Kezdőlap osztályfőnök

Minden tizedik Alfának a tablet az első szava? – a digitaliscsalad.hu interjúja

Hogyan használják a diákok az IKT eszközöket? Miként lépnek be a legkisebb gyerekek az okoseszközök világába? Milyen példát, mintát mutatnak a szülők és a pedagógusok a "kütyühasználat" terén? A digitaliscsalad.hu Dr. Bernschütz Mária generációkutatóval arról beszélgetett, hogy milyen különbségek vannak egyes generációk között és, hogy a pedagógusok, valamint a szülők hogyan tudnak lépést tartani gyermekeikkel a számukra új digitális világban.

„A mai srácok például már a Youtube-ról tanulnak, legyen szó egy nyelv elsajátításáról vagy arról, hogy hogyan kell egy videójátékot játszani. Piaget az információfeldolgozás folyamatát vizsgálta 0-12 évesek között, és azt állapította meg, hogy a csecsemők séma alapján dolgozzák fel a külső környezetet – követik a szülői példát. Arról van szó tehát, hogy ha egy kisbaba azt látja, hogy az édesanyjának van egy különleges kapcsolata a mobiljával, a laptopjával, a táblagépével – tehát szeretettel néz valamilyen képernyőre – akkor automatikusan ő is azt viszonyt szeretné ezekkel az eszközökkel. És itt van a szülök felelőssége, ezt nem lehet eléggé hangsúlyozni. Ha anya szeme felcsillan az okostelefonja láttán, akkor ezt a gyerek is átveszi, hisz amit anya szeret, én is azt akarom szeretni.

(Itt a szülői szerepeket gondoljuk át pedagógusként is: ha egy pedagógus szeretettel kezeli – és ismeri- az okoseszköz lehetőségeit, akkor a diák is átveszi ezt, és az információfeldolgozási sémáiba illeszti..- ez elfogadható állítás? A szerk.)

„Még nem tudjuk, milyen módon hat a gyerekekre az okoseszköz-használat..”

Dr. Bernschütz Mária, főiskolai docens, generációkutató
Dr. Bernschütz Mária, főiskolai docens, generációkutató

„Arról már biztosan te is hallottál, hogy bennünket, akik a 70-es, 80-as évek tájékán születtünk, a tudósok Y generációnak neveztek el. Ha van egy iskolás korú gyereked, akkor ő a Z generáció tagja. De, ha 2010 után született, akkor már az Alfák táborát erősíti! Dr. Bernschütz Mária főiskolai docenssel, generációkutatóval arról beszélgettünk, hogy a mennyire és miben tér el a generációk digitális tudása. Miben mások a szokásaik, mindez milyen helyzeteket hozhat elő a családokon belül, milyen lesz, milyen lehet az alfák jövője?

A gyerekek magától értetődően használják az internetet,ezért is hívjuk őket sokszor úgy, hogy digitális bennszülöttek. Mi a helyzet a legkisebbekkel, akik az Alfa generáció elnevezést kapták?

-Az Alfák kutatása nagyon kezdetleges, ez abból is adódik, hogy még nagyon fiatalok, 0-6 éves korúak. Még az amerikai kutatások száma is alacsony, és a szülők bevonásával készülnek. Viszont már most sok érdekes dolog derült ki ezekből. Például, hogy a 0-2 évesek között 30%-os a táblagép használat és egy 2012-es kutatás szerint 10 százalékuknak a tablet volt az első szava. Ez nyilvánvalóan az érintőképernyős eszközök elterjedésnek köszönhető. De tisztában kell lenni azzal, hogy ha a szülők már a féléves gyerekek kezébe is odaadják tabletet, az meghatározó lehet az ő fejlődésükben. De azt még nem tudjuk pontosan, hogy milyen módon.

A cikk folytatása elérhető innen, a digitaliscsalad.hu-ról, melyből további válaszokat kaphatunk arról, hogy milyen különbségek vannak az egyes generációk között, milyen jövő vár rájuk és, hogy hogyan követhetik a szülők a gyerekük digitális aktivitását az interneten.

Kapcsolódó cikkek: 

5 dolog, amivel a gyerekek – káros – tévézését indokolják a felnőttek- és a javaslatok

Még egyszer a tévés tévhitekről – és arról, hogyan csinálhatnánk jobban

Előző cikkMég egyszer a tévés tévhitekről – és arról, hogyan csinálhatnánk jobban
Következő cikkFüggőség, erőszak vagy tanulás és feltöltődés? A videójátékokról a szakértő szemével