Kezdőlap jó példák

Pöttyös Panni 70!

Idén ünnepli hetvenedik születésnapját a Szepes Mária-féle Pöttyös Panni-könyvsorozat (maga a cím- és főszereplő ennél idősebb is, hiszen a történet nem az ő születésével kezdődik). Írásunkban erről az izgalmas, többször kiadott sorozatról osztunk meg néhány érdekességet.

Képkocka. (Forrás: MI)

A Pöttyös Panni-sorozat számos vonásában hasonlít a „klasszikus” gyermekkori „beavatástörténetekhez”, „fejlődésregényekhez”: éppúgy, mint Kormos István Vackora, vagy Bodó Béla Brumija – vagy éppenséggel J. K. Rowling Harry Pottere: óvodába, iskolába kerül, megismerkedik az adott közeg/közösség szabályaival és maga is ennek tevékeny résztvevőjévé válik. Szepes Mária kötetei azonban szinte a kezdetektől el is tértek a jelzett művek alapformáitól.

Szinte a kezdetektől tartalmaztak ugyanis olyan konkrét ötleteket és játékokat, amelyeket az éles szemű gyerekek, szülők és pedagógusok is elkészíthettek, alkalmazhattak. (Annál is inkább, mivel az egyes kötetek melléklet formájában segédleteket is adtak ehhez.) Ezek közé tartozott például a vakációnapló, vagy a papír öltöztető baba – amelynek mintájára saját változatot is készíthettek a kreatív olvasók.

Számos egyéb ötlet is színesítette a Pöttyös Panni-könyveket: esett szó például egy-egy új játékról (így például egy sajátos új mozgásos feladatról, a Csillagjátékról) vagy összetett, komoly ötletcsokorról. Jó példa erre a Zsákbamacska című kötet: ebben sok szó esik az óvodások KRESZ-tanulásáról. Első és legfontosabb szabályként pedagógiai alepelveket is rögzít a kötet: „Először nézni, azután lépni!” (Ennek révén a figyelem, az odafigyelés fontosságát hangsúlyozza a szerző –de az alapelv betartása megalapozza a „jobbra tarts!” elvének ismeretét – és természetesen azt is, hogy a gyerek tudja, melyik a jobb és bal keze.)

A kötet fontos „szereplője” egy „közlekedési játszótér”, amelyet egy baleset után üzemelnek be az óvodában. Szerencsére ez a kezdeményezés korántsem csupán az írónő fantáziájában létezett. A hetvenes évektől kezdve számos óvoda- és iskolaudvaron nyíltak ilyen KRESZ-parkok, ahol a gyerekek játékosan (kerékpárral, gyalog, vagy más egyéb módon), tapasztalati úton közlekedve ismerhették meg a helyes közlekedés szabályait – a valódi közutak veszélyei nélkül. Természetesen nem Szepes Mária volt az ötletgazda, de a történet jól érzékelteti, milyen szerepe lehetett a könyvnek az ilyen típusú játszóterek népszerűsítésében és élményszerű használatában.

Pöttyös Panni-kötetekben számos komoly téma is felmerült: mi történik egy családban, ha kistestvér születik? Miként dolgozható fel a testvérféltékenység? Miként beszélgessünk az elmúlásról, az élet végéről? Hogyan dolgozzuk fel, ha a legjobb barátunk elköltözik, eltávolodik tőlünk?

Amint a fenti példák is igazolják, a Pöttyös Panni-könyvek komoly írói-pedagógiai munkával, tudatosan felépített, komplex alkotások. Valószínűleg ebben rejlik sikerének, időtálló voltának egyik titka is.

Előző cikkBest of Modern Iskola 2023: témahetek és világnapok
Következő cikkBest of Modern Iskola 2023: válogatott kedvenceink