Kezdőlap hírmozaik

Kézikönyv a tehetségről – könyvbemutató

2020. november 13. (péntek) 13:00-14:00 óráig tartják a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetségének (MATEHETSZ) gondozásában megjelent A tehetség kézikönyve című kötet bemutatóját. Az esemény online is követhető, a kiadvány elektronikusan letölthető.

Forrás: Pixabay

Az újonnan megjelent kiadványt a Magyar Tudományos Akadémia Miskolci Akadémiai Bizottság Pedagógiai Szakbizottsága és az Eszterházy Károly Egyetem Pedagógiai Karának szervezésében Bajor Péter, a MATEHETSZ megbízott elnöke és Dr. Dávid Mária, a könyv társszerzője mutatja be.

Néhány gondolat a kiadvány bevezetőjéből: „A kézikönyveknek nagy hagyománya van minden tudományterületen. Ezek megjelenése az egyes diszciplínákban attól függött, hogy mikor gyűlt össze átfogó és rendszerezett kutatási anyag, amellyel új minőséget lehetett kínálni az olvasók számára, meghaladva a csak az egyes résztémakörök kutatási eredményeinek összefoglalását bemutató szakkönyvek információinak értékét. Nem véletlen, hogy a tehetségfejlesztés témakörében csak a múlt évszázad utolsó évtizedében kezdtek megjelenni a kézikönyvek a nemzetközi szakirodalomban. Bár a tehetségkutatások tudományos eredményeiről szóló első könyvek már a 20. század elején napvilágot láttak, mégis csak a század végére vált igazán átfogóvá és rendszerezetté a tehetség mibenlétéről és fejlesztéséről szóló tudásunk.

A kiadvány előszavában Csermely Péter gondolatai olvashatók: „Igen sokat gondolkodunk azon, hogy kit nevezhetünk tehetségnek, és azon is, hogy mi mindent adhatunk a tehetségeknek, hogy kibontakozhassanak. Ma már nagyszerű fegyvertárral rendelkezünk ahhoz, hogy szinte bármilyen fajta tehetséget segítsünk az útján.”

A gonddal szerkesztett, igen terjedelmes kiadvány négy fejezetből áll.  1. fejezet tanulmánya a hazai tehetséggondozás történeti áttekintését és eredményeit összegzi a múlt század nyolcvanas éveinek végéig. A 2. rész a legterjedelmesebb, 28 tanulmányt tartalmaz. Ennek szerzői bontják ki a jelenleg itthon működő tehetségsegítő tevékenységek elméleti alapjait (legfontosabb külföldi és hazai tehetségmodellek bemutatásától a tehetségígéretek azonosításán át a versenyek és a versengés kérdéséig). A kézikönyv 3. fejezete a tehetségfejlesztésben szerepet vállalók (szülők, fejlesztő szakemberek, intézmények) széles körű együttműködésének formáit, lehetőségeit mutatja be. A 4. fejezet tanulmányai a jelenleg itthon és külföldön működő tehetségsegítő programokat vázolják fel, hét tematikus szempont szerint.

Joggal állítják tehát a bevezető szavai: „Már e néhány kiemelt gondolat is jelzi, hogy hallatlanul összetett folyamat a tehetségígéretek felderítése, valamint fejlesztésükre komplex programok készítése és megvalósítása – sok közreműködő együttes tevékenységét megkívánva.”

A könyv online elérhetősége: https://tehetseg.hu/sites/default/files/kezikonyv/nk_mind_0.pdf

Forrás: https://www.uni-eszterhazy.hu/hu/egyetem/egyetem/hirek-1048/c/a-tehetseg-kezikonyve-kotetbemutato

Előző cikkKözépiskolában digitálisan: hogyan válasszunk eszközöket?
Következő cikkAdventi naptár online és offline