Betiltják a mobiltelefonokat

    A brit iskoláknak szeptembertől joguk lesz minden tanítási nap előtt begyűjteni a diákok mobiljait. Az intézkedés kapcsán a hazai tanároknak tettük fel a kérdést: kitiltanák-e a mobiltelefonokat a magyar iskolákból?

     

    A  készülékek egyre okosabbak lesznek, egyre több funkcióval bírnak, és ez persze igen vonzó a középiskolás korosztálynak. Az utóbbi években robbanásszerűen nő az órán mobilozók száma, a probléma megoldást kíván. De van egy másik nézőpont is: a szülők elfoglaltak, a mobil segítséget nyújt a kommunikációban. Kitiltani az iskolából drasztikus lépés. Engem nem zavar, ha szünetekben – funkciójának megfelelően – használják a diákok, de az órái mobilozást közös érdekből meg kell akadályozni. Jó módszer lehet, ha óra elején kiteszik a tanári asztalra, majd a végén visszavehetik. Az agressziót nem tudjuk az eszköz elkobzásával megszüntetni, ez tüneti kezelés, hiszen iskolán kívül bármikor alkalom nyílik a mobil ilyen célú felhasználására.
    Botos Réka – Öveges József Gyakorló Középiskola és Szakiskola, Budapest
     

    A szó sem önmagában szép vagy csúnya – az adott beszédhelyzetben válik azzá. A mobiltelefon is ilyen – alkalmazásának módja dönti el: élünk vagy visszaélünk vele. Nem eltiltanunk, hanem megismertetnünk, elfogadtatnunk kell a technikát, hogy diákjaink az IKT-eszközök felelős használóivá legyenek. És ebben a folyamatban tanulási tér lehet a tanóra is.

    Veszelszkiné Huszárik Ildikó 
    Bibó István Gimnázium, Kiskunhalas

     

    Az angliai példát jónak tartom és követendőnek, megjegyezve, hogy véleményem szerint ma Magyarországon nem lehetne bevezetni. Mi még abban a stádiumban vagyunk, hogy a telefonokat egymástól inkább eltulajdonítják a gyerekek, de vitathatatlan, hogy egyre több a visszaélés a felvételekkel. Egyébiránt a felvételek jelentős százaléka az iskolába jövet, vagy az onnét való távozás után készül.
    A mi iskolánkban a rend az, hogy a gyermekek a telefonjaikat behozhatják és azokat az órák alatt kikapcsolt állapotban, maguknál tarthatják. Sok gyermek a zenehallgatáson és a játékon túl a szüleivel való kapcsolattartás eszközeként használja a készüléket, ami véleményem szerint hasznos: így kérnek engedélyt, hogy délutáni programon részt vehessenek, vagy épp ellenkezőleg az elmaradt program tényét tudatják a szüleikkel.
    Az órák közötti beszélgetés értelmetlen, hiszen ma Magyarország szinte minden iskolájában biztonságban vannak a gyerekek, és nem kell sem nekik, sem szüleiknek nyugtalankodniuk.
    Dóka György – Mátyás Király Általános Iskola, Budapest

     

    Véleményem szerint a 21. században a telefont már nem lehet kitiltani a mindennapi életünkből, így az iskolából sem. 8-10 évvel ezelőtt még hadakoztunk ellene, de aztán rájöttünk arra, hogy a szülők és a gyermekek számára is biztonságot jelent a telefon használata. A tanítás után nagyon sok foglalkozáson vesznek részt a gyerekek, a szülők gyakran csak este találkoznak a gyermekeikkel, így  fontos, hogy időnként beszéljenek, éppen merre jár, mit csinál gyermekük. Természetesen az iskolában szabályozni kell a telefon használatát, de a szabályozás nem kitiltást jelent. A tanulók nagy részének már okostelefonja van, a legfrissebb híreket iskolánk honlapján is el lehet már érni ezekkel. Az elmúlt hetekben hirdettünk meg a tanulóknak egy pályázatot két kategóriában, amelyre videofelvételt vagy diasorozatot küldhetnek be az iskolánk életéről. A pályázatra is a telefonjaikkal készülhetnek. Fényképeket, hangfelvételeket készíteni az intézmény vezetésének engedélye nélkül azonban nem lehet. A gyerekek tudják, ismerik ezeket a szabályokat, és be is tartják őket.  
    Fogarassy Attiláné – Német Nemzetiségi Általános Iskola, Pilisvörösvár

     

