Kezdőlap hírmozaik

Küzdőjátékok

Miért fontosak, hasznosak a küzdőjátékok? Milyen hasznuk lehet? A kérdésekre adott válaszokon túl játékötleteket is adunk.

Forrás: Pixabay

Küzdőjátéknak azokat a játékokat tekintjük, melyek során „az ellenfelek (párok vagy csapatok) puszta kézzel vagy valamilyen eszközzel, felszereléssel (pl. bot, kötél, öv) közvetlen vagy közvetett kontaktusban egymással érintkezve (folyamatos érintkezés, pillanatnyi érintés), test-test elleni küzdelemben az adott szabályok szerint a győzelem elérése érdekében viaskodnak.”

A szakértők szerint a következő területen különösen hasznosak:

  • viselkedési minták, stílusok kialakítása az agresszivitás, bántalmazás és a konfliktusok elkerülése érdekében
  • a félelem leküzdésében
  • motoros képességek fejlesztése
  • technikai és taktikai lehetőségek begyakorlásában
  • küzdőjátékokat, küzdősportok alaptechnikáinak kulturált, sportszerű alkalmazásának kialakítása,
  • a kudarcok elviselésének, feldolgozásának pszichikai lehetőségei
  • sportszerűen felépített versenyzés és küzdelem kialakítása

Miért?

„A küzdőgyakorlatok alkalmazása során kreatívnak, találékonynak kell lennie az adott személynek, hiszen állandó döntési kényszerhelyzetben van tevékenysége során. Az anticipációnak és a tanult technikai repertoárnak függvényében kell kiválasztania a helyes megoldást, cselekvést.”

Következzék néhány játékötlet!

Érints, ha tudsz

Létszám: tetszőleges osztálylétszám, párokat alakítva.

A párok egymással szemben helyezkednek el küzdőállásban, vagy harántterpeszállásban. A játék célja, hogy a társ felsőtestének minél többszöri érintését végrehajtsuk a kézháttal, adott időn belül. A játékot az nyeri, aki többször tudta társát érinteni. Fontos, hogy a játék előre meghatározott területen belül történjen.

Változatok:

  1. a párok egymással szemben helyezkednek el támadóállásban, jobb kezükkel kézfogást alakítanak. A szabadon maradó kezükkel a testrészeket kell megérinteni. Minden egyes érintésért 1 pont jár, a játék végén a több pontot szerző játékos nyer. Aki elengedi a fogást, az 1 pontot levon az eddig szerzett pontjaiból.
  2. játszható úgy is, hogy a különböző testrészek érintésénél más-más pontértéket adunk. Pl. a fejtető megérintéséért 3 pont, a mellkas érintéséért 2 pont, stb.

Kakasviadal

Létszám: tetszőleges osztálylétszám, csoportokba alakítva.

A játékosok két egymástól jelentősebb távolságra található párhuzamos vonal mögött helyezkednek el. A két vonal között lesz a küzdőtér kijelölve egy kakassal. A kakas egy lábon állva figyeli a játékosokat. A játékosok adott jelre megindulnak egy lábon szökdelve, és a túloldali vonal mögé igyekeznek beérni. A kakas igyekszik az átjutást megakadályozni. Ha sikerül átérnie a játékosnak anélkül, hogy a kakas megérintené, akkor ügyes volt. Ha a kakas oly módon megérinti vagy összeütközik a társával, hogy kibillenti egyensúlyából és az egy lábon szökdelése megszakad, talajt érint a másik lába is, akkor az áthaladni szándékozó is kakassá válik. Így már ketten lesznek a kakasok, és így megy minden átjutási kísérletnél. A játék addig folytatódik, amíg egy játékos marad, aki a győztesnek járó címet kiérdemli.

 

Forrás: http://www.jgypk.hu/tamop13e/tananyag_html/indooroutdoor/index.html

Előző cikkVigadó-tartalmak kicsiknek és nagyoknak
Következő cikkIdézetek pedagógusnapra