Nagyon sokat beszélünk a „digitális benszülött” gyerekekről, akik „már nem olvasnak annyit”, mint a korábbi generációk. A Bookr Kids Applikációban a szöveg olvasás élménye és a hangos szövegértés is megmaradt, párhuzamosan fejleszthető ez a két készség. Miért tartották szükségesnek, fontosnak ezt a témát, és miért kezdték el ilyen módon kifejleszteni a Bookr Kids applikációt. Hogyan vezetett ide az út? Válaszol Horváth Dorka, a Bookr Kids alapító-ügyvezető igazgatója:
- Mi hiszünk benne a BOOKR Kids-nél, hogy egy ember jövője nagyban függ az elolvasott könyvek számától. Tudom, merész kijelentésnek tűnhet, ám abban egyet ért a tudomány, hogy a szövegértés képessége, minden tanulás alapja. Legyen szó matematikáról, irodalomról vagy csillagászatról. A betűhöz pedig hozzá kell szokni, a betűt meg kell szeretni. Egy betűszerető közösséget szeretnénk teremteni, akik számára az olvasás büszkeség, a könyv jó barát. Ma, a 21. század digitális világában, ez nem könnyű feladat. A képernyőn töltött idő átlépte a napi több órát, a mozgókép uralma megtörhetetlen. Mi mégis erre tennénk kísérletet, úgy, hogy a gyerekeket a saját terepükön, a képernyőn szólítjuk meg, bízva abban, hogy a történetek hatása nem formátumhoz kötött, hanem minden platformon működik.
Milyen hatással vannak a mesék a mai gyerekek személyiségfejlődésére? Észrevehető generációs különbség ilyen téren?
- Minden a kiskori élményekre vezethető vissza. Emlékszem amikor szüleim, nagyszüleim esti mesét olvastak nekünk. Azok a csodás történetek egy teljesen új, izgalmas világba kalauzoltak minket nap, mint nap. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a meséknek mekkora ereje, személyiségfejlesztő hatása van. Ma már kutatások bizonyítják, hogy akiknek kiskorukban mindennapi életük része volt a mesehallgatás, jóval kiegyensúlyozottabbak, rátermettek, és jobban teljesítenek az élet különböző területein. A hallott szövegek, a hallás utáni szövegértés az egyik alappillére a gyermekek jövőjének. Így nem is volt kérdés, hogy mire van szükség ahhoz, hogy a “digitális bennszülötteknek” nevezett gyermekek életterét úgy alakítsuk, hogy egyszerre kapják meg a digitális világban való tájékozódáshoz szükséges segítséget, a minőségi tartalmat: a könyveket és a mesélés élményét. Mindezt úgy, hogy közben a hallott és az írott szöveg együttes jelenléte következtében a kognitív tanulási folyamatok is beindulnak és valahol itt érünk el az iskolai alkalmazásunkhoz a BOOKR Sulihoz.
Meséljen egy kicsit a BOOKR Suliról? Miben más mint a BOOKR Kids Mesetár?
A Digitális Jólét Módszertani Központ ajánlásával fejlesztettük ki a BOOKR Sulit, amely egy külön intézmények számára készített interaktív mese-, vers- és mondókagyűjtemény. A BOOKR Suli hozzájárul az anyanyelvi és a digitális kompetencia fejlesztéséhez, egyúttal motiválja az olvasóvá nevelést, és támogatja a készségszintű olvasást és a szövegértést. A digitális pedagógiai módszertani eszközcsomag az 1–6. évfolyamos magyar nyelv és irodalom kerettantervvel és az arra épülő olvasókönyvekkel összhangban került kialakításra. Az így megalkotott 100 digitális interaktív történet csak, mint a BOOKR Kids Mesetárban ötvözi a hangoskönyv, az animált e-könyv és a képességfejlesztő játékok jellemzőit.
Milyen egyedi szövegértésfejlesztő funkciókat tartalmaz az alkalmazás?
