Kezdőlap hírmozaik

    Iskolai együttműködések fejlesztése a budapesti Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnáziumban

    A tanár-diák relációt még ma is sokan kizárólag hierarchikusan értelmezik, és a tanárra mint a tudás kizárólagos forrására tekintenek. Ugyanakkor napjainkban a diákok számos forrásból szereznek információt, így inkább olyan tevékenységekre van szükség, ahol a diákok és tanárok együttműködnek, egy közös ügyért dolgoznak. A Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium 2018/2019-es Erasmus+ projektje ennek az együttműködésnek fejlesztésére irányult.

    A projekt első szakaszában tizenkét pedagógus utazott külföldi továbbképzésekre, hogy olyan tudásra és készségekre tegyenek szert, amelyek segítik az iskolai együttműködések fejlesztését. A képzések között szerepelt IKT, általános iskolai módszertan, sikertelen nyelvtanulók tanítása, kollaboratív tanulás, nyelvtanfolyam, nyelvtanítás-módszertan, drámapedagógia, és matematika módszertan.

    A projekteredményeket tekintve a módszertani képzéseknek köszönhetően valóban fejlődött a tanórai tanár-diák együttműködés, ezt mutatják az óralátogatások tapasztalatai és a diákok által kitöltött kérdőívek egyaránt. Hasonlóképpen a tantestületi programokon is nagyszerűen beváltak a mobilitásokon tanult kooperatív játékok és ötletek.

    Fotó: Pongrácz Domonkos

    Projektünkben célul tűztük ki, hogy a tanórákon túli együttműködéseket is fejlesztjük a nem formális tanulás újabb módjaival. Ezzel a céllal született több jó gyakorlat közül néhányat az alábbiakban kívánok bemutatni.

    A tehetséggondozásért felelős kolléganő minden évben szervez egy projektnapot, melynek neve Tálentum Nap. Idén Európa volt a téma.

    Egyik program ezen a napon a demokráciajáték volt. A feladat szerint minden osztály alakított egy pártot hetekkel a projektnap előtt. A párt az intézményt fejlesztő, reálisan megvalósítható programot készített, majd kampány kezdődött, amely egészen a projektnapig tartott. Ezen a napon az osztályok képviselői pár percben előadhatták javaslataikat, lehetőség volt vitára, végül a napot szavazás, majd eredményhirdetés zárta. A demokráciajáték sikerét az is mutatja, hogy igény mutatkozott egy utórendezvényre, amelyen iskolánk vezetősége és tanárai is megvitatták a nyertes javaslatokat és azok megvalósíthatóságát az érdeklődő diákokkal. A rendezvény során a tanulók megoszthatták ötleteiket, és – ha nem is lehetséges mindegyiket megvalósítani – érezték, hogy számít a véleményük.

    Számos más program mellet iskolánk angolul magas szinten beszélő diákjai részt vehettek az ír nagykövet Brexit-ről szóló előadásán is. Az előadást követően élénk beszélgetés alakult ki a Nagykövet Úrral. Egy ilyen esemény előkészítéséhez (díszlet, gimnazisták köszöntője, általános iskolások éneke, előzetes tudás megszerzése a témáról) számos diák és kolléga együttműködésére volt szükség.

    Fotó: Kovács Petra

    A projekthez nem közvetlenül kapcsolódó, de az együttműködésre nagy hatást gyakorló fejlesztés volt iskolánkban, hogy kialakítottak egy alagsori közösségi teret („katakombát” vagyis „pinceszínházat”), ahol számos rendezvény (drámaelőadások, versszínház, táncház), köztük a fenti játék is megrendezésre került. Egy ilyen tér rendkívül jól kihasználható közösségfejlesztés céljából.

    Cikkemben csak egy kis szeletét emeltem ki azon programoknak, melyek Erasmus+ projektünkhöz valamilyen formában kapcsolódnak, s amelyek fejlesztették iskolánk minden szereplőjének együttműködését. Bátran ajánljuk hasonló programok szervezését más iskoláknak is, hiszen nagy öröm a diákokkal az igazi együttműködés. Ugyanígy ajánljuk az Erasmus+ programban való részvételt minden intézménynek.

    A Szent Gellért Erasmus+ csapata

    Előző cikkLeonardo da Vinci jegyzetfüzetei online formában!
    Következő cikkTurai Hevesy Robottábor: interjú Benedekné Fekete Hajnalka szervezővel