Kezdőlap Sorozataink Pedagógiai Innováció a gyakorlatban

„Természetesnek tartom, amit teszek, különösen az iskolámért” – interjú

Sorozatunk mai vendége a Kódolás Hete, Digitális Témahét programok állandó aktív szereplője: Tarné Éder Marianna intézményvezető-helyettes (Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnázium), akivel szakmai megújulásról, vezetőként másokra gyakorolt hatásáról és legújabb sikerükről beszélgetett Tóth Éva főszerkesztő.

Kedves Marianna, nem vallom be inkább, milyen régóta ismerjük egymást. Állandó lelkes szereplője vagy minden digitális pedagógiát népszerűsítő fórumnak, konferenciának. Mi visz téged előre? 

Valóban, szakmai barátságunk már elég régi. 2014-ben a Keleti pályaudvar indulási oldalán találkoztunk először veled és Benedekné Fekete Hajnalkával, mert elnyertem egy pályázati lehetőséget és az IKT Műhely pedagógus csoportjának a tagja lehettem. Sok szakmai barátságom azóta is megvan, de azóta alakultak újabbak is. Már előtte is érdekelt a digitális pedagógia, de az akkor a Dr. Főző Attila által vezetett csoport segítségével kidolgozott – és azóta is élő projektem volt az első igazi inspiráció ezen az úton. Azóta is a szakmai kapcsolataim visznek előre, amik valóban igen kiterjedté váltak. A Microsoft Innovatív Iskola program, a Code Week csapata, a különböző hazai szakmai csoportok (ELTE-TÓK, IKT MasterMind, ProSuli, Facebook csoportok) mind-mind motiválnak. És természetesen a kollégáim az Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnáziumban szintén. 

Bár tudom nem kedveled, mikor az egekbe magasztallak, de muszáj: számomra példaértékű, hogy igazgatóhelyettesként tudsz és akarsz ennyire innovatív lenni. Mennyiben tudod befolyásolni munkásságoddal a kollégákat? 

Mi, pedagógusok valahogy nem vagyunk hozzászokva a dicsérethez. Nem álszerénységből nem szeretem a „magasztalást”, hanem mert természetesnek tartom, amit teszek, különösen az iskolámért. Hiszen a számos programban és a sok témahéten való részvétel és pályázati győzelem tette lehetővé, hogy a suli eszközparkja itt, a Közép-Magyarországi régióban bővüljön. Nem érzem, hogy dicséret járna ezért. Inkább azt gondolom, hogy az oktatás valódi reformja az lenne, ha mindenki hasonlóképpen működne. (Nyilván ez nagyképűen hangzik, hiszen tudom, hogy nagyon sok pedagógus gondolkodik és dolgozik így.) Arra gondolok, hogy a diákjaink most diákok, az ő érdekükben kell nekünk, pedagógusoknak aktívnak, érdeklődőnek, nyitottnak, tanulni vágyónak, szakmai kapcsolatok építésére alkalmasnak lennünk. A kollégáim remek emberek, bevonhatók sok „mániámba”, de ők saját maguk is kezdeményeznek programokat, amikbe engem vonnak be. Nem gondolnám, hogy az igazgatóhelyettességnek köze lenne ehhez, ez a pozíció és az ezzel járó adminisztrációs terhek inkább gátjai a „pörgésnek”. Az igazság inkább az, hogy nagyon unatkoznék és szürke lenne az életem az innovációk nélkül. 

Gratulálok a iskolátok újabb elismeréséhez a Kódolás Hete intézményi nyertesei között. Mesélnél az Olvasóknak a Kódold át az éjszakát! rendezvényről? Hogyan sikerül évről-évre megújulni a programban? 

Köszönöm a dicséretet iskolám nevében is. Ennek a Kódold át az éjszakát! jó gyakorlatnak talán inkább az az erénye, hogy nem sok dologban újul meg, hanem a „fő vonalakat” megtartjuk, és évről évre csak néhány újdonságot iktatunk be. Építünk az éjszaka varázsára, hogy diákjainknak a programok mellett közösségépítésre és bulizásra is legyen idejük, ezért a „komoly” kódolási, programozási tevékenységek délután 4-től éjfélig zajlanak. Meghívjuk az alsótagozatos korosztály szüleit is, hogy lássák, hogy gyermekük milyen érdekes tevékenységekben vehet részt. Ezzel építeni kívánjuk a szülők és az iskola közötti partneri kapcsolatokat is. 

Kiváló külső pedagógus szakértők (és már cégek is: Abacusan Stúdió, Maker’s Lab) fogadják el meghívásomat, ők az egyik megvalósító csapat. Kollégáim közül sokan szintén szakértőként vesznek részt a programban, de sokan vannak, akik munkájukkal a háttérben segítik az esemény megvalósulását. Az ő nevüket nem sorolom fel, mert nagyon hosszú lenne a lista, de a lejjebb beszúrt linken megjelenő blogban mindenkit név szerint említek. 

Az sem elhanyagolható tény, hogy ezzel a programmal 2017 óta pályázatot nyújt be az iskola alapítványa a Meet and Codehoz, és minden évben jelentős támogatást kaptunk. Az Oktatási Hivatal bázisintézményeként is igyekszünk a jógyakorlatot megosztani másokkal. 

