- Csoportszabályok-értékelés-motiválás
Az értékelésed lehet egyedi is! Ha unod már a piros pontokat, vezesd be bátran a
„red carp”-okat! (Igen-igen…piros ponty. 😉 Az ötletért köszönet Farkas Zsolt kollégának a „Mi, angoltanárok” csoportból.) Ehhez készíthetsz akár vicces rajzot is.
A motiváláshoz szerezzetek be előre bélyegzőket, matricákat. Higgyétek el, nem csak az alsó tagozatosok örülnek nekik! 😉
- Ismerd meg a diákjaidat, hogy később hozzájuk tudd igazítani az órák egy részét!
Készíts olyan „feladatlapot” (természetesen a célnyelven), amit a gyerekek a kedvenceik alapján töltenek ki. Pl.: kedvenc étel, ország, együttes, zeneszám, stb. Később biztosan nagyon örülni fognak, amikor az órára egy olyan feladatot (akár dalszöveg kiegészítést) viszel, ami őket VALÓBAN érdekli!
- Játék-játék-játék! (A csoport kedvenceivel)
Amennyiben már ismered a csoportodat, bizonyára vannak kedvenc játékaik, amiket az eddigi nyelvórákon játszottatok. Az első órák egyikén hagyd, hogy ők mondják meg, mit „játsszatok”. Nálam például a diákok egyik nagy kedvence a tapsolós-szótanulós játék. Dióhéjban a lényege: a táblára felírok annyi szót, ahányan a csoportban vannak. Mindenki kap egy szót innen, amit utánam el is kell ismételnie, majd megyünk úgy egy kört, hogy csak ők mondják a szavukat. Ez lehet az adott leckéhez kapcsolódó szókincs, de lehet egy-egy témakörhöz kapcsolódó is. (pl.: állatok) A tanárnak is van egy szava, és mindig ő kezdi a játékot. Először csak a ritmust tanuljuk meg, és próbáljuk minél egyenletesebben csinálni. Két kezünkkel a combunkra csapunk, aztán tapsolunk, majd a két kezünkkel egyesével mutatunk egy-egy „stoppolós-jelet”. Ez utóbbinak már nincs hangja. A játék lényege, hogy az az ember beszél, akit „kihívtak”, és csak a stoppolós-jeleknél lehet ezt megtenni. Ha a tanár szava pl. kutya, akkor így néz ki a játék: (comb-taps-)”kutya”-„ló”. Ezután a ló folytatja egyből, a ritmusból nem kiesve: (comb-taps-)”ló”-„tigris”. Ezt már a tigris folytatja, és így tovább. A játékból úgy lehet kiesni, ha valaki visszamondja a kihívóját (pl.: ló-tigris; tigris-ló), vagy ha rossz ütemben mondja a szavakat. Célszerű letörölni a tábláról a kiesett játékos szavát. 3 győztes lesz, és a végére garantáltan mindenki helyes kiejtéssel megtanulja a szavakat!
- Dobd fel az unalmas „ki, mit csinált nyáron?” -beszélgetést egy irányított, mozgásos feladattal!
„Találj valakit, aki…”- játék melyhez a sablont le tudjátok tölteni innen, és amivel a gyerekek a kérdésfeltevést gyakorolhatják, miközben egyre több dolgot tudnak meg egymásról.
- Icebreakers- avagy: Törd meg a jeget!
Különösen fontos teljesen új csoport megismerésekor. Használj mozgós, szaladós, versengős játékokat, nem kell feltétlenül kötődnie semmihez. Lehet például egy kis vizuális kommunikáció is. Ültess le párokat egymással szembe (akár a földre is, ha úgy kényelmes nekik). Írj fel előre a tábla behajtós részére 4 kérdést. (Lehet köztük egy kifejtős, és egy vicces is. Ennek csak a fantáziátok szab határt.) A párok feladata: válaszoljanak egyenként a 4 kérdésre, de úgy, hogy közben végig egymás szemébe néznek. Az, aki a válaszokat hallgatja, extra feladatot is kap: a lapot nem nézve le kell rajzolni a társát. Utána természetesen csere. A végén hagyjatok időt a tapasztalatok megosztására, nevetésre, az elkészült rajzok megcsodálására! 😉 Még több „ice-breaker” a honlapomon, a cikk alján lévő linken.
