Kezdőlap heti kitekintő

    „Az AI számomra a kreativitás katalizátora” – interjú

    Mai vendégünk a fantasztikus, nemzetközileg elismert horvát tréner, Arjana Blazic, akivel a mesterséges intelligencia elmúlt 1 évéről, a pedagógusok számára kínált lehetőségeiről és az etikus AI-használatról beszélgetett Tóth Éva főszerkesztő.

    Kedves Arjana, úgy ismerlek évek óta, mint a nemzetközi és hazai szinten is elismert oktató és tanár, kiváló szakmai és személyes tulajdonságokkal rendelkezik. Milyen fontos mérföldköveket azonosítasz a szakmai utadban?

    Nagyon köszönöm az elismerő szavakat. Szerintem ezt nagyrészt a személyes tanulási hálózatomnak köszönhetem, egy élénk tanári közösségnek, akikkel szerencsém van együtt dolgozni. Ebben a közösségben mindannyian tanulók vagyunk, hajlandóak vagyunk egymástól tanulni, megosztani a tudásunkat és inspirálni, mert ez az egyetlen módja annak, hogy fejlődjünk, nemcsak szakmailag, hanem emberileg is. Az egyik legfontosabb mérföldkő a pályafutásomban az volt, amikor eldöntöttem, hogy tréner leszek, mert ez a szerep számos lehetőséget teremtett számomra, hogy kapcsolatot alakítsak ki európai tanárokkal, iskolákat látogassak, műhelymunkákat koordináljak, részt vegyek különböző projektekben, kutassak új technológiák és tanítási módszerek után, valamint együtt gondolkozzunk a tanítási gyakorlatunkról.

    Már majdnem egy éve, hogy a mesterséges intelligencia része lett mindennapi életünknek, vagy legalábbis szélesebb közönség elé került a reneszánsza révén. Mennyire sikerült a tanároknak ezzel lépést tartani?

    Szerintem a tanárok szívesen fogadták az AI technológiákat. Nyitottabbak kísérletezni és innovatívabbá tenni az osztálytermüket, mint valaha. Ugyanakkor tisztában vannak az etikai következményekkel és aggályokkal, amelyek a MI-vel kapcsolatosak. Az ilyen gyors fejlődési ütem mellett soha nem szabad abbahagyni a tanulást. Folyamatosan frissítenünk kell készségeinket és tudásunkat, hogy lépést tartsunk az oktatástechnológia területének legújabb fejleményeivel. Ez a tanárok számára még inkább releváns, mivel ez segíti őket az AI teljes potenciáljának kiaknázásában és hogy a diákjaikat fel tudják készíteni az AI világára.

    Az az érzésem, hogy hasonlóan a digitális átmenethez a COVID idején, hirtelen mindenki úgy tűnik, hogy megérti az AI-t, előadásokat tart róla, ír róla, stb. Azonban hasonlóan a többi digitális eszközhöz, az AI-t is csak az alkalmazás megfelelő pedagógiai kontextuson belül kellene alkalmazni. Mi a véleményed erről?

    Abszolút, ahogyan bármely technológiával, kritikusnak kell maradnunk az AI használatával kapcsolatban, és meg kell fontolnunk, hogy az AI hogyan segítheti a tanítást és tanulást, ne pedig önmagáért való használata legyen a cél. Szerintem a tanárok hamar felismerik, hogy az AI csak egy eszköz, most azt szeretnék megtalálni, hogyan lehet az AI eszközöket beilleszteni saját pedagógiai kontextusukba, hogy javítsák diákjaik tanítási és tanulási élményeit.

    Milyen készségek fejleszthetők az AI segítségével, és mely konkrét 2-3 eszközt ajánlanál különböző területeken, mint az írástudás, kódolás vagy történetmesélés?

    Személy szerint az AI számomra a kreativitás katalizátora. Segít nekem ötletelni és inspiráló ötleteket generálni, amelyekre építhetek, így nem kell egy üres lapról kezdenem. Ami az AI eszközöket illeti, azok jönnek és mennek, vagy átmennek fizetős szolgáltatásokba. Jelenleg jelentős potenciált látok a chatbotokban. Szerintem fantasztikus, hogy a tanárok könnyen létrehozhatnak egy chatbotot, hogy be tudják vonni a diákokat különböző témákban folytatott beszélgetésekbe, például a Scratch programozásba, szabadulószoba-jellegű játékok készítésébe vagy médiatudatossági készségek fejlesztésébe. Ami különösen kiemelkedő számomra, az a chatbotok képessége, hogy olyan helyzeteket generáljanak, amelyek fejlesztik a diákok kommunikációs képességeit. Nem csak a diákok tudását tesztelik a többválasztásos kvízek formájában, hanem ezek a beszélgetések előrébb viszik a diákok kritikai gondolkodási készségeit, ráadásul sokkal szórakoztatóbbak is.

    Volt alkalmam részt venni az általad vezetett képzésen júliusban, ahol bemutattad a Magic School-t, amit hazatérésem után Magyarországon én is megismertettem az olvasóinkkal. Ez az eszköz nagyszerű példa arra, hogy egy tanár hogyan tudja kihasználni az AI által nyújtott lehetőségeket. Mennyire élnek vele a tanárok, más eszközökkel együtt? Látják az AI segítő kézét?

    Sosem volt még ennyi olyan eszközünk, amelyet tanárok készítettek tanároknak, hogy segítsék  a pedagógusokat a munkaterhük csökkentésében. De ne feledjük, hogy az AI által generált tantervek, tevékenységek és egyéb tartalmak csak inspirációként szolgálnak, a tanároknak testre kell szabniuk ezeket és adaptálni kell őket saját tanítási kontextusukhoz, valamint diákjaik egyéni igényeihez és érdekeihez. Csak így biztosíthatják, hogy az oktatási tartalom releváns legyen számukra.

    Tóth Éva és Arjana Blazic a Kódolás Hete Nyári Iskolában, 2023. július 11., Brüsszel

    Milyen hátrányokkal járhat, ha a diákoknak nincs példaképük (etikai) AI-használat terén, vagy ha nem találkoznak vele az osztályterem környezetében?

    Megfelelő iránymutatás és példaképek nélkül a diákok nem tanulhatják meg, hogyan kell kezelni a dezinformációt, nem lesznek tisztában az AI rendszerek által létrehozott fabrikációkkal, és nem fogják felismerni az etikai dilemmákat, amikor az AI rendszerekkel interakcióba lépnek – és mindennapi életük során ezt teszik, mert egy AI-által formált világban élünk. Az etikai AI-használatról való beszélgetések bevezetésével a tanárok segítik a diákokat abban, hogy kritikus gondolkodási készségeket és etikai tudatosságot fejlesszenek ki, amelyek elengedhetetlenek az AI által vezérelt világban való biztonságos, felelős és hatékony eligazodáshoz.

    Milyen mértékben változtatta meg az AI az iskolai tanárok és diákok közötti bizalmi viszonyt?

    Szerintem kulcsfontosságú, hogy nyitottak legyünk az AI használatával kapcsolatban. Mind a tanároknak, mind a diákoknak tájékoztatniuk kell egymást az AI eszközök használatáról, és részt kell venniük olyan beszélgetésekben, amelyekben megvitatják, hogyan segítheti az AI őket a tanításban és tanulásban.

    Előző cikk„A múzeum mindenkié” – interjú
    Következő cikkIntelligens óvodások