Kezdőlap heti kitekintő

    Élő, kölcsönözhető könyvek – interjú

    Mai interjúnkban Iványiné Nagy Kingával, a szombathelyi Boldog Brenner János Általános Iskola és Gimnázium könyvtárostanárával beszélgetett Tóth Éva főszerkesztő az élő kölcsönözhető könyvek fantasztikus ötletéről.

    • Kedves Kinga, mindig nagy rajongója voltam a munkádnak. Legutóbb lenyűgözve olvastam az élő kölcsönözhető könyvek ötletét. Először mesélj kérlek arról, honnan jött az inspiráció?

    Örülök, hogy felkeltette az érdeklődésedet ez az ötletem.

    Elöljáróban elmondom, általában hogyan születnek nálam az ötletek. Ezek legtöbbször olvasgatás vagy házimunka közbeni háttérrádiózás közben keletkeznek, amikor is megfog valami érdekes, ami aztán elindít bennem egy elfojthatatlan folyamatot, gondolkodóba esem, hogy a hallottakat vajon mire tudnám használni iskolai könyvtári környezetben. Ezek eltárolódnak bennem, aztán megfelelő alkalomkor előugranak, hogy megvalósulhassanak.

    Így történt az élő könyvek a könyvtárban programmal is. Bizonyára sokan hallottak az Élő Könyvtár az Emberi Jogokért mozgalomról, ahol a könyveket megtestesítő emberek előítéletekkel és sztereotípiákkal szembesülő csoportokat képviselnek, és akik mesélnek magukról és válaszolnak az olvasóik kérdéseire. Amikor 10-11 éve hallottam erről, triggerként hatott rám, s tudtam, hogy ebből valamikor igazi könyvtári projekt fog születni.

    Nem is telt el hosszú idő, mert 2013 augusztusában a Könyvtárostanárok Egyesülete felhívással fordult az iskolai könyvtárakhoz: „Rendezzünk iskolai könyvtári éjszakát!” Az „Iskolai könyvtár: ajtót nyit a világra” vezérmondat stílusosan adta meg számomra is a jelet, hogy kitárjuk könyvtárunk ajtaját, s beengedjük rajta a diákokon és a pedagógusokon kívül a diákok hozzátartozóit, barátait is.

    Sokat töprengtem azon, hogy milyen érdekes programokkal töltsem ki a mi könyvtárunk által szervezett többórás rendezvényt, melynek célja a nálunk folyó pedagógiai munka minél több szegletének bemutatása. Az élő könyvek ötlete azonban gondolkodás nélkül bekerült a programkínálatba.

    Fotó: Iványiné Nagy Kinga
    • Hogyan kell az eseményt a gyakorlatban elképzelni?

    A magyarszakos kollégáim és némi motiváció segítségével olyan vállalkozó szellemű 5-8. évfolyamos tanulókat keresünk, akik szívesen beszélgetnek kedvenc olvasmányaikról.

    Egy-egy tanuló testesít meg a kedvenc olvasmánya által egy-egy kölcsönözhető könyvet. A „könyvek” feladata az olvasmány élvezetes bemutatása, kedvcsinálás az elolvasásához. Ehhez alapvetően az szükséges, hogy akár 2-3 percet szabadon tudjanak beszélni az olvasmányról és válaszolni tudjanak a kölcsönzők által feltett kérdésekre.

    A könyvek egy kissé átrendezett tanteremben foglalnak helyet egy-egy asztalnál, ahol várják a látogatókat, és hogy kikölcsönözzék őket. Maguk mellé helyezik a valódi könyveket, hogy azokba is bele lehessen tekinteni. A látogatók ízlésük és érdeklődésük szerint választanak, majd kölcsönzik ki a könyveket, tehát az asztal túloldalán foglalnak helyet.

    Fotó: Iványiné Nagy Kinga

    Az olvasó kérdez, a könyv pedig mesél a kérdésekre válaszolva vagy szabadon.