- Országismereti, kulturális kvíz a célnyelvi országról, annak nevezetességeiről
Ugye észrevetted, hogy legyen az bármilyen versenyhelyzet, a gyerekek élvezik azt? Oszd 2-3 részre a csoportodat, és mutass nekik olyan ppt-t (vagy akár Kahoot-ot), ami a célnyelvi országokkal, azok kultúrájával kapcsolatos. 45 perc garantált szórakozás! Két kvízt és azok megoldásait találtok a bejegyzésemben is.
- Dalok, dalszövegek- bátrabb kollégáknak egy kis tánc
Minden nyárnak megvan a maga slágere. (Most pl. ez: https://www.youtube.com/watch?v=7xznoYl1ZKE) Készíts hozzá bármilyen feladatlapot (párosítás, szövegkiegészítés…), és hallgassátok meg a számot, klippel együtt. Bátrabbak egy egyszerűbb koreográfiát is taníthatnak rá. Általános iskolában mindig nagy sikere van! (Ha nem akarnak koreográfiát táncolni, lehet a nagy kedvenc is, a „Swish-swish”- vagyis a „Backpack Kid” tánca.)
- Elő azokkal a vicces és/vagy tanulságos videókkal!
Melyik diákod ne szeretné a rövid, vicces/tanulságos videókat. (Még jobb, ha van hozzá felirat is.) Készíts hozzájuk rövid feladatot, és már indulhat is a „mozizás”! Szívből ajánlom Jamie Keddie storytelling-módszerét a videók bemutatásához! (Itt olvashatsz róla: http://jamiekeddie.com/#about, de a hírlevelére is feliratkozhatsz a jobbnál-jobb ötletekért.) Videókat és hozzájuk kapcsolódó feladatokat találhattok a honlapomon is: https://szalaykata.wordpress.com/
- „Ismerd meg a tanárod”-játék!
A kérdésfeltevés gyakorlásához: rajzolj egy csillagot, vagy egy virágot a táblára. A közepére írd a saját neved, a szirmokba, vagy a csillag sarkaiba pedig egy-egy hozzád kapcsolható szót. A tanulók feladata: eldöntendő kérdések feltevésével jöjjenek rá, hogy kötődik hozzád az a bizonyos szó! TIPP: a csoportok nyelvi szintjéhez igazíthatod az információkat. (Pl.: Kezdőknek: ZÖLD- A kedvenc színe a zöld? Haladóbbaknak: 12- Mióta él ebben a városban? …)
Bónusz: igaz-hamis állítások a tanárodról; igaz: állva marad, hamis: leguggol a tanuló (Részletes leírás angolul itt)
- Ajánló: Hasznos linkek, applikációk rövid bemutatása a diákjaidnak
A bemutató tényleg rövid legyen, keltse fel az érdeklődésüket, valamint add ki az egyes oldalak elérhetőségét (Pl.: quizleten minden csoportomhoz megvannak az adott tanév szókártyái- www.quizlet.com/szalaykata vagy https://deepenglish.com/blog/ a hallott szövegértés gyakorlásához, www.allthingstopics.com/ és a nyelvtanos változata www.allthingsgrammar.com/- további hasznos angolos oldalak a honlapomon.) TIPP: egy Symbaloo táblában összegyűjthetjük és ez lehet az osztály digitális tolltartója.
10+1.: Érezd magad jól te is, és mosolyogj! (FONTOS Az első benyomás)
Azt hiszem, ezt nem is kell nagyon magyaráznom. Légy önmagad! Valóban élvezd a gyerekekkel töltött időt te magad is! Mosolyogj, légy nyitott, és engedd, hogy a nyelvóráidon „eluralkodjon” a kreativitás, a szórakozva tanulás!
*Az ajánlott tevékenységek, feladatok nagy része megtalálható, és letölthető honlapomról, ezen a linken.
Kedves Kata, nagyon köszönjük a hasznos ötleteket, sikeres és élményekben gazdag új tanévet kívánunk!
Sorozatunk előző részében az osztályfőnöki órára javasoltunk feladatokat, legközelebb hétfőn folytatjuk 🙂