Kezdőlap osztályfőnök

Hygge az osztályteremben

A manapság oly gyakran emlegetett (és a maga teljességében lefordíthatatlan) hygge – egyebek között – meghittséget, otthonosságot is jelent. Megvalósítható mindez egy osztályteremben? Ha nem is mindig és teljes mértékben, de sok tekintetben érdemes törekedni rá. A közeledő ünnepek (és az év utolsó tanórái) jó alkalmat adnak erre.

Forrás: Pixabay

Bármilyen nehéz is azonban megfogalmazni a hygge mibenlétét, a szakértők kivétel nélkül megegyeznek abban, hogy ez a szemléletmód (életfelfogás, trükk) segít felfedezni, hogyan lehet megtalálni az élet az apró örömeit. Ez az elgondolás a gyerekszobáktól, sőt az osztálytermektől sem idegen: a hygge ugyanis olyan nyugodt légkört teremt, ami a tapasztalatok szerint a gyerekek vérmérsékletére, idegrendszerére is jó hatással van. Milyen eszközei lehetnek? Az alábbiakban összegyűjtöttünk egy csokorra valót.

Fények

A fényekről osztálytermi használatáról korábban már önálló cikket is megjelentettünk. Érdemes azonban megjegyezni, hogy Dániában egy-egy osztályterem természetes velejárója a decemberi ünnepektől függetlenül is a gyertyavilágítás.

+ 1 tipp: méhészboltokban kapható műlépből gyorsan készíthető viaszgyertya – ami apró gyönggyel, szegfűszeggel díszíthető.

Illatok

A karácsonyi ünnepek segítenek abban, hogy különböző illatokkal tegyük „hygge-kompatibilissé” az osztálytermet. A dánok ebben az esetben is a természetes illatforrásokat támogatják  (bár vannak, akik az illatgyertyákat és illóolajokat sem tartják összeegyeztethetetlennek a hyggével), ezért célszerű narancsot, fahéjat használni. A legillatosabb fenyőfajta a lucfenyő: érdemes ilyen ágakat keresni a díszítéshez.

+ 1 tipp: díszítsük a termet szegfűszeges naranccsal! Illatos, látványos – és gyorsan előállítható. A narancsokat felfüggeszthetjük, vagy asztaldísz-kompozíciót is készíthetünk.

Forrás: Pixabay

Meleg italok

A hygge fontos eleme a meleg. Nem kell feltétlenül kandallóval felszerelni az osztálytermet – de nem lehetetlen, hogy egy-egy (téli) alkalommal meleg italokkal ünnepeljünk. Például karácsonykor, vagy az új naptári év első iskolai napján. Egy-egy közösen főzött tea vagy kakaó eleve könnyen kölcsönöz bensőséges hangulatot egy-egy ünnepnek. Ráadásul számtalan variációban készíthetjük el a nedűket: készíthetünk fűszeres tejet (fahéjjal vagy mézeskalács fűszerkeverékkel), karamellás tejet, sőt, akár teás tejet is. Ízesíthetjük mézzel, kínálhatunk hozzá tejszínhabot.

+ 1 tipp: érdemes külön gondoskodni a díszítésről: a tortadarától kezdve a fahéjporon át a pillecukorig számos hozzávalóból válogathatunk.

Forrás: Pixabay

Kényelem

Természetesen nincs mód arra, hogy tartósan átrendezzük az osztálytermet. Mégis előfordulhat, hogy beszerezhetünk vagy kölcsönözhetünk (legalább egy-egy alkalomra) néhány színes párnát és/vagy plédet. Az osztálykarácsonyhoz, beszélgetésekhez jó szolgálatot tehetnek akár egy-egy ünnepi alkalommalis. Sőt, a dán iskolában nemismeretlenek azokat a kényelmes zugok sem, ahová a tanulók egyesével vagy kisebb csoportokban elvonulhatnak egy-egy jó könyv társaságában. (Ez a „zegzugosítás” a hazai gyermek- és iskolai könyvtárakban sem idegen!)

+ 1 tipp: érdemes egy-egy (ünnepi) alkalommal olyan ideiglenes helyeket (játszószőnyeget, alkalmi sátrat, stb.) kialakítani az osztályban, amelyek kissé megbontják ugyan a terem megszokott rendjét, de bensőségesebb hangulatot biztosítanak egy közös mesének, éneklésnek – vagy éppenséggel az ajándékozásnak.

Lehet-e minden osztályteremben hygge?

Nem biztos, hogy a meghitt, otthonos hangulatnak előfeltétele a tanterem átrendezése. Lehet, hogy „csak” meg kell keresnünk, mi az, ami a legtöbb örömöt okozza számunkra az iskolában, az osztályteremben! Adott esetben (nem feltétlenül az osztálykarácsonyon) érdemes megbeszélni, kinek mi tetszik a legjobban a tanteremben, milyen tárgyakat használ a legszívesebben. Miért? (Mert érdekes, színes, hasznos? Vagy mert csak egy van belőle? Netán kellemes emlékeket ébreszt?)

+ 1 tipp: érdemes megbeszélni, van-e olyan tárgy, amelyet közösen készíthet el az osztály és alkalomadtán meg is ajándékozhat vele másokat. (Például: a testvérosztályt, az iskolai portást – vagy éppenséggel az osztálykirándulás buszsofőrét.) Ez az ajándéktípus időről időre újra elkészülhet és akár évente változhat.

Előző cikkHogyan válasszunk IKT eszközt?
Következő cikkMesszendzser boj és felhőkészülék – mozijátékok mindenkinek