Kezdőlap Sorozataink Tanártalálkozások

Tanártalálkozások – „a szülőnek és pedagógusnak együtt kell működnie a gyerek érdekében”

Sorozatunk mai vendégei Szendrői Andrea és Szűrös-Szikora Szilvia, az Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnázium pedagógusai. Kódolás már alsóban is, digitális tolltartó és még sok más a mai cikkben!

  • Az idei tanévben tervezünk egy projektet…

illetve folytatjuk a már második osztályban megkezdett osztálynapló írást. Van az osztályunknak egy plüsse, Alma Aladár és őt viszi haza egy közös hétvégére az egyik gyerkőc. Az átélt élményeket leírja a naplóba és hétfőn felolvassa az osztálynak. Sokan rajzolnak is hozzá, vagy a hétvégén készítenek fényképet, amit kinyomtatnak és beragasztanak.

Osztálynapló, fotó:
Szendrői Andrea és Szűrös-Szikora Szilvia
  • Az egyik legnagyobb kihívás a szülőkkel való kapcsolatban…

megtalálni velük a közös hangnemet. Nagyon szeretnénk elfogadtatni azt a nézetünket, hogy a szülőnek és pedagógusnak együtt kell működnie a gyerek érdekében. (Szerencsére ez a legtöbb esetben sikerül is.) Hiszen fontos, hogy hA Valami észrevételt teszünk, akkor azt ne támadásként éljék meg, hanem belássák, a jelzésünk célja, hogy felhívjuk a figyelmet valamilyen fejlesztendő területre és ha szükséges, akkor otthoni gyakorlással támogassák a munkánkat.

  • A tanévkezdés elengedhetetlen kellékei a digitális tolltartónkban…

a kreatív platformok, a szerkesztő és illesztő programok. Mindig különös figyelmet szentelünk az osztályterem egységes, dekoratív kinézetére. Általában egy témát választunk és annak megfelelően készítjük el a díszítés mellett a tanulást segítő eszközöket, kellékeket. Ilyenek például: órarend, felelősi táblák, szekrénybeosztás táblák, számegyenes, szalvétatartó, eszköztároló dobozok egységes címkéje, motivációs plakátok, stb.

Ezekhez az ötleteket a Pinterestről és egyéb hasonló felületekről gyűjtjük össze, és a testreszabásukat Word és Canva program segítségével kivitelezzük. 

A tanulás egy részét az iskolai Microsoft365 és a Teams felületére szervezzük. Ez az egységes keretrendszer hatékonyabbá teszi a tanulás – tanítás folyamatát.

Canva, fotó:
Szendrői Andrea és Szűrös-Szikora Szilvia

Már nem csak a mi tolltartónk bővül digitális kellékekkel, hanem a tavalyi tanévtől a gyerekeké is. A digitális kultúra tantárgynak nagy sikere volt és lelkesen vetették bele magukat a powerpoint rejtelmeibe vagy készítettek világítós rakétás képeslapot.

fotó:
Szendrői Andrea és Szűrös-Szikora Szilvia
  • A kicsikkel is lehet kódolni…….

akár digitális eszköz nélkül is. Mivel kevés a rendelkezésünkre álló eszköz, ezért kreatívan kell ehhez is hozzáállnunk, ezért van, hogy nem csak online módon találkoznak a kódolással. Egyik ilyen az általunk csak csoszogónak hívott játék.

Csoszogó, fotó:
Szendrői Andrea és Szűrös-Szikora Szilvia

Sokat társasozunk és tavaly, pont a code week előtt jelent meg egy nagyon jó magyar társasjáték, ami a kódolásba vezeti be játékosan a gyerekeket. A játék neve, A herceg nyer.

Herceg nyer, fotó:
Szendrői Andrea és Szűrös-Szikora Szilvia
  • Egy pedagógiai módszer, amely elengedhetetlen része a mindennapjainknak…..

a játék. Amikor elsősök, akkor elengedhetetlen az óvoda és iskola közötti átmenet megsegítésére, hogy sokat játszunk és játszva tanuljunk. A későbbi évfolyamokon már kisebb arányban kerül elő, de a negyedikesek is ugyanúgy igénylik, hogy ezzel a módszerrel lazítsanak vagy éppen aktivizálódjanak egy-egy órán. Legszívesebben azokat az órai játékokat szeretik, amik mozgással is járnak, vagy versenyhelyzeteket teremtenek. 

Ami minden tantárgyra ráilleszthető az a Nálam van a …, kinél van a… játék. Ilyet sokat készítettünk már, mert mindig nagy sikere van. 


A sorozatot szerkeszti és tördeli Tóth Éva főszerkesztő. A megjelent részek ezen a linken érhetőek el.

Előző cikkÚj, ingyenes munkafüzetek támogatják az iskolai pénzügyi nevelést a 8. és 12. évfolyamokon
Következő cikkLevéltár-pedagógiai képzés és vezetett séta a magyar zsidóság történetéről