Kezdőlap hírmozaik

Tanártalálkozások – „célom, hogy a tanulók időben alkalmazkodni tudjanak a változó világhoz, elvárásokhoz”

Mai vendégünk Özvegy Judit, tanító, mesterpedagógus szaktanácsadó, akivel a digitális világ megismeréséről, kódolásról beszélgettünk ...befejezendő mondatok segítségével.

A tanévben az első világnap, amit meg fogunk ünnepelni…

az az Autómentes világnaphoz igazodó rendezvénysorozatunk lesz. Évek óta kapcsolódunk az országosan indított projektekhez, melyeket helyi ötletekkel bővítünk. Idén a megújuló energiákkal kapcsolatban végzünk kutatásokat, a közlekedésben történő alkalmazásukra keresünk hatékony megoldásokat, javaslatokat. Ötleteinket különböző technikákkal valósítjuk meg és mutatjuk be. A projekteket előkészítjük az európai programozási hétre, melynek célja a programozás és a digitális jártasság szórakoztató bemutatása.

A kicsikkel a digitális világot játékosan lehet megismertetni…

 Fő célom, egy gondolkodásmódot sajátítsanak el a tanulók, hogy időben alkalmazkodni tudjanak a változó világhoz, elvárásokhoz. A digitális világ egy színes, rohamosan változó, fejlődő világ, mely tele van sok érdekes új ismerettel. Ezért fontos számomra, olyan módszerek, eszközök alkalmazása, amely minden tanulót magával ragad és biztosítja a felfedezés, az alkotás örömét. A padlórobotok megismerése után a LEGO robotokat alkalmazzuk erre a megismerési folyamatra. Ezek az eszközök játékosan, aktív alkotói részvételre,  cselekvésre, együttműködésre ösztönzik a gyermekeket.

Fotó: Özvegy Judit
Fotó: Özvegy Judit

A robotika és a kódolás problémacentrikus, középpontjában az áll, hogy hogyan lehet egy adott problémát felismerni, hozzá a megfelelő megoldási módot megtalálni, illetve más problémákhoz kidolgozott megoldási algoritmusokat az adott helyzethez alakítani. Ez érdekes kihívás számomra is és a gyermeke számára is. Ugyanarra a témára, mindig újabb és újabb ötletek születnek, minden gyermek másként látja a feladatot, más- más megoldást talál. A pedagógus számára izgalmas látni, hogy ezek az eltérő ötletek az együttműködés során hogyan olvadnak össze egy fantasztikus megoldássá.

A szegedi Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtárban láttam egy jégtörő módszert, amit mindenképpen kipróbálok majd.

A Kiskakas gyémánt félkrajcárja – mesefeldolgozás ozobottal, nagyon megragadta a tanulókat. A jól ismert mese papírszínházas előadását követően mozgásos csapatjáték segítségével elevenítették fel a történetet. 20 perc

A játékok során a gyerekek maguk is részeseivé váltak a kiskakas kalandjainak. A mese meghallgatása és a mozgásos játék után digitális eszközökkel életre keltették a történetet, melyhez az Ozobot minirobotokat használták. Az Ozobot egy kicsi és könnyű eszköz gyerekeknek a matematika, a logika és a programozás tanulásának fejlesztésére. A gyerekek filcekkel és papírral, színkóddal illetve Scratch programozással különböző kalandos módon irányították a „kiskakas” jelmezbe öltöztetett robotokat. Mivel a csoportok kis létszámúak voltak 4-5 fő, így lehetőség volt a differenciálásra a gyerekek képességeinek és érdeklődési körének megfelelően. A csapatban elkészített robotpályákat egymásnak bemutatták, kísérve a történet elmesélésével.  A végén összegezték a tapasztalatokat, milyen újdonságokat használtak a foglalkozáson és mit tanultak egymástól és magukról. 40 perc

Ezt a módszert szeretném alkalmazni a tanulók játékos fejlesztésére.

„Az algoritmusok struktúrát, rendet visznek az életünkbe, gondolkodásunkba tevékenységünkbe. „ (Szántó Sándor)

A tanév első mérföldköve, amit kitűztem célul…

hogy az új tanévben szakköri munkát átszervezem, új módszerekkel gazdagítom. A következő csapatoknál a felkészülés folyamatába igyekszem már a kezdetektől beépíteni az idegen nyelvi felkészülést is. A számomra elérhető fórumokon népszerűsítem a robotika oktatását, tapasztalataimat, a bevált módszereket szaktanácsadói munkám során megosztom a kollégákkal.


A sorozatot szerkeszti és tördeli Tóth Éva főszerkesztő. A megjelent részek ezen a linken érhetőek el.

Előző cikkJószívűség-kutatás gyerekeknél
Következő cikkÚj, ingyenes munkafüzetek támogatják az iskolai pénzügyi nevelést a 8. és 12. évfolyamokon