Kezdőlap hírmozaik

Modern Iskola a gyógypedagógiában is – hogyan váljunk digitális (gyógy)pedagógussá?

A Modern Iskola célja évek óta, hogy teret adjon a tanárszakos hallgatóknak, hogy írjanak arról, mi foglalkoztatja őket vagy éppen milyen élmények érik őket. A 2023-as évet egy újabb sorozattal indítjuk a témában: kiemelt korábbi partnerünkkel, a győri Széchenyi István Egyetemmel együttműködésben ismét szerepet kapnak a digitális eszközök a gyógypedagógiában. A sorozat bevezető cikkében Bognár Amália oktató mesél arról, hogyan válhatunk digitális (gyógy)pedagógussá.

Hogyan váljunk digitális (gyógy)pedagógussá?

Az oktatásnak alkalmazkodnia kell a technológiai fejlődéshez, nekünk, pedagógusoknak, meg kell tanulnunk úgy lavírozni ebben a digitális világban, hogy olyan „tanárokká” váljunk, akik felkészítik a tanítványaikat arra, hogy magabiztos, minden ehhez szükséges képességgel felvértezett felhasználóvá váljanak

Hogyan kezdjünk hozzá? 

Csakis lépésről lépésre haladhatunk, a digitális pedagógia egy szerteágazó pedagógiai keret, amely számtalan lehetőséget tartogat a számunkra (robotika, digitális felületek, applikációk, e-learning, virtuális valóság, 3D nyomtatás stb.). 

Jótanácsok

  1. Adjunk esélyt magunknak, hogy megismerjük ezeket az eszközöket! Végezzünk velük olyan tevékenységet, amelyet szeretünk, hallgassunk zenét, készítsünk családi fényképalbumot, keressünk kézműves ötleteket! Hiszen tudjuk, pedagógusként közben már azon fogunk gondolkodni, hogy mit, mire használhatnánk fel tanóráinkon. 
  2. Igyekezzünk papírmentessé válni! Rengeteg digitális könyvjelző, online tár áll a rendelkezésünkre, így ilyen módon is védhetjük a természetet, és mindeközben digitális szokásokat is kialakíthatunk.
  3. Bátran tanuljunk tanítványainktól! Kérjük meg őket, hogy mutassák meg, mivel foglalkoznak, játszanak az interneten. A közös nyelv, az érdeklődési kör feltérképezése számos pedagógiai helyzet megoldását segítheti. 
  4. Lépjünk ki digitális komfortzónánkból, és próbáljunk ki olyan digitális tevékenységet, amiről azt gondoljuk, hogy nagyon távol áll tőlünk, például kódoljunk Scratch-ben (https://scratch.mit.edu/). 
  5. A digitális eszköz, valóban csak eszköz ahhoz,hogy pedagógiai céljainkat elérjük, de ahhoz alkalmaznunk kell, hogy lássuk melyik helyzetben, melyik a legmegfelelőbb. Tűzzünk ki mérföldköveket, pl. idén minden hónapban/héten egyszer használok valamilyen digitális eszközt a tanóráimon, vagy idén végrehajtok kollégáimmal egy digitális projektet a digitális témahéten!

Ezek megvalósításában segítséget is nyújtunk, hiszen a következő hetekben a Modern Iskola lehetőséget ad arra, hogy a győri Széchenyi István Egyetem gyógypedagógus hallgatói egy-egy cikkben mutassák be, hogy a digitális világ mely szeletét tartották a legizgalmasabbnak. 

IKT-val támogatott tanulás-tanítás kurzus a győri egyetemen

Tapasztalataink azt mutatják, hogy ha a pedagógusképzés során a hallgatók foglalkoznak ezzel a témakörrel, akkor megtalálhatják digitális „hangjukat”, amely segítheti őket a mindennapokban és a majdani gyógypedagógusi pályájuk során is.  

Felhasznált irodalom

Szűts, Z. (2020), A digitális pedagógia egységes elméleti kerete és alkalmazása a tanítás és tanulás folyamatában, DOI: 10.15773/EKE.2020.009


A sorozatot szerkeszti és tördeli Tóth Éva főszerkesztő, a hallgatók munkájának koordinálását Bognár Amália oktató végzi. A sorozat összes eleme ezen a linken olvasható.

Előző cikkA kockásfülű nyúl és alkotója
Következő cikkÚjra itt az Educatio!