Kezdőlap Modern Iskola a gyógypedagógiában is

Kódolási alapfogalmak unplugged játékokkal

Sorozatunk záró részében Cserős Anna, a győri Széchenyi István Egyetem másodéves gyógypedagógus hallgatója mesél az offline, algoritmikus gondolkodást fejlesztő módszerek bevezetéséről a gyógypedagógiai gyakorlatban.

Az unplugged kódolás a számítógép nélküli kódolást jelenti, amikor arra törekszünk, hogy a programozáshoz szükséges alapfogalmakat ismertessük meg a gyermekekkel. Ez a folyamat sok lehetőséget biztosít a gyógypedagógusnak arra, hogy a különböző érzékszervek bevonásával számos képességterületet fejlesszenek. 

Mik tartoznak a programozás alapfogalmai közé?

  • algoritmus
  • hibakeresés
  • ismétlés
  • stb. (1)

Számos olyan társasjáték létezik, amelyeket ha egy kicsit tovább gondolunk, akkor a fentebb felsorolt fogalmakat, azok megértését segíthetjük. 

Mikor kezdjük el?

Jó, ha már egészen óvodáskortól elkezdődik egy ilyen irányú fejlesztés, hiszen a gyermekek gondolkodása ennek köszönhetően már ebbe az irányba fog fejlődni. 

Miért lehet hasznos a gyógypedagógia szempontjából?

Gyógypedagógus hallgatóként azt is fontosnak tartom, hogy ezentúl számos képességet fejleszthetünk még játék közben, mint például együttműködés, logikus gondolkodás, orientációs képességek, kitartás, türelem, figyelem és koncentráció

A következőkben két társasjátékot ajánlok, hiszen a fejlesztési folyamatokban mindig benne kell, hogy legyen a játék (Gyarmathy, 2011).  

Az egyik kedvenc játékom, amivel én is rengeteget játszottam, az a Kreatív formakirakó. Több geometriai elemet tartalmaz, mint például: hatszög, háromszög, négyszög, félkör, kör, mindegyik különböző színű, összesen 180 darab van belőle. A játék tartalmaz kártyákat is, amelyen különböző képeket láthatunk az alakzatokból kirakva.

    Kreatív formakirakó (Cserős Anna)
    • Feladat, hogy a kártyákon ábrázolt elemeket kirakják a gyerekek. 
    • A játék előnye, hogy a megadott formákból saját maguk is összeállíthatnak képeket.  
    • Játékvariációk: úgy is alkalmaznám, hogy például időre ki tud többet kirakni a kártyák alapján, vagy meghatározott elemekből ki tud több alakzatot létrehozni.
    • Unplugged kódolás szempontjából megfelelő a hibakeresés gyakorlására. A pár egyik tagja kirakja a képet, de hibát ejt rajta, míg a másik résztvevő kijavítja azt.

    Ami a térlátást és a logikus gondolkodást is fejleszti, az a Szín-Kép játék. 

    Szín-kép kirakó (Cserős Anna)
    • Feladat az, hogy a könyvben látható képeket (nehézségi fokok vannak) a gyerekek más-más színű, más-más alakzatokat tartalmazó lapkák segítségével sorba rendezzék. A kezdő szint 5 éves kortól már ajánlott, azonban a legnehezebb szint még a felnőtteken is ki tud fogni. 
    • Játékvariáció: ezt is lehet időre játszani, akár egymás ellen is, de úgy is játszhatjuk, hogy párba állnak a gyermekek, az egyikük csak látja a képet, és szóban közvetíti társának a feladatot, a másik gyermek pedig rakja, keresi a formákat. Hamar meg kell találniuk a közös nyelvet (kód), hogy ugyanazt az eredményt kapják. 
    • Unplugged kódolás szempontjából algoritmust hoznak létre, hiszen itt nem lehet más sorrendet alkalmazniuk, mert akkor más lesz az eredmény. 

    Az algoritmus létrehozása során a lépéseket egyesével, pontos szabályok szerint hajtjuk végre. Ha ez a fajta gondolatmenet már ismerős, akár “begyakorolt” a gyerekek részéről, akkor következhet a robotok irányítása, programozása. 

    Felhasznált források:

    Gyarmathy, É. (2011), A digitális kor és a sajátos nevelési igényű tehetség. Fordulópont. pp. 79-88. 

    Bognár Amália: játékok algoritmusok segítségével


    A szerzőről:

    Cserős Anna vagyok, a győri

    Cserős Anna

    Széchenyi István Egyetem másodéves gyógypedagógus hallgatója.

    Fontosnak tartom, hogy a gyerekek a mai felgyorsult világban helyesen tudják használni az internet adta lehetőségeket, és megismerkedjenek a kódolási folyamatokkal. Gyógypedagógus hallgatóként pedig úgy gondolom, hogy minél játékosabb egy fejlesztési folyamat, annál hatékonyabb. 


    A sorozatot szerkeszti és tördeli Tóth Éva főszerkesztő, a hallgatók munkájának koordinálását Bognár Amália oktató végzi. A megjelent összes írás ezen a linken olvasható. Nagyon köszönjük Amália és a hallgatók munkáját, valamint az egyetem hozzájárulását az újabb inspiráló sorozathoz!

    Előző cikkJátsszunk Jókaival!
    Következő cikk5 órás online képzés történelemtanároknak – a nagy érdeklődésre való tekintettel újra!