Kezdőlap Sorozataink MInterjúk

MInterjúk: „olyan tanár szeretnék lenni, aki a diákjainak ablakot nyit a világra”

MInterjúk sorozatunk mai részében Tarczal-Márta Edit, a Karolina Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium matematika és informatika szakos tanára fejezi be gondolatébresztő mondatainkat - a matematika szerepe a mindennapi életben, robotok és szabadulószoba a mai cikkben!

Számomra a matematika a mindennapokban a szépséget, a harmóniát a szimmetriát jelenti. Az életünk minden területét áthatja. Minden matematikaszabály világos és egyértelmű. A matematika egy olyan nyelv számomra, ami mentes a félreértésektől. Sokszor mondom a tanítványaimnak, hogy lesz, amit nem fognak használni abból, amit az iskolában tanultak, de a matematika az életük végéig minden nap jelen lesz. Ha csak egy bevásárlásra gondolunk vagy nyaralást tervezünk, vagy családi költségvetést készítünk, mindhez szükséges a matematika. Gondoljunk csak arra, hogy a természetben is sok növény szimmetrikus és ez így kellemes a szemnek. Nem lehet véletlen az sem, hogy sok természetes forma matematikai sorozatot alkot, gondoljunk csak a Fibonacci sorozatra. Persze tudom azt is, hogy a tanítványaim közül nem mindenkinek lesz a kedvence a matematika, de úgy gondolom, hogy ha megmutatom a kapcsolatát a hétköznapi élettel, lehetőséget biztosítok egy-egy matematikai érdekesség bemutatására, akkor a legszkeptikusabb diákhoz is közelebb tudom vinni ezt a csodálatos tudományt. Ezért az óráimon nagyon sok a „játék”, ami tulajdonképpen gyakorlás, csak nem biztos, hogy a hagyományos pc (papír, ceruza) módszert használva gyakorolunk, hanem mondjuk fejszámolási párbajt tartunk, vagy megadott szempontok alapján csoportosulunk vagy egy-egy állításra mozdulatokkal jelzünk vissza. Például ha igaz egy állítás, akkor páros kézzel integetnek nekem a diákok, ha hamis az állítás leguggolnak a  székük mellett.

Kép: Tarczal-Márta Edit

Azért szeretek robotokkal dolgozni, mert a motiváció legjobb eszközei. A gyerekek játszva tanulhatnak a segítségükkel. Zseniálisan fejlesztik a probléma megoldógondolkodást, a „robotolásnak” igazi közösség teremtő ereje is van. Érdekes, hogy éveken át csak messziről szemléltem azokat, akik robotokkal foglalkoztak. Azt gondoltam, hogy ez nekem már nem menne. Aztán, ahogy az lenni szokott, ha kapunk egy feladatot, akkor kapunk hozzá erőt is, így egy pályázat kapcsán szoros kapcsolatba kerültem a LegoEv3 robotokkal. Azt kell mondjam pontosan én is azt éreztem ekkor, amit a diákjaim, lenyűgözött a benne rejlő végtelen lehetőség. A diákjaim arcán is a felfedezés örömét látom, amikor egy-egy foglalkozás végén a csapatok bemutatják eredményeiket és bár a feladat mindenkinek ugyanaz volt, de soha nincs két egyforma megoldás. Érdekes látni, ahogy a feladatok megoldása közben változik a csoportdinamika és individuumok egyszere csak a csapat tagjaivá válnak. 

Kép: Tarczal-Márta Edit

Tanácsom a matematika középiskolai felvételihez mindenképpen először a nyugalom megőrzése az írásbeli vizsgán. A feladatok áttekintésével  érdemes kezdeni, rá kell szánni azt a néhány percet a központi felvételi elején a feladatok átnézésére, mert ezalatt van idő megnyugodni és kiválasztani azt a feladatot, amiről a diák úgy gondolja, hogy legjobban meg tudja oldani. Aztán ha készen van az első megoldás, akkor már magabiztosabban vághat bele a következő feladatba.
A felkészülés során mi szintetizáljuk azt, amit az előző években tanultunk matematikából. Átismételjük a tudnivalókat, feladat megoldási stratégiákat dolgozunk ki, majd végig haladunk a különböző feladat típusokon. Közben persze oldunk meg feladatokat időre is. A felvételire való felkészítésnek az értékelésében a gamifikacion elveit használom. Nagyon sok interaktív feladatot készítek hozzá LearningApps-ban, Genially-ban, Forms-ban, Kahoot-ban, LearningPaths-ban, Quizizben és még sorolhatnám. Mindig próbálom a legmegfelelőbb feladattípust megkeresni az adott feladatokhoz.

