Kezdőlap Digitális eszközök

Határokon átívelő Digitális Témahét: HuLLáMoK HáTáN

A Modern Iskola közoktatási szakportál egyik kiemelt törekvése, hogy bemutassa a határon túl élő magyar pedagógusok munkásságát. Idén nyáron egy cikksorozatot indítunk, melyben a Digitális Témahéten során készített határon túli projekteket mutatunk be, interjút készítünk a résztvevő pedagógusokkal és igyekszünk a mindennapi tantermi gyakorlatba beépíthető ötletek adni olvasóinknak. Fogadják szeretettel a sorozat utolsó bemutatóját Kardos Kornéliától, a Tornagörgői Alapiskolából!

– Milyen előkészületek előzték meg a Digitális Témahetet?

Az eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pont (Oktatási Hivatal) szervezésében 2018. május 18-19-én, Budapesten került megrendezésre a II. eTrend Konferencia, ahol megismerkedtem Mataisz Zsuzsával, a Domaszéki Bálint Sándor Általános Iskola és AMI pedagógusával. Egyik beszélgetésünk során megkérdezte, volna-e kedvem egy közös projekthez.  Mivel még nemzetközi eTwinning projekttel nem volt tapasztalatom, örömmel igent mondtam, és a 2. és 4. összevont kisiskolás csapatommal belevágtunk. Augusztus végén csatlakozott Bartus Éva, a Varsolci 1. számú Általános Iskola pedagógusa is, előkészítős osztályával. Így a “HuLLáMoK HáTáN” projekt 3 ország kisdiákjait mozgatta meg, Magyarországon, Erdélyben és Felvidéken.

Zsuzsa, aki harmadikos osztályfőnök volt, egy egész éves projektötletet mutatott be, amit saját ötleteinkkel folyamatosan kiegészítettünk. Kommunikációs nyelvünk az anyanyelvünk, a magyar volt.

A gyerekek egy tanéven keresztül egy kerettörténetben, képzeletbeli hajó legénységeként utaztak folyókon, tavakon, tengereken. Különböző küldetések során a vízről szerzett ismereteik bővültek, környezettudatosságuk, kommunikációs készségük, problémamegoldó képességük, kreativitásuk fejlődött.

Megfigyeléseket, kísérleteket végeztek, melyekből következtetéseket vontak le. Vizes élőhelyen szereztek tapasztalatokat, a szerzett információk alapján bemutatták az élőhely növény- és állatvilágát. Felismerték a környezettudatosság fontosságát, plakátokat, újrahasznosított tárgyakat készítettek a témában. Irodalmi és képzőművészeti alkotásokat elemeztek, majd készítettek. Vízijárműveket terveztek és konstruáltak.

A projektben digitális eszközök segítségével folyamatosan megosztottuk tudásunkat projekt partnereinkkel, reflektáltunk társaink munkáira. Ön-és társértékeléssel adtunk visszajelzést az elvégzett feladatokról.

Projektünk a  “HuLLáMoK HáTáN”  szeptemberben  kezdődött el, június közepéig tartott, és 4 részre osztható. A Digitális Témahét pályázatára az őszi, téli és tavaszi  részben elvégzett projekttevékenységeink bemutatásával jelentkeztünk. A pályázatunk Együttműködési Díjat kapott.

– Milyen produktumok születtek?

A projekt során számos projekttermék született.

Kódolás hetén a tengerészeti zászlók kódként való felhasználásával, titkos üzenetben mutatkoztak be a gyerekek egymásnak. A domaszékiek hajókat kódoltak nyilakkal, a varsolciak dekódolták a jeleket, lerajzolták a vízijárműveket, mi pedig megjelenítettük Minecraft-ban is.

Őszi kirándulásaink alkalmával vizes élőhelyekre látogattunk, a varsolciak a Varsolci-tónál, a domaszékiek a szegedi Fehér-tónál, mi pedig a Somodi Madármegfigyelő Állomáson figyeltük meg az élővilágot. Ezeket a kalandjainkat  is dokumentáltuk.

Madármegfigyelés

https://sway.office.com/kvLEjJdlO01GZHHR?ref=Link

Darules

https://tinyurl.com/yyeggsug

A tavaszi időszakban is több közös produktumunk született.

