „hivatalosan” végző felnőttek – munkáját is. Az osztályterem tisztaságára irányuló törekvéseinkkel az ő munkájuk iránti tiszteletünket is kifejezzük.

A pedagógiatörténet során Petersen tett kísérletet arra, hogy leírja azokat a minőségi szempontokat, amelyek alapján általános szinten is mérni lehet valamelyik munkaeszköz pedagógiai értékét. Érdemes ezek közül néhányat  az osztályterem tisztaságára vonatkozóan is bemutatni.

  • „Motivációs funkció: Olyan ösztönző hatást kell a gyermekre gyakorolnia, hogy annak hatására az adott eszközzel szívesen foglalkozzon.” Mindez nemcsak a takarítóeszközökre vonatkozhat – érdemes a tisztaságra, a tiszta környezetre is gondolni ennek kapcsán.
  • „Egyszerű alkalmazhatóság: A gyermek számára könnyen átlátható legyen a használata és szükség esetén annak kezelése megtanítható legyen.” Tudatosodjon benne, hogy mi számít tisztának, mi piszkosnak és mit tehet a tisztaság érdekében. (Akár azt, hogy segítséget kér a felnőttektől.)
  • „Ellenőrző funkció: tartalmazza az önellenőrzés lehetőségét, vagy tartalmazzon azzal kapcsolatos utasításokat.” Például az arra vonatkozó elvárásokat, hogy mi az, amit a tanulónak mindenképpen meg kell tennie: hová kell elhelyeznie az uzsonnáját, melyik az a térrész [pl. saját pad, hely], amelynek tisztaságáért elsősorban ő a felelős.
  • Diagnosztikus funkció: Segítse a tanárt abban, hogy az egyes tanulók teljesítőképessége és munkamorálja kapcsán megnyilvánuló személyiségjegyeit jobban megérthesse.

Forrás: itt. https://gepeskonyv.btk.elte.hu/adatok/Pedagogia/99N%E9meth/topic.php-mode=elmelet&topic=11.htm

Előző cikkMInspiráció: Stresszkezelési tippek 8.-os diákoknak és szüleiknek a sikeres felvételiért
Következő cikkTippek a nemzetközi hulladékgyűjtő napra