 

 

Genially nagykövetnek lenni hatalmas kihívás számomra. Nagyon nagy megtiszteltetés is. Nagyon szeretem ezt a platformot és végtelen a felhasználási lehetősége. Nagyon sok szabadulószobát készítek a segítségével matematika és informatika tantárgyakból egyaránt. A gyerekek is nagyon szeretik használni. A nem túl izgalmas, monoton munkát is fel lehet dobni vele.

Persze a szabadulószobán túl nagyon kedvelem benne a különböző bemutató sablonokat és quiz sablonokat is. Ismétlő órákra már több társasjátékot is készítettem Genially-ban, amit csoportokban szoktak a tanítványaim órán játszani. Látványos elemeiből kis gyakorlással gyorsan össze lehet rakni egy izgalmas órai anyagot, ami a differenciálásra is alkalmas. A program használata lehetőséget biztosít arra is, hogy tanulóim egyéni tanulási utakat járjanak be. Sőt néhány tanítványomnak a szülei is szívesen „játszanak” az órán használt alkalmazásokkal.

A folyamatos szakmai megújulás nagyon fontos a munkánkban. Erről mindig az Iskola nővérek rendalapítójának Terézia anyának a szavai jutnak az eszembe: „Mindazzal nevelünk, amik vagyunk és amit teszünk.” Pedagógusnak lenni nem foglalkozás, ez egy hivatás. Csak, akkor tudjuk a ránk bízott diákokat a talentumaik gyarapítására bírni, ha mi magunk is jó példával járunk előttünk. Iskolánkban minden lehetőséget megkapok, hogy szakmailag meg tudjak újulni és elkerülhessem a kiégést. Ezentúl lehetőséget biztosítanak számomra a mentális egészségem megőrzésére is, például szupervíziókon való részvétellel. Persze meg kell említenem, hogy a kezdetektől tagja vagyok a megújult Prosuli csapatának, Microsoft Expertek táborát is 6 éve gyarapítom, a Geniallyn kívül a Wakelet Ambassador is vagyok. Ezek mellett rendszeresen részt veszek és előadok IKT-val foglalkozó szakmai konferenciákon, ahol megosztom tapasztalataimat és befogadom és kipróbálom mások ötleteit és tapasztalatait. 

Kép: Tarczal-Márta Edit

A digitális kompetenciafejlesztés elengedhetetlen, hogy a ma diákjai a jövő munkavállalói legyenek. A digitalizáció áthatja az egész világot, mára az életünk szerves részévé vált. A munkaadók olyan munkavállalókat keresnek, akik rendelkeznek a megfelelő digitális kompetenciával, ami nem feltétlen azt jelenti, hogy egy programozási nyelvet ismernek profi szinten, hanem azt, hogy a jó probléma megoldó képeséggel rendelkeznek, csapatjátékosok, akik tudnak felelős döntéseket hozni. 2030-ra kitűzött cél, hogy a lakosság 80%-a rendelkezzen megfelelő digitális kompetenciával, nem kis feladat. A MI előretörésével a munkahelyek is átalakulnak, már nem tartalom fogyasztó, hanem tartalom előállító munkaerőre van szükség. Így a 21. században mindenképpen előnnyel indul az, aki rendelkezik digitális kompetenciákkal.


Olyan tanár szeretnék lenni, aki a diákjainak ablakot nyit a világra, engedi, hogy kibontakoztassák saját tehetségüket, saját tudásukat maguk építsék fel, bennem támogatóra találjanak. Olyan lámpás szeretnék nekik lenni, ami fényt gyújt, nem pedig terel.

Genially linkek


A sorozatot szerkeszti és tördeli Tóth Éva főszerkesztő, az összes megjelent rész ezen a linken érhető el.

Előző cikkA diabéteszről – pedagógusoknak
Következő cikkÚj pénzügyi szimulációs verseny középiskolásoknak