Szakmai barátságaimnak köszönhetően már több iskola, ugyanazon a napon, hasonló forgatókönyvvel megvalósítja ezt a rendezvényt. Ebben a tanévben partnereink voltak az Orosházi Vörösmarty Mihály Általános Iskola Czina Sándor Tagintézménye, Csányi Judit vezetésével, az Attila Király Gimnázium Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Aba Sámuel Általános Iskolája, Hegedüs Csabáné, Csilla vezetésével és Daniela Bunea Romániából kapcsolódott hozzánk. Ő profi eTwinningező és kíváncsi volt, hogy hogyan zajlik nálunk egy ilyen éjszaka. 

Bővebben az idei és a korábbi rendezvényeinkről itt olvashatnak az érdeklődők: A CSVMG blogja 

Milyen fórumok, tanári közösségek azok, melyeket napi szinten követsz, hogy frissítsed az eszköztáradat? 

Erre nagyon nehéz röviden válaszolni, mert a Facebookon számos szakmai csoport tagja vagyok. Olyan soknak, hogy igazából időhiány miatt időnként már csak kollégáim megosztását látom, és én sajnos kevéssé járulok hozzá a tudásmegosztáshoz. Mindig megköszönöm, ha felhasználom azt, amit alkottak.  

A három kiemelendő, ami meghatározza a mindennapjaimat az a Microsoft innovatív pedagógusok hazai és nemzetközi csoportja, a Code Week nemzetközi és hazai csoportja és a Digitális pedagógiai tanári fórum. A Microsoft Expertség kötelez, hogy figyeljem az eseményeket, de ezt élvezettel is teszem, mert mindig tanulok valami újat. Code Week vezető tanárként a hazai és a nemzetközi csoport aktivitásához is hozzájárulok. A Digitális pedagógiai tanári fórumban pedig számos hazai eseményről értesülhetünk, sőt más iskolák és pedagógusok szakmai sikereiről is hallhatunk. 

Kifejezetten ajánlom mindenkinek a kollégáim által létrehozott csoportokat is. Például: 

  • Novák Károly Genially felhasználói vagy a MI az oktatásban csoportját. 

Genially felhasználói csoport | Facebook 

MI az oktatásban | Facebook 

  • Bognár Amália Padlórobotok/unplugged kódolás csoportját. 

Padlórobotok/unplugged kódolás | Facebook 

Szinte minden oktatási témában találhatunk kiváló csoportokat. Ezek mellett a csoportok mellett igyekszem menedzselni iskolám oldalát és az ott megjelenő számos eseményt és sikert. 

Facebook 

Ha már digitális eszköztárról beszélünk, mi az a 3 dolog/eszköz/ötlet, ami nemrég került bele a digitális tolltartódba és jó szívvel ajánlanád az Olvasóknak is? 

A legújabb kedvenc egy kis padlórobot, Indi Spero, amit már a 2022-es BETT-en láttam, de mélyebben megismerni csak az Abacusan Stúdió nyári táborában sikerült. Azonnal megmozgatta a fantáziámat, hogy hogyan lehetne ezt a padlórobotot is használni magyar nyelv és irodalom órán. A Code Week Meet and Code pályázatának köszönhetően szerencsére az iskolának módjában állt beszerezni egyet. A másodikosok nagyon szeretik és rendkívül kreatívan használják, például egy történet szereplőinek összegyűjtésére. Persze először ki kellett tapasztalniuk és meg kellett tanulniuk, hogy hogyan is működik a robot. 

Sphero indi car – Robocusan (abacusan.hu) 

A második, nem új alkalmazás a BookCreator. Régóta használom már és eddig minden osztályom kedvelte. A másodikosokkal egy bemutatkozó könyvet készítettünk év elején, amit azután megmutattunk a többi osztálynak is. De készítettem már olvasónaplót különböző könyvekhez ezzel az alkalmazással. Könnyű kezelni és rendkívül látványos. 

Book Creator – Love Learning – Book Creator app 

A harmadik pedig, amit még csak próbálgatunk tanítványaimmal, a Microsoft Teamsbe építhető Searching Coach, ami lehetővé teszi, hogy tanítványaim különböző beállítások segítségével célzottan keressenek a neten. Így biztosíthatom azt, hogy ne tévedjenek el az internet világában vagy, hogy ne találkozzanak számukra nem releváns oldalakkal. Az alkalmazással elkerülhető, hogy a kicsik álhírekkel találkozzanak. 

Get started with Search Coach – Microsoft Support 

És természetesen én is próbálgatom a mesterséges intelligencia alkalmazásokat (Bing chat, Dall-E, ChatGPT, rajzoló programok, egyebek), sőt tanítványaimmal is kipróbáljuk ezeket digitális kultúra órán. 


A sorozatot szerkeszti és tördeli Tóth Éva főszerkesztő. A megjelent részek ezen a linken tekinthetők meg.

Előző cikkA Karácsonyi énekről – másként
Következő cikkPénziránytű Tanári Díj – akár 600.000 Ft támogatással 2024. január 8-ig