Kezdőlap jó példák

Kapcsolódó, kapcsolódást segítő játékok

A játék sok esetben elve kapcsolódást feltételez: olykor egy csapathoz, közösséghez, olykor saját magunkhoz. Vannak azonban olyan játékok, amelyek kifejezetten ahhoz segítenek hozzá, hogy közelebb kerüljenek egymáshoz a résztvevők. Ezek közül különösen fontosak a kapcsolódó vagy kapcsolódást segítő játékok. Mielőtt azonban néhány tippet megosztanánk ezekről, érdemes elmondani, hogy milyenek ezek a játékok és hogyan segíthetnek a kapcsolódáson kívül akár a nevelési problémák meg/feloldásában is.

Forrás: Pixabay

Aletha J. Solter Gyógyító és kapcsolódó játékok című könyvében „olyan játéktevékenységekkel ismerkedhetünk meg, amelyek által büntetés és jutalmazás nélkül oldhatunk meg nevelési, fegyelmezési problémákat, és segítséget nyújthatunk gyermekünk nehéz vagy traumatikus élményeinek feldolgozásában. A játékos megközelítés csökkenti a stresszt, a szorongást, a haragot, erősíti a szülő-gyerek kapcsolatot, és nem lázadásra, hanem együttműködésre ösztönzi a gyerekeket. Közben ráadásul nevetést és örömet csempészhetünk mindennapjainkba”. Sőt, ezek a játékok komolyabb problémák megoldásában is segíthetnek (természetesen nem azonnal, „varázsütésre” és nem feltétlenül teljes mértékig). Főként azért, mert a gyerekek viselkedése „általában olyankor válik problémásabbá, amikor fokozottan stresszes élethelyzetbe kerülnek, esetleg magányt, kiszolgáltatottságot, létbizonytalanságot vagy félelmet élnek át. A játék és a nevetés a gyógyulás fontos eszközei lehetnek ilyen nehéz időkben”. A jétéktípusok ismertetése előtt azonban érdemes áttekinteni a kapcsolódó játékokra vonatkozó igeneket és nemeket – vagyis azt, hogy mi jellemzi általánosságban ezeket a játékokat és mi nem.

Igenek…

  • A kapcsolódó játék közben gyakran nevetünk.
  • Kapcsolódó játékokat bárki kezdeményezheti – felnőtt és gyerek egyaránt.
  • A kapcsolódó játék lényegében eszköztelen.
  • A kapcsolódó játékok nincsenek időhöz vagy helyhez kötve.
  • A kapcsolódó játékok nem különlegesek, nem igényelnek speciális képzettséget: lehet, hogy sok ilyet ismerünk, csak nem gondoltunk rá, hogy ilyen hatása is lehet.

… és nemek

  • A kapcsolódó játékok nem fegyelmezési eszközök.
  • A kapcsolódó játékok nem tanítanak agresszióra (még akkor sem, ha némelyikük jelentős aktivitással jár a feszültség levezetése céljából).
  • A kapcsolódó játékok nem járnak együtt (érzelmi) bántalmazással – például kötekedéssel, gúnyolódással.
  • A kapcsolódó játékokban nincs versengés.
  • A kapcsolódó játékokban kevés a megkötés: változhatnak a szabályaik, készülhet belőlük személyre szabott, „házi” verzió stb.

Következő írásunkban tehát az ilyen típusú játékok pedagógiáját helyezzük a középpontba – elsősorban arra fókuszálva, miként segíthetik ezek egy közösség (óvodai csoport, osztály, tábori csapat, alkalmi „társulás, munkaközösség”) együttlétét, közös tevékenységét.

Forrás:

  • Aletha J. Solter: Gyógyító és kapcsolódó játékok – Nevelési problémák megoldása a játék, a nevetés és a kapcsolat erejével
Előző cikkMagyar Tolkien?
Következő cikkKapcsolódó, kapcsolódást segítő játékok 2.