Kezdőlap Digitális eszközök

10+1 tipp a tanév első nyelvóráihoz

Új sorozatunkban különböző tantárgyakhoz kapcsolódóan próbáljuk segíteni a kollégákat az új tanév elkezdésében. Második cikkünkben az első idegennyelvi tanórára szeretnénk játékos és hasznos tippeket adni egy vidám tanévkezdéshez. Köszönjük az ötleteket Szalay Katalinnak, a Református Általános Iskolából, Balatonfüredről!

  1. Csoportszabályok-értékelés-motiválás
Minden csoport más és más. Próbáljatok meg közösen felállítani egy- az iskola házirendjéhez természetesen igazodó- saját „rendszert”, amit akár ki is tehettek a tanteremben, vagy lefénymásolhattok a gyerekeknek, és kerülhet ez a füzetük első oldalára. Ismertessétek a diákokkal a számonkérések módjait, esetleges időbeosztásukat. Nálam pl. nagyon bevált, hogy tudják előre, mely anyagrészek után fognak szódolgozatokat írni. Hálásak érte, és sokkal többet is tanulnak így rá, mint ha röpdolgozat lenne.

Az értékelésed lehet egyedi is! Ha unod már a piros pontokat, vezesd be bátran a

Fotó: Pixabay

„red carp”-okat! (Igen-igen…piros ponty. 😉 Az ötletért köszönet Farkas Zsolt kollégának a „Mi, angoltanárok” csoportból.) Ehhez készíthetsz akár vicces rajzot is.

A motiváláshoz szerezzetek be előre bélyegzőket, matricákat. Higgyétek el, nem csak az alsó tagozatosok örülnek nekik! 😉

  1. Ismerd meg a diákjaidat, hogy később hozzájuk tudd igazítani az órák egy részét!

Készíts olyan „feladatlapot” (természetesen a célnyelven), amit a gyerekek a kedvenceik alapján töltenek ki. Pl.: kedvenc étel, ország, együttes, zeneszám, stb. Később biztosan nagyon örülni fognak, amikor az órára egy olyan feladatot (akár dalszöveg kiegészítést) viszel, ami őket VALÓBAN érdekli!

  1. Játék-játék-játék! (A csoport kedvenceivel)

Amennyiben már ismered a csoportodat, bizonyára vannak kedvenc játékaik, amiket az eddigi nyelvórákon játszottatok. Az első órák egyikén hagyd, hogy ők mondják meg, mit „játsszatok”. Nálam például a diákok egyik nagy kedvence a tapsolós-szótanulós játék. Dióhéjban a lényege: a táblára felírok annyi szót, ahányan a csoportban vannak. Mindenki kap egy szót innen, amit utánam el is kell ismételnie, majd megyünk úgy egy kört, hogy csak ők mondják a szavukat. Ez lehet az adott leckéhez kapcsolódó szókincs, de lehet egy-egy témakörhöz kapcsolódó is. (pl.: állatok) A tanárnak is van egy szava, és mindig ő kezdi a játékot. Először csak a ritmust tanuljuk meg, és próbáljuk minél egyenletesebben csinálni. Két kezünkkel a combunkra csapunk, aztán tapsolunk, majd a két kezünkkel egyesével  mutatunk egy-egy „stoppolós-jelet”. Ez utóbbinak már nincs hangja. A játék lényege, hogy az az ember beszél, akit „kihívtak”, és csak a stoppolós-jeleknél lehet ezt megtenni. Ha a tanár szava pl. kutya, akkor így néz ki a játék: (comb-taps-)”kutya”-„ló”. Ezután a ló folytatja egyből, a ritmusból nem kiesve: (comb-taps-)”ló”-„tigris”. Ezt már a tigris folytatja, és így tovább. A játékból úgy lehet kiesni, ha valaki visszamondja a kihívóját (pl.: ló-tigris; tigris-ló), vagy ha rossz ütemben mondja a szavakat. Célszerű letörölni a tábláról a kiesett játékos szavát. 3 győztes lesz, és a végére garantáltan mindenki helyes kiejtéssel megtanulja a szavakat!

  1. Dobd fel az unalmas „ki, mit csinált nyáron?” -beszélgetést egy irányított, mozgásos feladattal!

„Találj valakit, aki…”- játék melyhez a sablont le tudjátok tölteni innen, és amivel a gyerekek a kérdésfeltevést gyakorolhatják, miközben egyre több dolgot tudnak meg egymásról.