    A rendezvény előtt rövid felkészítést tartok a feladatra vállalkozó tanulóknak. Ismertetem az elvárásaimat és a rájuk váró kihívásokat. Ösztönzöm őket, hogy bátran válasszanak akár két-három olvasmányt is, amik között legyenek ismeretközlő könyvek is! Segítségképpen kezükbe adok egy útmutatót arról, hogyan lehetnek sikeres élő könyvek. Ez tartalmazza azokat a kérdéseket, amikre számítani lehet szépirodalmi vagy ismeretközlő művek esetén. Például, hogy hol játszódik a történet, milyen bonyodalmak vannak benne, melyik szereplő rokonszenves, vannak-e nehezen érthető kifejezések, mit kérdezne meg a könyv írójától.

    Az eseményre összeállítok egy betűrendes katalógust, azaz kinyomtatott jegyzéket, melyben felsorolom a kikölcsönözhető olvasmányokat a könyvet megtestesítő tanuló nevével együtt. A listát ki is vetítjük, sőt, piros és zöld színnel jelöljük az aktuális kölcsönzési állapotukat.  Az élő könyvek kapnak kitűzőt, vagy kis táblát, hogy az olvasók könnyen rájuk találjanak. Ezen kívül minden olvasmánynak van egy kölcsönzőlapja is, amit a kölcsönzők aláírhatnak.

    Fotó: Iványiné Nagy Kinga

    Az élő könyvek a könyvtári délután folyamán a maguk által előre kiválasztott idősávban és időtartamban dolgozhatnak, hiszen ez egy fárasztó feladat, és nyilván ők is szeretnének más programokat megnézni, azokban részt venni.

    • Hányszor tudtátok már ezt Ti megvalósítani és milyen sikerrel?

    Az elmúlt 10 év során eddig négyszer sikerült könyvtári délutánt szerveznünk, melyeknek mindig része volt az élő könyvek kölcsönzése. Évről évre nagyobb számban jöttek, egyes idősávokban valósággal özönlöttek a tanulók (önállóan vagy a családjukkal). Rajtuk kívül pedig szívesen látogattak meg minket a kollégák is.

    Az élő könyvek program nagy sikert aratott minden alkalommal, amit bizonyítanak az aláírt kölcsönzőlapok is. Az aláírások között akad egy-egy szülőé, néhány kollégáé az 5-8. osztályos gyerekeké mellett. Rengeteg kölcsönzője volt a Harry Potternek, a Szent Johanna giminek és egy ismeretközlő dinoszauruszos könyvnek is.

    A kollégák közül az élő könyveket leginkább a magyarszakosok hallgatták meg, akik örömmel tapasztalták, hogy új oldalukról ismerhetik meg a tanítványaikat.

    Egyik évben elégedettségi mérést is végeztem; többen jelezték, hogy a számukra legjobban tetsző program az élő könyveké volt. A legkedvesebb visszajelzés számomra azonban egy második osztályos kisdiákot kísérő idős nagypapától származik, aki távozás előtt megkeresett, gratulált, és kifejezte őszinte meglepődését, hogy nem is gondolta, hogy ennyi különleges dologgal lehet foglalkozni az iskolai könyvtárban.

    Fotó: Iványiné Nagy Kinga
    • Hogyan lehet a nem humán beállítottságú kollégákat is bevonni egy ilyen programba? Van-e esetleg továbbfejlesztési ötleted a jövőre nézve?

    Az élő könyv program viszonylag egyszerűen szervezhető, és könnyű levezényelni, segítőnek pedig közösségi szolgálatos középiskolásokat szoktam megkérni. Mivel a könyvtári délután egy több programból álló esemény, érdemes olyan ötlettel előállni, amiben a nem humán szakos kollégák és idősebb diákjaink is részt vehetnek.

    A tarsolyomban már van egy olyan új kezdeményezés, amiben főként természettudománnyal foglalkozó tanártársaimra és középiskolás diákjainkra számítok. Szeretnék a következő könyvtári délutánunkon egy minielőadásokat tartalmazó szekciót szervezni. Ezen az eseményen felsős és középiskolás diákok adnának elő 10-10 percben egy-egy számukra érdekes, de a 10-14 éves korosztály számára is vonzó témáról. A jó előadás feltétele többek közt a források olvasása, felhasználása, átadása, és ezzel már vissza is kanyarodtunk az élő könyvekhez. A motiválást a kollégáimra bíznám, a kutatómunkában pedig magam is szívesen segítenék.


    Még több információ, ötlet Kinga blogján olvasható.

    Előző cikkA legkisebbek játékai
    Következő cikkA legkisebbek játékai 2.