Kezdőlap Jeles Napok

A diabéteszről – pedagógusoknak

Örvendetesen növekszik a diabétesszel kapcsolatos edukatív kiadványok száma. Ezúttal egy pedagógusoknak szóló könyvet ismertetünk meg Olvasóinkkal a cukorbetegek közelgő világnapja (november 14.) alkalmából.

Könyvillusztráció (részlet)
Forrás: diabetes.hu

A cukorbetegség (diabétesz) sajnos korántsem ismeretlen Magyarországon a fiatalok körében sem, hiszen ez a második leggyakoribb gyerekkori krónikus betegség. Ez azt jelenti, hogy Magyarországon ma megközelítőleg 3500 tizenöt év alatti cukorbeteg gyerek él, és számuk egyre nő. A fenti két adat nyomán könnyűszerrel megállapítható, hogy a legtöbb intézményben van cukorbeteg gyerek. Joggal merülhet fel a kérdés: hogyan, milyen módon készülhet fel a pedagógus a várt és váratlan helyzetekre? Milyen pedagógiai és gyakorlati ismereteket kell mindenképpen elsajátítania? Írásunkban egy ilyen kérdésekben segítséget kínáló kiadványt mutatunk be.

A Semmelweis Egyetem I. Sz. Gyermekgyógyászati Klinika szakemberei a Szurikáta Alapítvány szervezésében évek óta tartanak pedagógusképzést a klinikán Diabétesz Tanoda néven. Az ötórás továbbképzés anyagát 2021-ben egy illusztrált, száz oldalas könyv formájában is közreadták, Diabéteszes gyermek az óvodában, iskolában címmel.

A könyv hiánypótló és számos funkciót betölt, hiszen az elméleti és gyakorlati tudnivalók mellett érzékenyít is: az általános tévhitekre, gyakori félelmekre is választ ad. Szakszerű, pontos információkkal, gyakorlati példákon keresztül mutatja be, milyen teendőkkel jár egy diabéteszes gyermek fogadása egy közintézményben. A szép, színes és vidám képekkel, táblázatokkal színesített könyv abban is segít, hogy oldódjon a témához kapcsolódó, óhatatlan feszültség az érintett olvasókban. Nem véletlen, hogy könyv nemcsak a pedagógiai munkát segíti, hanem megkönnyíti a szülők és pedagógusok közötti együttműködést is.

Részlet a könyv ismertetőjéből:

„A könyv nyitó fejezetében dr. Tóth-Heyn Péter azokat az alapismereteket adja át az 1-es típusú diabéteszről, amelyeket a szülők is elsajátítottak a diagnózist követő körülbelül egyhetes kórházi bent lét során. Zeher Zsuzsanna főnővér a vércukorvizsgálat és inzulinbeadás eszközeit és lépéseit, valamint a Glucagen injekció használatát írja le. Dr. Luczay Andrea bemutatja a kezelés legújabb formáit, a folyamatos cukormérő szenzort és az inzulinadagoló pumpát, ezek működését és használatuk előnyeit. Horváth Csilla dietetikus a diéta rejtelmeibe vezeti be a pedagógusokat, hasznos táblázatokban összefoglalva a kerülendő ételeket vagy a számolandó alapanyagokat. A Szurikáta Alapítvány elnöke, Kocsisné Gál Csilla a mindennapok során felmerülő kérdéseket, teendőket mutatja be: hogyan ismerhetem fel, hogy a rám bízott gyermek cukorbeteg lett? Mit csináljak, ha leesik a gyermek vércukra? Mozoghat-e, ha magas a cukra? Hogyan kezelhetjük tapintatosan a betegségét? Mik a gyerekek, a szülők, a pedagógusok, az intézmény, a fenntartó jogai és kötelezettségei?

Forrás: Tóbiás Lilla: Megjelent a Szurikáta Diabétesz Tanoda tankönyve (https://diabetes.hu)

Előző cikkDiákprojekt középiskolai projektverseny
Következő cikkMInterjúk: „olyan tanár szeretnék lenni, aki a diákjainak ablakot nyit a világra”