Kezdőlap heti kitekintő

    „Tanulás, Inspiráció, Tudatosság, Jövő, Cselekvés” – interjú

    Mai vendégünk Papp Zsófia kutató (Conscious Textile Group, Innovációs Központ, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem), akivel a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Future Materials konferencia kapcsán beszélgetett Tóth Éva főszerkesztő a környezettudatosságról, a fenntarthatóság és a pedagógia kapcsolatáról.

    • A Future Materials 2023 konferencia során felmerülő kérdések közé tartozik például, hogyan lehetne fenntarthatóbb a ruhánk, a tányérunk, bútoraink alapanyaga vagy a kanapénk, üléseink borítása? Miért aktuálisak most is ezek a témák?

    A Future Materials Konferencia célja, hogy inspiráló találkozási pont legyen olyan kutatók, diákok, designerek és vállalkozások számára, akiket foglalkoztatnak a legújabb anyagok és anyaginnovációk. Az idei konferencia kulcsszava a hulladék: olyan előadásokon és workshopokon vehetnek részt az érdeklődők, amelyeken hulladékkal kapcsolatos anyaginnovációkat ismerhetnek meg.

    Papp Zsófia , a fotót készítette: Molnár Dániel

    A téma aktuális, mert sok hulladék terheli az ökológiai rendszereinket. Az egyre növekvő fogyasztással járó folyamatok, a gyártói gyakorlatok és a vásárlói igények egyre csak fokozzák ezt a terhelést. Ez az állapot nem fenntartható, sem a nyersanyagigénye miatt, sem a hulladék miatt, ami marad utána. 

    Szerencsére a változásra való igény érzékelhető, ezért érdemes láthatóságot és teret adni azoknak az ötleteknek, innovációknak és kutatási irányoknak, amelyek ebben a globális átalakulásban segítségünkre lehetnek és inspirálóan hathatnak.

    • Milyen innovációk alakítják a jövőben a mindennapi használati tárgyaink megjelenését és leginkább környezettudatos utóéletét? – ez is egy felvetett kérdés.

    A tárgyaink megjelenését és utóéletét például az összetett tervezési szempontok és a felhasznált alapanyagok határozzák meg. Ezek nem függetlenek egymástól. Már a tárgy tervezésekor számolni kell vele, hogy annak lesz a használatán túli utóélete, valamilyen módon az alapanyag újra hasznosulni fog. Ez ma még sajnos nem alapvetés, de pont az ilyen konferenciák, mint a Future Materials segít tudatosítani, hogy a designnak is ebbe az irányba kell elmozdulnia. Az esztétikai, kényelmi és funkcionális, azaz a felhasználói igények mellett, bútoraink, ruháink, épületeink anyagainak például hosszúéletűnek, javíthatónak vagy újrahasznosíthatónak, esetleg lebomlónak kell lennie. Ez komplex tárgy-, folyamat- és szolgáltatástervezést jelent, mely egyszerre több szakterületet és iparágat érint. 

    2022_mome_future_materials_conference_workshop, fotó: Lakos Máté

    Az anyagtervezés területén nagyon izgalmas újdonságok látnak napvilágot az elmúlt időszakban. Ezek egy része arra fókuszál, hogy az eddig hulladékként kezelt anyagokat hasznosítsa újszerű módon, ezzel megóvva azokat a szeméttelepekre való kerüléstől és elégetéstől. Egy másik kategória pedig azt tűzi ki célul, hogy az általuk tervezett anyagokkal már ne fordulhasson elő, hogy terheljék a környezetünket: például lebomlóak, vagy többször újrahasznosíthatóak.

    • Hogyan lehet a fenti témákat bevinni a pedagógiai gyakorlatba? Mi az a kor, amikortól érdemes foglalkozni ezzel, beszélgetni a gyerekekkel?