- A BOOKR Suli speciális módon segíti az olvasástechnika fejlesztését. Például a beállítható szótagolási funkció hozzásegítheti a tanárokat ahhoz, hogy a tanulók képességeinek megfelelően, egyénre szabott megoldásokkal támogassák az olvasástanulást – a szótagoló olvasástól a folyamatos olvasásig –, valamint az olvasástechnika részképességeinek a kialakulását.
A választható hangos felolvasás funkció segítségével a BOOKR Suli a hallás utáni szövegértés fejlesztésére is alkalmas. A 100 klasszikus és modern mese, vers és mondóka mindegyikéhez játékos feladatsorok készültek. A szövegértést és az olvasási készség szempontjából fontos részképességeket fejlesztő interaktív feladatok lehetőséget biztosítanak arra, hogy a tanulók játékosan adjanak számot az olvasott szövegek megértéséről.
Kisiskolásoknak ajánlják ezt az applikációt. A gyerekek biztos hamar megtanulják a használatát, de a felnőtteknek, pedagógusoknak milyen lehetőségük van arra, hogy megtanulják és a lehető legtöbb lehetőséget kihozzák a programból?
- Fontosnak tartjuk, hogy a gyermekek mellett a felnőttek, pedagógusok is könnyedén, minél hamarabb elsajátíthassák az applikáció használatát, ezért létrehoztunk egy 30 órás pedagógus képzést, melyet a Szegedi Tudományegyetem akkreditált. A képzést A BOOKR Kids szakemberei mellett a Szegedi Tudományegyetem, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és az Eötvös Loránd Tudományegyetem oktatói tartják majd. A képzés alatt a résztvevők többek között megismerik az interaktív könyv felhasználási, szerkezeti és technológiai jellemzőit, típusait és kommunikációs szerepeit, továbbá a Bookr Suli anyagát, az alkalmazások olvasást előkészítő/ az olvasás- és szövegértést segítő funkcióit, a játék- és feladattípusokat, valamint a pedagógusokat segítő funkciók kezelési műveleteit. Sok szeretettel várjuk pedagógusok jelentkezését a tavasszal induló képzésünkre az alábbi e-mail címen: suli@bookrkids.hu
Hogyan használják a gyerekek ezt helyesen, mi az elképzelésük ezzel? Az iskolai felhasználáson túl a szülők bevonása még egy fontos lehetőség. A digitális szülői lét egy új kihívás. Hogyan kínál ez az applikáció megoldást a digitális világ kihívásaira, a szülőknek?
- Hajlamosak vagyunk azt a hibát elkövetni, hogy a jelenkor gyermekeire másként tekintünk. Ők azok, akik már “tablettel a kezükben” születnek, és ezért azt is feltételezzük róluk, hogy automatikusan rendelkeznek mindazon tudással, ami a digitális világban való tájékozódáshoz, az internet kritikai használatához szükséges. Fontosnak tartjuk, hogy a gyermekek kizárólag ellenőrzött, biztonságos digitális tartalmat kapjanak. Ettől függetlenül a helyes használathoz elengedhetetlen a szülő útmutatása. Mindenképpen azt szoktuk javasolni, hogy a Mesetár használata legyen családi, közös élmény. Azon pillanatok egyike, amikor a szülő együtt merül el a gyermekekkel a mesék világában.
Nemzetközi kutatásokra is hivatkoznak, mikor a „kritikai”, az „alkotó” és a „digitális olvasás” eltérő módjairól tanítják a pedagógusokat. Hogyan segít ezek elsajátításában a Bookr Kids segíteni? És hogyan tud bekapcsolódni a pedagógus ebbe a folyamatba?
- Az olvasásnak, olvasás tanulásnak négy szintje van. Az egésznek az alappillére a szó szerinti olvasás. Ebben a fázisban a gyermekeknek a szöveg szó szerinti értelmezésén van a hangsúly. A BOOKR Suliban a szövegértés fejlesztő feladatainkat úgy alakítottuk ki, hogy igazodjanak ezekhez a szintekhez. Tehát kisebb korosztálynak főként szó szerinti értelmezést igénylő feladatokat készítettünk, melyben rákérdezünk többek között a cselekmény helyszínére, szereplőire, idejére, és ezt bővítve feltárjuk a történet alapvetőbb gondolatait, ok-okozati összefüggéseit és az időrendiséget.