Szótár

„Vizes szavak képes-hangos szótára” ppt-t készítettünk, amibe olyan szavakat gyűjtöttünk össze, melyek a VÍZzel kapcsolatosak, és eddigi kalandjaink során fontosakká váltak számunkra. Az illusztrációkat a varsolci gyerekek készítették, és elmondták a szavakat románul. A domaszékiek angol és német, a mi tanulóink pedig szlovák szavakkal bővítették szótárunkat.

https://tinyurl.com/y2o4nvra

Minden csepp számít! – flipbook

Plakátokkal hívtuk fel a figyelmet a víz védelmének fontosságára. Ennek kapcsán a három csapat gondolt egy merészet, és felhívást tettünk közzé. Kíváncsiak lettünk más közösségek alkotásaira. Szerettük volna, hogy a víz védelme sok más közösség számára is fontossá váljon! A beérkezett 400 alkotásokból egy flipbook is készült.

https://tinyurl.com/yxckpgrl

Rumini Tornagörgőn – film

Filmet is készítettünk. Bejártuk a településünket és környékét, és bemutattuk, mennyiféle formában jelenik meg a víz nálunk. A távoli társak így láthattak forrást, patakot, vízesést és két tavat is és az ott élő állatokat, növényeket is.

https://tinyurl.com/yybs76r9

Fotó: Kardos Kornélia

Skype

Társainkkal időről-időre „élőben” is találkoztunk: a Skype program segítségével. A varsolci gyerekek találós kérdéseket tettek fel, a domaszékiek vendégül láthattak kétféle ROBOTot is, így alkalmuk nyílt kipróbálni és megtanulni a kódolás alapjait. A gyerekeknek Edison egy előre beprogramozott dalrészlettel mutatkozott be: a Tavaszi szél vizet áraszt kezdetű népdalt játszotta le, és miután felismertük a dallamot, együtt énekeltünk Edivel, mi pedig képes rejtvényeket készítettünk nekik, mind-mind a VÍZhez kapcsolódott.

Fotó: Kardos Kornélia

Flotta

Közös flottánk is volt. Mindhárom csapat épített, hajókat konstruált: építőelemekből, LEGO-ból, sok alkotást hoztunk létre hulladékokból, így is törekedve az újrahasznosításra. Készültek hajók a Minecraft program segítségével is.

Mese és alkotás

Az egyik domaszéki kislány megtanulta a Miért nem beszélnek a halak? című japán népmesét, melyet videóra vettek. A varsolci gyerekek meghallgatták, halakat színeztek, rajzoltak. Az elküldött halaknak a domaszéki gyerekek festették meg az élőhelyét színezett szappanbuborékokkal. Mi pedig a varsolci rajzok alapján a Tynker programmal megrajzoltuk a halakat és beexportáltuk a Minecraft Education Edition verziójába, ahol a gyerekek megszerkesztették a közös tervezett Víz alatti világukat. Majd mi is meghallgattuk a mesét, és feladatlap segítségével fel is dolgoztuk, ezzel is gyakorolva a szövegértést.

Tavaszi szél – közös ének – videó

A Tavaszi szél szárnyán rész emlékezetes és megható eleme a közös éneklés volt. A varsolciak a dal kezdő versszakát, a domaszékiek a zárást, mi pedig a 14 m magas vízesésünk mellett a 2. és 3. versszakot énekeltük el a Tavaszi szél vizet áraszt c. népdalból, így egy videóban fűztük össze a teljes dalt.

https://www.youtube.com/watch?v=eGXhahLaQBM

Projektünknek köszönhetően a gyerekek tanévünk során újfajta tudással, tanulási formákkal gyarapodtak, barátságok születtek és projektfeladataink – játékaink során játszva, játék közben sajátították el a tananyagot, ismerték meg társaikat, szokásaikat, fejlődött gondolkodásuk, prezentációs készségük, alkotó-kísérletező kedvük, vitakultúrájuk, kreativitásuk, erősödött csapatszellemük a sok-sok kaland során.

Jó volt látni, hogy a visszahúzódó gyerek is lelkesen részt vett a feladatokban, megnyilvánulásában nyitottabbá vált, szárnyakat kapott. Komolyan vették a feladataikat, mégis a jókedv sugárzott róluk.

A projektben részt vevő csapatok:

Mataisz Zsuzsanna és a 3.b tanulói (HU) – Domaszéki Bálint Sándor Általános Iskola és AMI

Bartus Éva és előkészítősei (RO) – Varsolci 1. számú Általános Iskola

Kardos Kornélia és a 2. és 4. osztály tanulói (SK) – Tornagörgői Alapiskola

Fotó: Kardos Kornélia

Összefoglalóink:

  1. rész Őszi szelek szárnyán

https://sway.office.com/iqMpuuONkMU2Og7C

  1. rész Fagyos felfedezések

https://sway.office.com/6XTI3IZpQwwrCxaB

  1. rész Tavaszi szél szárnyán

https://sway.office.com/D4Vd3Ip1olwUrKrM 

  1. rész Hűs habok hátán

https://sway.office.com/VHAJR3cdGl5INTnY?ref=Link

Nagyon köszönjük a beszámolót! Sorozatunk ezzel a végéhez ért. Korábbi cikkeinket a témában itt tekinthetik meg.

Előző cikkHa szeptember, akkor Biztonság Hete! Ízelítő a tavalyi év eseményeiből
Következő cikk10+1 tipp a tanév első nyelvóráihoz