Kezdőlap jó példák

VitAkció a Rákócziban

„A vita célja nem a győzelem, hanem a fejlődés.” (Joseph Joubert)

Életünk tele van konfliktushelyzetekkel. Vitatkozunk a családtagjainkkal, a párunkkal, a tanárainkkal, a főnökünkkel, kollégáinkkal, a sarki fűszeressel, a hivatalokkal, a ránk vonatkozó társadalmi szabályokkal. A kérdés az, hogy hogyan kezeljük ezeket a konfliktusokat. Arra törekszünk-e, hogy hajtogatva a magunk igazát „legyőzzük” a másikat, vagy arra, hogy több nézőpontból vizsgálva a valóságot, együtt közelebb jussunk annak megismeréséhez, egy valódibb igazsághoz.

A fiatalok vitakultúrájának fejlesztése állt a középpontjában a VitAkció-projektnek, amely három hónapon át zajlott a II. Rákóczi Ferenc Közgazdasági Szakközépiskolában. Fontos célunk volt, hogy a nem formális tanulás révén erősítsük a diákok közösségi részvételét és népszerűsítsük a formális vitát.
 

A projekt a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) Szólj bele! című programja keretében valósult meg. A program során tanár- és diáktréningeket tartottunk, illetve lebonyolítottunk egy több fordulóból álló vitaversenyt. Célul tűztük ki, hogy az iskola minél több tanulóját mozgósítsuk, ezért az iskola diákbizottságának tagjai egy – a verseny népszerűsítését szolgáló – kampányfilmet forgattak, amelyet aztán megosztottak a Rákóczi Facebook-oldalán.

 

 

 

Arra, hogy milyen társadalmi kérdést, problémát járjunk körül, a diákok tettek javaslatokat, majd egy online szavazás során választották ki, hogy mi az őket leginkább foglalkoztató ügy. Persze nem lepődtünk meg azon, hogy a kivándorlás témájára érkezett a legtöbb voks, hiszen ez a tanulóinkat (és főleg végzőseinket) közvetlenül érintő probléma, illetve dilemma. A szóbeli döntőn (Karl Popper vitán) azt a tételmondatot vitatták meg a diákok, hogy „Jobb itthon, mint külföldön.”

A projekt utolsó fázisaként egy kerekasztal-beszélgetést rendeztünk, amelyen a meghívott szakértők sokféle szempontból világították meg a kivándorlás témáját. A vita célja az volt, hogy az intézményünkből hamarosan „kirepülő” (és talán külföldön szerencsét próbáló) diákok végiggondolják a problémakört, felmérjék a külföldi lét előnyeit, hátrányait, szakértőknek tegyenek fel ezzel kapcsolatban kérdéseket.
A vitára meghívtunk külföldön hosszabb ideig élő és munkát vállaló fiatalt, a témában jártas újságírót és itthon boldoguló sikeres üzletembert is. A beszélgetésen részt vett Sik Endre egyetemi tanár is, aki a Tárki tavalyi migrációs kutatásának vezetőjeként értelmezte a komoly visszhangot kiváltó felmérés eredményeit.

 

Bár a VitAkció csak nemrég zárult, már gőzerővel szervezzük a következő projektet, amely célul tűzi ki egy iskolai vitakör létrehozását. Nincs nehéz dolgunk, hiszen sok diákunk kapott kedvet a disputához, ehhez az izgalmas szellemi társasjátékhoz, amely nemcsak a diákok, hanem a pedagógusok számára is nyújt tanulási lehetőségeket.

Szabados Tímea
II. Rákóczi Ferenc Közgazdasági Szakközépiskola, Budapest

Előző cikkOktatás a fenntarthatóság szolgálatában
Következő cikkIdőszerű-e ma a Waldorf pedagógia? – interjú Beöthy Hannával