    A technikai eszközök korlátozása az iskolákban nem jelent megoldást a digitális agresszió ellen, hiszen nem az eszközzel, hanem annak felhasználási módjával van gond.  Nevelési kérdéseket nem lehet a technikai eszközök korlátozásával megoldani, lásd pl. az internet korlátozásának, szűrésének „kudarcai” egy-egy iskolában. A mobiltelefonok és más informatikai kütyük a fiatalok mindennapos eszközeivé váltak, ezektől megfosztani őket csak további konfliktusokat eredményez. Továbbá a mobiltelefonokon kívül több olyan műszaki eszköz is létezik, amely képes hang- és képrögzítésre, akkor hol lesz a határ a tiltásban?
    Reménytelen küzdelem a technikai fejlődés ellen harcolni, inkább fel kell használni. Nem a mobiltelefont kell büntetni, hanem azokat a tanulókat, akik részt vesznek az ilyen cselekményekben. Ha a felvételeket bizonyítékként tekintjük egy-egy eljárásban és felhasználjuk az agressziót elkövetők ellen, akkor majd meggondolják, valóban jó móka-e rögzíteni a tettüket. De ehhez eszközöket kell adni a tanárok, intézményvezetők részére, hogy megértessék a diákokkal: tetteik következményekkel járnak, a negatív tetteknek negatív következményeik lesznek!
    Szabó András – Petrik Lajos Szakközépiskola, Budapest

     

    Mivel a híradásokból tudjuk, hogy már nálunk is történtek hasonló cselekmények oktatási intézményekben, nem lehet elsiklani e probléma fölött. A mobiltelefon iskolai használatának tiltásából fellépő kellemetlen érzés összehasonlíthatatlanul eltörpül amellett a lelki trauma mellett, ami az atrocitást átélt személyekben egy életen át megmaradhat. Az intézmény legyen színtere az osztálytársakkal történő személyes beszélgetésnek, a tanórán való aktív részvételnek. Ha a szülőnek vagy gyereknek halaszthatatlan, sürgős közölnivalója van a másik számára, ezt az iskolán keresztül megteheti.
    Gyimesiné Fekete Tünde – SZONEK Királyegyházai Általános Iskola és Óvoda Tagintézménye, Királyegyháza

     

    Én egy ideje használom a telefonokat órán. Szerintem egy újabb eszközként kell tekinteni rájuk. Ha nem használjuk, szólok, hogy tegyék el, ha dolgozunk vele, akkor elővehetik. Ezt is meg lehet szokni. Persze egy-egy Facebook-bejegyzés becsúszik, de talán ez belefér – ablakon kibámulás vagy a tankönyvbe firkálgatás helyett. Egy kollégám mondta: ha a könyvbe rajzol, akkor sem akarjuk rögtön elvenni a könyvet. Miért lenne ez másképp a telefonokkal?
    Prievara Tibor – Alternatív Közgazdasági Gimnázium, Budapest

    Mindig olyan intézkedést és rendelkezést kell hoznunk, amit maradéktalanul be is tudunk tartatni. A mobiltelefon teljes körű betiltása nem ilyen. A tanulók nevelése terén az utóbbi évtizedben jelentkezett liberális felfogás következményei már láthatóak. Ezt nagyon nehéz visszafordítani, de véleményem szerint a megoldás semmiképpen sem a sorozatos tiltás és korlátozás. Nem a telefonhasználat betiltásán kellene gondolkodnunk, hanem meg kell tanítanunk gyermekeinket a mobiltelefon kulturált használatára. Jónak tartom, hogy az órákon a tanulók kikapcsolva tartsák telefonjaikat a táskájukban, ne zavarják a tanítás menetét. Ha a diák órán kellő mennyiségű, érdeklődési körének megfelelő feladatot kap, megfelelő képzettségű, rátermett, a pedagógus pályára alkalmas ember neveli, nem lesz ideje és alkalma az órán mobilozni. Szünetekben pedig megfelelő tanári felügyeletet kell valamennyi intézményben biztosítani.
    Karnis Pálné – VM ASzK, Szakképző Iskola – VM Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium, Pétervására

     

    Szívesen vennék Magyarországon is egy – a britekével azonos – szigorú szabályozást. Nálunk jelenleg a tanórák idejére ki kell kapcsolni a mobilokat. De ezzel csak az órák közvetlen zavarását tudjuk akadályozni. Tehetetlenek vagyunk az aljas célú felhasználással szemben. Az illegális hang-, ill. képfelvételek, az internetes puskázás, a közösségi portálokon történő mocskolódás egyre több gondot okoz. Megfelelő törvényi szabályozás nem elsősorban a tanárokat védené meg, hanem a diákokat – egymástól!

    Almási Pál – Makói Általános Iskola, Makó

     

     

     

     

     

     

    Előző cikkEnergetikai Szakkollégium
    Következő cikk„Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!”