Kezdőlap heti kitekintő

    „Szeretnénk átalakítani az állatokkal való együttélés kultúráját” – interjú

    Mai vendégünk Dr. Koska Hedvig Dóra szakmai vezető (Állatvédelmi Cselekvési Terv Kidolgozásáért és Végrehajtásáért Felelős Kormánybiztosi Titkárság), akivel az oktatási intézmények által elnyerhető „Állatbarát” címről és az Állatvédelmi Oktatásért Alapítvány pedagógiai programjairól beszélgetett Tóth Éva főszerkesztő.

    Kedves Hédi, mesélne kérem arról, mi hívta életre az Állatvédelmi Oktatásért Alapítványt?

    Az Állatvédelmi Oktatásért Alapítvány 2022-ben jött létre az állatvédelem-pedagógia népszerűsítése céljából. A cél, hogy olyan generációt neveljünk és inspiráljunk, mely mély tisztelettel és szeretettel fordul az állatok felé, és elkötelezetten törődik az állatok jóllétével és védelmével. Szeretnénk átalakítani az állatokkal való együttélés kultúráját és elmozdítani azt a sztereotípiát, hogy az állatokkal való kapcsolat csupán emberi szórakozásra vagy haszonelvűségre szolgál, továbbá kialakítani egy empatikus társadalmat, ezzel megelőzve az emberek ellen elkövetett erőszakot.

    Dr. Koska Hedvig Dóra

    Azt gondolom, hogy az állatvédelem-pedagógia jelentősége kiemelkedően fontos az állatok, az emberek és a környezet jövője szempontjából. A projekt úttörő szerepet játszhat az állatvédelem és az állatjóllét előmozdításában, valamint az empátia és az érzékenység kultúrájának kialakításában. Az állatokkal való harmonikus kapcsolat és a felelős gondolkodás átörökítése a jövő generációira hosszú távú pozitív hatásokkal jár, és egy olyan társadalmat teremt, amely az állatok és az emberi élet értékeit egyaránt tiszteli és védi. Nem utolsó sorban pedig arra törekszünk, hogy az állatvédelem-pedagógia mindennapi része legyen a közoktatásnak.

    Kikből áll a csapat és mivel foglalkoznak?

    Rendkívül hálás vagyok, hogy egy olyan tehetséges és elkötelezett csapat vesz körül, amelynek tagjai nélkülözhetetlenek az Alapítvány napi működésében. A csapatot pedagógusok és pszichológusok alkotják, akik nap mint nap arra törekednek, hogy előmozdítsák az állatvédelem-pedagógia területén végzett munkánkat. Külön ki szeretném emelni Bódog-Csek Judit, Dékány Kriszta, Lengyel Rita, Lovász Éva és Takács-Gubicza Melinda munkáját, akik kiemelkedő teljesítményükkel és elhivatottságukkal kivívták a csapat és a közösség tiszteletét és elismerését. Ők mindannyian rendkívül fontos szerepet töltenek be, és tevékenységük alapvetően befolyásolja az Alapítvány sikerét és az általunk képviselt értékeket. Kiemelt célkitűzésünk, hogy közelebb hozzuk az állatvédelmet, az állatokkal való helyes bánásmódot és a felelős állattartást a gyermekekhez változatos, kreatív tartalmak segítségével.

    Állatvédelmi Témahét, ©KovácsBálint

    Hogy lehet ezt a gyakorlatban elképzelni?

