Kezdőlap Digitális eszközök

Az ISZE szakvéleménye az informatika kerettantervekről

Az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete (ISZE) elkészítette szakmai állásfoglalását a nemrég megjelent informatikai kerettantervekkel kapcsolatban.

Az egyesület honlapján elérhető, a legfontosabb tényeket és problémákat összegző szakvélemény konkrét elvárásokat fogalmaz meg a kerettantervek módosítására az egyes iskolatípusok esetében: „Egyesületünk elfogadhatatlannak tartja az informatika tantárgy csekély kerettantervi óraszámait, mert ezekkel nem biztosított sem a Nat-ban előírt tantárgyi követelmények elérése, sem pedig a kulcskompetenciák között megfogalmazott, az EU által is elvárt digitális kompetencia fejlesztése.”

Részlet a szakvéleményből:

„A  21. században a  digitális írástudás elsajátítása kiemelt feladat, amelyre a diákokat az oktatásban kell felkészíteni. A Nemzeti alaptanterv eddigi összes változata (beleértve a 2012-es „új” Nat-ot is) kiemelten kezeli a digitális kompetencia fejlesztését és ezzel együtt az informatika tantárgyat. A most vitára bocsátott kerettantervektől elvártuk, hogy – tantárgyakra bontva, konkrét  tematikus  óraszám-ajánlattal  – eleget tegyenek a Nat-ban megfogalmazott követelmények és  tartalmak  közvetítésének, ezáltal a digitális írástudás tanulói elsajátíttatásának is.

Egyesületünk tagsága, valamint – érdekvédelmi feladatunkhoz illően – az informatikát oktató tanárok sokasága is megdöbbenéssel fogadta  a kerettanterveket: egyrészt az eddigiekhez képest  erősen  lecsökkentett óraszámok miatt, másrészt a  Nat-követelmények teljesíthetetlen voltát tekintve. A pedagógusok által írt, beérkezett vélemények alapján a legfontosabb tényeket és problémákat az alábbiakban foglaljuk össze.

Az informatika tantárgy komoly elméleti alapokra épülő, gyakorlatorientált tantárgy, amelyben – a kerettanterv megfogalmazása szerint – sor kerül „a formális úton szerzett tudás rendszerezésére, továbbfejlesztésére, a nemformális módon szerzett tudás beépítésére, a felmerülő problémák megoldására.”  A  tantárgyra mindenképp szükség van annak érdekében, hogy az ott kapott szakmai ismeretek alapján a tanulók a mindennapi élet, illetve más tantárgyak tanulása során „digitális írástudóként” alkalmazhassák a tanultakat. Ebből fakad az a  súlyos szakmai, módszertani tévedés, amikor  az informatikai ismeretek oktatását összekeverik az IKT-s ismeretek alkalmazásával, esetenként egy-egy eszköz (pl. interaktív tábla) más tanórákon történő „bevetésével”.”

A szakvélemény teljes terjedelemben ide kattintva érhető el.

Előző cikkDiszlexia a digitális korszakban
Következő cikkInnovatív tanárfórum: nyílt nap a pécsi döntőn