  1. Icebreakers- avagy: Törd meg a jeget!

Különösen fontos teljesen új csoport megismerésekor. Használj mozgós, szaladós, versengős játékokat, nem kell feltétlenül kötődnie semmihez. Lehet például egy kis vizuális kommunikáció is. Ültess le párokat egymással szembe (akár a földre is, ha úgy kényelmes nekik). Írj fel előre a tábla behajtós részére 4 kérdést. (Lehet köztük egy kifejtős, és egy vicces is. Ennek csak a fantáziátok szab határt.) A párok feladata: válaszoljanak egyenként a 4 kérdésre, de úgy, hogy közben végig egymás szemébe néznek. Az, aki a válaszokat hallgatja, extra feladatot is kap: a lapot nem nézve le kell rajzolni a társát. Utána természetesen csere. A végén hagyjatok időt a tapasztalatok megosztására, nevetésre, az elkészült rajzok megcsodálására! 😉  Még több „ice-breaker” a honlapomon, a cikk alján lévő linken.

  1. Országismereti, kulturális kvíz a célnyelvi országról, annak nevezetességeiről

Ugye észrevetted, hogy legyen az bármilyen versenyhelyzet, a gyerekek élvezik azt? Oszd 2-3 részre a csoportodat, és mutass nekik olyan ppt-t (vagy akár Kahoot-ot), ami a célnyelvi országokkal, azok kultúrájával kapcsolatos. 45 perc garantált szórakozás! Két kvízt és azok megoldásait találtok a bejegyzésemben is.

  1. Dalok, dalszövegek- bátrabb kollégáknak egy kis tánc

Minden nyárnak megvan a maga slágere. (Most pl. ez: https://www.youtube.com/watch?v=7xznoYl1ZKE) Készíts hozzá bármilyen feladatlapot (párosítás, szövegkiegészítés…), és hallgassátok meg a számot, klippel együtt. Bátrabbak egy egyszerűbb koreográfiát is taníthatnak rá. Általános iskolában mindig nagy sikere van! (Ha nem akarnak koreográfiát táncolni, lehet a nagy kedvenc is, a „Swish-swish”- vagyis a „Backpack Kid” tánca.)

  1. Elő azokkal a vicces és/vagy tanulságos videókkal!

Melyik diákod ne szeretné a rövid, vicces/tanulságos videókat. (Még jobb, ha van hozzá felirat is.) Készíts hozzájuk rövid feladatot, és már indulhat is a „mozizás”! Szívből ajánlom Jamie Keddie storytelling-módszerét a videók bemutatásához! (Itt olvashatsz róla: http://jamiekeddie.com/#about, de a hírlevelére is feliratkozhatsz a jobbnál-jobb ötletekért.) Videókat és hozzájuk kapcsolódó feladatokat találhattok a honlapomon is: https://szalaykata.wordpress.com/

  1. „Ismerd meg a tanárod”-játék!

A kérdésfeltevés gyakorlásához: rajzolj egy csillagot, vagy egy virágot a táblára. A közepére írd a saját neved, a szirmokba, vagy a csillag sarkaiba pedig egy-egy hozzád kapcsolható szót. A tanulók feladata: eldöntendő kérdések feltevésével jöjjenek rá, hogy kötődik hozzád az a bizonyos szó! TIPP: a csoportok nyelvi szintjéhez igazíthatod az információkat. (Pl.: Kezdőknek: ZÖLD- A kedvenc színe a zöld? Haladóbbaknak: 12- Mióta él ebben a városban? …)

Bónusz: igaz-hamis állítások a tanárodról; igaz: állva marad, hamis: leguggol a tanuló (Részletes leírás angolul itt)

  1. Ajánló: Hasznos linkek, applikációk rövid bemutatása a diákjaidnak

A bemutató tényleg rövid legyen, keltse fel az érdeklődésüket, valamint add ki az egyes oldalak elérhetőségét (Pl.: quizleten minden csoportomhoz megvannak az adott tanév szókártyái- www.quizlet.com/szalaykata vagy https://deepenglish.com/blog/ a hallott szövegértés gyakorlásához, www.allthingstopics.com/  és a nyelvtanos változata www.allthingsgrammar.com/- további hasznos angolos oldalak a honlapomon.) TIPP: egy Symbaloo táblában összegyűjthetjük és ez lehet az osztály digitális tolltartója.

Fotó: BMSZC Petrik Lajos SZGI

10+1.: Érezd magad jól te is, és mosolyogj! (FONTOS Az első benyomás)

Azt hiszem, ezt nem is kell nagyon magyaráznom. Légy önmagad! Valóban élvezd a gyerekekkel töltött időt te magad is! Mosolyogj, légy nyitott, és engedd, hogy a nyelvóráidon „eluralkodjon” a kreativitás, a szórakozva tanulás!

*Az ajánlott tevékenységek, feladatok nagy része megtalálható, és letölthető honlapomról, ezen a linken.

Kedves Kata, nagyon köszönjük a hasznos ötleteket, sikeres és élményekben gazdag új tanévet kívánunk!

Sorozatunk előző részében az osztályfőnöki órára javasoltunk feladatokat, legközelebb hétfőn folytatjuk 🙂

Előző cikkHatárokon átívelő Digitális Témahét: HuLLáMoK HáTáN
Következő cikkTanévkezdési tippek nem csak tanítóknak, nyomtatható játékos feladatokkal!