Az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete (ISZE) elkészítette szakmai állásfoglalását a nemrég megjelent informatikai kerettantervekkel kapcsolatban.
Az egyesület honlapján elérhető, a legfontosabb tényeket és problémákat összegző szakvélemény konkrét elvárásokat fogalmaz meg a kerettantervek módosítására az egyes iskolatípusok esetében: „Egyesületünk elfogadhatatlannak tartja az informatika tantárgy csekély kerettantervi óraszámait, mert ezekkel nem biztosított sem a Nat-ban előírt tantárgyi követelmények elérése, sem pedig a kulcskompetenciák között megfogalmazott, az EU által is elvárt digitális kompetencia fejlesztése.”
Részlet a szakvéleményből:
„A 21. században a digitális írástudás elsajátítása kiemelt feladat, amelyre a diákokat az oktatásban kell felkészíteni. A Nemzeti alaptanterv eddigi összes változata (beleértve a 2012-es „új” Nat-ot is) kiemelten kezeli a digitális kompetencia fejlesztését és ezzel együtt az informatika tantárgyat. A most vitára bocsátott kerettantervektől elvártuk, hogy – tantárgyakra bontva, konkrét tematikus óraszám-ajánlattal – eleget tegyenek a Nat-ban megfogalmazott követelmények és tartalmak közvetítésének, ezáltal a digitális írástudás tanulói elsajátíttatásának is.
Egyesületünk tagsága, valamint – érdekvédelmi feladatunkhoz illően – az informatikát oktató tanárok sokasága is megdöbbenéssel fogadta a kerettanterveket: egyrészt az eddigiekhez képest erősen lecsökkentett óraszámok miatt, másrészt a Nat-követelmények teljesíthetetlen voltát tekintve. A pedagógusok által írt, beérkezett vélemények alapján a legfontosabb tényeket és problémákat az alábbiakban foglaljuk össze.
Az informatika tantárgy komoly elméleti alapokra épülő, gyakorlatorientált tantárgy, amelyben – a kerettanterv megfogalmazása szerint – sor kerül „a formális úton szerzett tudás rendszerezésére, továbbfejlesztésére, a nemformális módon szerzett tudás beépítésére, a felmerülő problémák megoldására.” A tantárgyra mindenképp szükség van annak érdekében, hogy az ott kapott szakmai ismeretek alapján a tanulók a mindennapi élet, illetve más tantárgyak tanulása során „digitális írástudóként” alkalmazhassák a tanultakat. Ebből fakad az a súlyos szakmai, módszertani tévedés, amikor az informatikai ismeretek oktatását összekeverik az IKT-s ismeretek alkalmazásával, esetenként egy-egy eszköz (pl. interaktív tábla) más tanórákon történő „bevetésével”.”
A szakvélemény teljes terjedelemben ide kattintva érhető el.