    Az állatvédelem-pedagógia gyakorlati megvalósítása során kulcsfontosságú, hogy olyan programokat alakítsunk ki, melyek egyaránt szolgálják az állatok és a gyerekek érdekeit. Az élményalapú tanulás kiválóan alkalmazható ezen a területen, mivel lehetőséget ad a gyerekeknek, hogy közvetlenül érintkezzenek az állatokkal, ezzel mélyítve tudásukat és empátiájukat. A programok tervezésekor nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy minden tevékenység egyensúlyban legyen az állatok jóllétével és a gyerekek tanulási élményével. Például egy látogatás egy állatmenhelyre vagy vadasparkba nem csupán lehetőséget biztosít a gyerekeknek, hogy közelről megismerjék az állatok viselkedését és gondozását, hanem arra is ösztönzi őket, hogy értékeljék az állatvédelmi erőfeszítéseket. Ezenfelül a gyakorlati tevékenységek, mint például az állatok ellátása, arra tanítják a gyerekeket, hogy milyen felelősséggel jár egy élőlény gondozása. Az ilyen típusú interakciók nemcsak informálják a gyerekeket, hanem érzelmileg is megérintik őket, ami hosszú távú hatással lehet állatokkal szembeni hozzáállásukra. Az élményprogramok megtervezésekor folyamatosan arra kell törekedni, hogy az állatok ne érezzék magukat kényelmetlenül vagy stresszesen a gyerekek jelenlétében. Ezáltal biztosíthatjuk, hogy a programok ne csak tanulságosak és élvezetesek legyenek a gyerekek számára, hanem az állatok számára is biztonságosak és kíméletesek maradjanak.

    Milyen programokat, tevékenységeket kínálnak pedagógusoknak illetve szülőknek?

    Számos programot és képzési lehetőséget kínálunk pedagógusoknak és szülőknek egyaránt, hiszen a cél, hogy motiváljuk őket az állatvédelem-pedagógia használatára és egyúttal élményt nyújtsunk számukra is. Létrejött például az Állatbarát pedagógusok csoport, mely mára már több mint 3000 tagot számlál. Örömmel tölt el, hogy a közösségünk tagjai támogatják egymást az állatvédelem-pedagógiai módszerek alkalmazásának lehetőségeivel kapcsolatban. Az Állatvédelmi Oktatásért Alapítvány által támogatott akkreditált állatvédelem-pedagógiai képzések további lehetőséget biztosítanak a pedagógusok számára, hogy fejleszthessék tudásukat ezen a területen. Ezenfelül az „Állatbarát Könyvtár Program”, melyhez több mint 200 könyvtár csatlakozott, tovább erősíti az állatvédelmi ismeretek terjesztését az olvasók és a közösségek körében.

    Állatvédelmi Témahét, ©KovácsBálint

    2023-ban 361 oktatási intézmény kapta meg az „Állatbarát” címet. Mit kell tenni ezért és mivel jár ez a kitüntetés? Hogyan és mikor lehet rá pályázni?

    Negyedik alkalommal, kibővített tartalommal és további kategóriákkal hirdette meg az Állatvédő és Állatbarát címek elnyerését célzó pályázatát az Állatorvostudományi Egyetem Állatvédelmi Jogi, Elemző és Módszertani Központja és az „Állatvédelem gyerekeknek” Facebook oldal szerkesztőbizottsága az oktatási és gyermekvédelmi intézmények számára. A pályázatra olyan bölcsődék, óvodák, általános iskolák, gyógypedagógiai intézmények, középiskolák és gyermekotthonok jelentkezhetnek, akik a 2023/2024-es tanévben kiemelkedően sokat tesznek az állatvédelemért, és arra törekednek, hogy beépítsék a felelős állattartást a mindennapi nevelésbe. A beérkezett munkákat egy állatvédelmi és pedagógus szakemberekből álló zsűri bírálja el. A pályázatok nyertesei a díjakat és okleveleket az Állatorvostudományi Egyetemen vehetik át Prof. Dr. Sótonyi Péter rektortól. Az oklevelek, tárgyi ajándékok és élménymeglepetések mellett az Állatorvostudományi Egyetem Állatvédelmi Központja tart egy állatvédelmi képzést valamennyi állatbarát oktatási intézmény számára, az összegyűjtött jó gyakorlatokra alapozva. A pályázatokat idén is április 30-ig lehet benyújtani, melyről további információt a https://allatvedelemgyerekeknek.hu/projektek/ weboldalon találhatnak az érdeklődők.

    Előző cikk„Elengedhetetlen, hogy teret engedjünk a saját tanulási út megtalálásának” – interjú
    Következő cikkMeggyőzés a nevelési folyamatban