Külhoni magyar iskola lévén, ez az első év, hogy részt vehettünk a Digitális Témahét programban. A tevékenységen 2 elemi, 2 gimnáziumi és 3 líceumi osztály tanulói, vagyis az iskola 261 diákjából 137 tanuló vett részt. Felmerült a kérdés: hogy oldjuk meg azt, hogy tanulók a korosztályuknak megfelelő digitális feladatokat és végtermékeket készítsenek, és ugyanakkor biztosítsuk a kerettantervhez való illeszkedést és a multidiszciplináris megközelítést is. A megoldás : minden osztályban a magyar nyelv és irodalom óra témáját vettük alapul, így lett a projektünk címe Magyarok nagyjai.
A másodikosok az állatmesék világába, a negyedikesek pedig Mátyás király udvarába látogattak. Az ötödik osztály Szent László nyomába eredt, a hatodikosok és a tizenegyedikesek Arany János , a kilencedikesek Janus Pannonius műveit tanulmányozták, míg a tizedikes diákok a romantika természetszemléletére összpontosítottak. Mindezt érdekes oktatójátékok, cselekedtető, interaktív módszerek segítségével.
Volt kollázskészítés, krónikaírás, jelenetek előadása, Kahoot quiz, címer készítés, zenehallgatás, tánctanulás, keresztrejtvény szerkesztés, várépítés, lovagi játékok, régi magyar pénznemek felkutatása, ZANZA Tévézés, gondolattérkép készítés, Scratch programozás, Pivot Animater használata, idővonalkészítés, csoportba rendezés, memóriajáték, turisztikai útiterv szerkesztés, PowerPointos bemutatók, Toldi szénanyomórúdjának modellezése és súlyának kiszámítása, Arany János és Janus Pannonius versek lefordítás angol nyelvre, Learningapps tankockák alkalmazása, weboldal készítés, Google-kereső verseny, megzenésített vers előadása, memek és szófelhők készítése, Google Maps alkalmazás, Arany János és William Shakespeare chat stb.
Példaként a 6-os tanulók programját mutatnánk be. Ők Arany János Toldiját tanulmányozták.
A tanulók idővonal elkészítésével pontosították Toldi Miklós születésének, Nagy Lajos király megkoronázásának, Ilosvai Selymes Péter műve keletkezésének hozzávetőleges időpontját, valamint Arany János életének és a Kisfaludy Társaság pályázathirdetésének időszakát. A mű szerkezetéről és műfaji sajátosságairól szóló előzetes ismereteiket egy kvíz segítségével ellenőrizték. Az Első ének szövegének olvasása után és a szóbeli magyarázatot követően különböző szókincsfejlesztő gyakorlatokat végeztek a LearningApps segítségével: csoportba rendezés, memóriajáték, akasztófa. Az olvasott szöveg tartalmának összefoglalását egy hiányos szöveg megfelelő kitöltésével végezték el, élve az önellenőrzés és javítás lehetőségével.
Felhasználva nagy költőnk Arany János főbb életállomásait: Nagyszalonta, Debrecen, Máramarossziget, Nagykőrös, Budapest a csoportok egy- egy turisztikai útitervet kellett szerkesszenek „Arany – körút” címmel.
A következő feladat során egy – egy Arany mű angol fordítását kapták kézhez, melyet újra magyar nyelvre kellett lefordítsanak online szótárt használva, majd összehasonlították az ők fordításukat az eredeti Arany verssel.
A problémamegoldó készségüket a Scratch program segítségével mutatták be, olyan algoritmusokat szerkesztettek, amelyek bemeneteli adatait a Toldi béresei által készített szalmakazlak száma képezte. A feladat: megtudni mennyi volt a legnagyobb szám, a számok átlaga stb. A Pivot Animator program segítségével pedig Toldi és a cseh vitéz találkozását modellezték.
Szervező tanárok: Chereches Noémi, Durugy Erika, Fina Enikő, Fodor Dóra, Józan Erzsébet, Kiss Réka, Máté Hajnalka, Mihályfalvi Zsuzsa, Nyitrai Apollónia, Péter Árpád, Péter Erzsébet, Szabó Júlia
Az intézmény és a projekt online elérhetősége: http://josikatorda.ro/index.php/oktatas/projektek/digitalis-temahet-2019/
Köszönjük a beszámolót, további sikereket kívánunk!
Sorozatunk első részét itt olvashatják, a másodikat itt, múlt heti cikkünket pedig itt.