- A következő szint az értelmező olvasás. Itt már a feladatokban a történet olyan részleteire is rákérdezünk, ami szó szerint nem szerepelt benne, ennek ellenére az ok-okozati viszonyok feltárása után megkapjuk rá a választ. Ebben az esetben sok olyan feladat is helyet kap a repertoárban, ahol hiányos szöveget kell kiegészíteniük a gyerekeknek.
Ennek a folyamatnak a következő szintje a kritikai olvasás?
- Igen, ha továbblépünk akkor eljutunk a kritikai olvasáshoz, ami már jóval összetettebb folyamat, de az előző két lépcsőfok megjárása nélkül elérhetetlen. A BOOKR Suliban megtalálható feladatrendszer ezt a szintet is meglépi és a szinthez igazodva véleményalkotásra, érvek-ellenérvek megfogalmazásra, valótlan állítások kiszűrésére sarkallja a gyermekeket igaz-hamis, kvíz, gondolattérkép és hasonló típusú feladatok keretén belül.
- Az utolsó szintet, az alkotó olvasás szintjét pedig már a pedagógusok bevonásával, plusz alkotásra buzdító, alkotó olvasást fejlesztő megjegyzésekkel, utasításokkal kiegészítve, hoztuk létre. Ezt úgy kell elképzelni, hogy van egy történet, vegyük példának a Tékozló fiú történetét. A hozzá tartozó szövegértésfejlesztő feladatok végén felugrik egy szövegbuborék, amelyben a gyerekeket arra biztatjuk, hogy beszéljék meg a történetben található részletet: “… hisz fiam halott volt és életre kelt, elveszett és megkerült”. Vagy akár ezen a szinten példaként említhetjük azt, amikor szólások-közmondások jelentésére kérdezünk rá. Ezeket az órán közösen, vagy akár páros munkában, egyedül is megoldhatják a gyerekek. Ezenkívül van olyan is, amikor egy adott témához levél írását javasoljuk, ilyen Petőfi Sándor: István öcsémhez című verse.Összességében attól függetlenül hogy ez mind digitális környezetben zajlik, a fontos lépéseket, az olvasás összes szintjét lépésről lépésre végigvesszük digitális, interaktív, játékos feladatok formájában a pedagógusok bevonásával.
(A 30 órás akkreditált továbbképzésének a tananyaga a nemrégiben megjelent tankönyvként: A KÖNYVEK ÉLETRE KELNEK – BEVEZETÉS AZ INTERAKTÍV KÖNYV ELMÉLETÉBE ÉS GYAKORLATÁBA A BOOKR KIDS ALKALMAZÁSAIVAL.)
Legközelebb hol lehet a Bookr Kids -szel találkozni:
III. Mobileszközök az oktatásban konferencia,
Balatonfűzfő, 2018. november 23-24.
Fontos linkek:
- Pedagógiai módszertani csomag- Digitális Jólét Módszertani Központ:
https://dpmk.hu/wp-content/uploads/2017/09/Sz_also_Kids.pdf
- Pál utca fiuk részlet videó:
- Ki ette meg a málnát című könyvhöz készült óravázlat:
https://bookrkids.com/docs/Ki%20ette%20meg%20a%20ma%CC%81lna%CC%81t_o%CC%81rava%CC%81zlat.pdf
- BOOKR Suli Honlap:
https://bookrkids.com/iskolaknak
- Pedagógiai továbbképzés:
https://bookrkids.com/docs/Tajekoztato_Az_interaktiv_konyv.pdf
- Kritika a “A könyvek életre kelnek” című szakkönyvről:
http://www.irodalmijelen.hu/2018-szep-08-1021/konyvek-eletre-kelnek
- BOOKR Kids könyv elérhető a webshopban: https://bAookrkids.com/termek/a-konyvek-eletre-kelnek
Az összeállítást készítette:Fülöp Hajnalka