Kezdőlap Modern Iskola a gyógypedagógiában is

Hogyan segíthet a kreativitás abban, hogy a gyerekek megtanulják a tananyagot?

A kérdésre Szabó Enikő, a győri Széchenyi István Egyetem másodéves gyógypedagógia szakos hallgatója keresi a választ sorozatunk mai részében.

Mára már ott tart a technológia, hogy bárki létre tud hozni digitális tartalmakat. Fontosnak tartom, ha már a gyermekek sok időt töltenek online, hogy fordítsuk ezt a teret a hasznunkra, fejlesztésükre. Manapság nehéz lekötni a gyermekek figyelmét, ezért is jó, ha bevonjuk a modern eszközöket a tanításba, gyógypedagógusként pedig a fejlesztő folyamatokba. 

A gyerekek szeretnek alkotni, valami újat létrehozni (Gyarmathy, 2011), egy olyan weboldalt mutatok be, amely ennek fejlesztésében segíthet, ez a www.canva.com. Ez a felület megannyi lehetőséget kínál: plakátokat, szórólapot, prezentációt, fotómontázst, grafikont, könyvborítót tudunk létrehozni a segítségével. A használatához regisztrálni kell, a felület okostelefonon is, és a számítógépen is elérhető. 

Felmerülhet benned kedves Olvasó, hogy „Hogyan is lehet ezen oldal segítségével fejleszteni, tanítani? Egy saját példán keresztül szeretném bemutatni, hogy gyógypedagógus hallgatóként hogyan képzelem el a weboldal bevonását a pedagógiai folyamatokba, a tanításba, illetve hozok egy példát arra is, hogy milyen feladatot hozhatunk be az óra végére, ahol alkothatnak a gyerekek. 

Először válasszunk egy témát! Az én példám természetismeret-órára vonatkozik, azon belül a háziállatok jellemzőinek rendszerezésére.

Adjunk támpontokat a gyereknek a feladat elvégzéséhez, például 

  • jelenjen meg 2 darab kétlábú állat 
  • legyen a plakáton 2 darab négylábú állat
  • írj hozzájuk 2-3 tulajdonságot 
  • jelenjen meg a kedvenc háziállatod 

Levezető feladat:
A tanult állatok jellemzői alapján egy általuk elképzelt, nem létező állatot kell megjeleníteni.

Például:

  • a plakáton jelenjen meg az elképzelt állat 3-4 jellemzője szövegesen (mit eszik, hol él, hogy néz ki)
  • legyen róla kép (képmontázs vagy megrajzolt) Pl. „Egy róka, aminek pillangó szárnya és párosujjú patája van.” 
  • jelenjen meg, hogy milyen életközösségben él az adott kitalált állat

Ez a feladat azért jó, mert alkotnak és valami teljesen újat hoznak létre meglévő ismereteik alapján. Ha a tanulók hozzák létre a plakátot, akkor nemcsak az ismeretanyagot tudják feldolgozni, hanem digitális képességeik is fejlődnek, hiszen a felületen navigálniuk kell, különböző elemeket módosítani, a kész alkotásokat pedig le is kell tölteniük. Arra is lehetőség van, hogy egy plakáton többen dolgozzanak, hiszen emailcímek segítségével meghívhatják egymást az adott sablonhoz, ezáltal a közös munka az együttműködést fejleszti, valamint  az egymás közötti  kommunikációt is erősítheti.    

Hogyan kell a plakátot létrehozni?

  1.   Nyissuk meg a weboldalt www.canva.com!
  2.     Keressük meg a plakát (álló) lehetőséget!
  3. Ha nem szeretnénk egy üres, fehér háttérrel kezdeni, akkor a kijelző bal oldalán található menüsorban további sablonok közül választhatunk. 
  4.   Ezután a sablonon látható elemeket célunknak megfelelően megváltoztathatjuk. A képeket ki lehet cserélni, ehhez használjunk jogtiszta képeket, például díj fizetése nélküli letöltést tesz lehetővé a pixabay.com/hu/ felület. Módosíthatjuk még a szöveget, kereshetünk különböző elemeket, ikonokat plakátunkhoz.
  5. Ha elkészültünk, akkor a kijelző jobb felső sarkában találunk egy MEGOSZTÁS menüpontot, kattintsunk rá! A felugró kis ablakban keressük meg a letöltés gombot, itt meg tudjuk változtatni a fájl típusát (ajánlott a JPG és a PNG kiterjesztés), majd kattintsunk a LETÖLTÉS-re.
    Háziállatok – plakát, készítette: Szabó Enikő

    Miért jó bevonni ezt a weboldalt a fejlesztő folyamatokba?

    A feladat leírásából látható, hogy a gyerekeknek a tanult ismereteket alkalmazni kell. Alkotás közben kikapcsolódnak, és nem lesz stresszes számukra az ismétlés.  Figyelmüket is fent lehet tartani, hiszen nem csak ülnek a széken a teremben, hanem közben aktívan részt vesznek a folyamatokban, fejlődik a kreatív gondolkodásuk is.

    Mivel gyógypedagógusnak készülök, úgy gondolom, hogy a sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztésében az alkotás sokrétű fejlesztést tesz lehetővé. A folyamat, amiben részt vesznek (ötletelés, tervezés, visszajelzés, átdolgozás, produktum létrehozása, bemutatása) (Tóth-Mózer-Misley, 2019) egy olyan összetett tevékenységet vár el tőlük, amely közben számtalan képességük fejlődik.  Ilyen például, hogy megtanulnak egymásra összpontosítani, tehát például arra is figyelnek, hogy mindenki érvényesüljön a feladat végrehajtásában. 

    Felhasznált irodalom: 

    Gyarmathy, É. (2011), A digitális kor és a sajátos nevelési igényű tehetség. Fordulópont. pp. 79-88. 

    Tóth-Mózer, Sz., & Misley, H. (2019), Digitális eszközök integrálása az oktatásba, Jó gyakorlatokkal, tantárgyi példákkal, modern eszközlistával. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest


    A szerzőről:

    Szabó Enikő vagyok a győri Széchenyi István Egyetem másodéves gyógypedagógia szakos hallgatója.

    Szabó Enikő

    Fontosnak tartom, hogy bevigyük a tanítás folyamatába a digitális eszközöket és a weboldalakat, hiszen megkönnyíti a pedagógus számára a tanítást, illetve a gyerek élvezni fogják a tanórákat. Hiszem, hogy azáltal, hogy fejlődik a technológia, hatékonyabbá válhat az oktatás.


    A sorozatot szerkeszti és tördeli Tóth Éva főszerkesztő, a hallgatók munkájának koordinálását Bognár Amália oktató végzi. Az eddig megjelent összes írás ezen a linken olvasható.

    Előző cikkKézjeles kommunikáció – mindenkinek!
    Következő cikkOktatás – Informatika – Pedagógia Konferencia 2023