    A gyerekek esetében fontosnak tartom, hogy felkeltsük az érdeklődésüket a téma iránt. A gyerekek fogékonyak a jó példára és kíváncsiak a miértekre, ezért lényeges, hogy – természetesen koruknak megfelelően – beavassuk őket ebbe a komplex problémahalmazba: a fogyasztás, a divat, az általunk használt anyagok és a környezetszennyezés összefüggenek, nem távoli, hanem saját bőrünkön tapasztalható kérdések.

    Tinédzser ismerőseimen tapasztaltam, hogy a klímaszorongás egy létező állapot, ezért gondolom, hogy a jelenlegi helyzettel és a drasztikus számadatokkal ne a pánik keltése legyen a cél, hanem annak a tudatosítása, hogy egyénileg, a mi kezünkben is ott van választás és a változtatás lehetősége. A gyermekeknek is szükséges látniuk, hogy nem tehetetlenek, sok kicsi sokra megy, otthon is és az iskolában is. Az egyéni és a közösségi cselekvés tudatos felhasználóvá nevelhet bennünket.

    • Tudnátok esetleg gyakorlatias feladatokat vagy témaötleteket javasolni, melyeket a diákokkal is ki lehet dolgozni?

    Egészen egyszerű, gyerekek számára is elérhető dolgokra lehet felhívni a figyelmet. Például egy ruhadarabot kiválasztva izgalmas kutatómunkát lehet kezdeni, mely tanulságos felfedezésekhez vezethet. Mennyi információt tudunk összegyűjteni az adott ruhadarabról? Mit árul el a címke, miből és hol készült? Az alapanyagát hogyan állítják elő? Mit jelent az, ha egy ruha Távol-Keleten készült? Milyen utat járhatott be egészen a ruhásszekrényedig? Van olyan ruhadarabod, amely Magyarországon készült? Az előállításon túl fogyasztócentrikus kérdések is felmerülhetnek: Hányszor hordod az adott ruhadarabot? Ha kinőtted, mi lesz a sorsa? Megörökli a testvéred? Ha elszakad, mi történik? Hogyan lehet megjavítani? Törlőrongy lesz belőle, esetleg a kukába kerül? Ezek a kérdések gyakorlatilag bármely természettudományos tantárgy, de akár egy osztályfőnöki órán vagy kisebbeknek környezetismeret órán is feltehetők. 

    2022_mome_future_materials_conference_workshop, fotó: Lakos máté
    • A konferencia során elhangzó témák több iparágat is érintenek, így hamarosan helyet kaphatnak a szakképzésben is. Mennyire tartjátok fontosnak, hogy ezekről az újításokról halljanak, vagy foglalkozzanak velük a jelenleg még a szakmával ismerkedő diákok?

    Az egyetemi és a felnőttképzésben is fontos, hogy a diákok a képzésük során minél hamarabb találkozzanak azzal a ténnyel, hogy ha készítenek valamit, annak kisebb-nagyobb ökológiai nyoma és utóélete is van. Mire a jelenlegi hallgatók képzése véget ér, addigra életbe lépnek például azok az uniós szabályozások, melyek a hulladékmennyiség csökkentésére, nyomon követésére irányulnak. A jövőnkkel kapcsolatos globális fenntarthatósági célok nem korlátok, hanem egy friss tervezési szemlélet, új módszereket igénylő helyzet, melynek már komoly szakirodalma van, és sok gyakorlati jó példával találkozhatunk szerte a világban. 

    A hallgatók elképesztő kreativitással rendelkeznek, ezt látjuk a saját intézményünkben is. A Future Materials Konferencia során tovább inspirálhatjuk őket, így támogatva a hallgatókat és az innovatív ötletek születését, hogy harmonikusabban élhessünk együtt a környezetünkkel. 

    • Ha 5 olyan kulcsszót kellene kiemelni, ami kapcsolódási pont lehet a konferencia és az oktatás világa között, melyek lennének azok?

    Tanulás, Inspiráció, Tudatosság, Jövő, Cselekvés

    Részletes program, regisztráció és további információk: https://futurematerials.mome.hu/

    Előző cikk50 országban, egymillió diákot érnek el
    Következő cikkIdén is több mint 300, Debrecen környéki gyermek jövőjét építik robotokkal