Tamkó Sirató, Lázár Ervin, Janikovszky Éva, Gerald Durell könyvei egyaránt Réber László grafikái által ismertté a magyar olvasók számára. A felsorolt szerzők közös vonása, hogy sajátos és humoros világot alkottak műveikben. Ez a rajzoló szempontjából azt is jelent(het)te, hogy olyan – fantáziáját igencsak igénybe vevő – figurákat kellett megteremtenie, mint a Százarcú Boszorka, Mikkamakka és Vacskamati. Vagy éppenséggel a „messzivágyó, tűzhegyjáró, felhőszálló” Tengerecki Pál. Aki éppúgy vissza-visszatérő „vándorfigurája” Tamkó Sirató Károlynak, mint Dani és Pacsitacsi alakja Janikovszky Éva műveinek.
Utóbbi szerzővel olyan szorossá vált szerzőpárosuk (1962-ban a Te is tudod című könyvvel kezdődött), hogy kettejük közös könyveit sajátos módon új műfajba sorolják: „a Janikovszky-Réber műveket nem sorolhatjuk be a klasszikus értelemben vett képeskönyvek közé. Hiszen a szerzőpáros teljesen újat hozott létre a múlt század hatvanas éveiben, a szó és a kép közötti komplex kölcsönhatáson alapuló könyv műfaját, ahol a két kiegészítő elem csakis együttesen hozza létre a jelentést…”
Mi vár a Réber Gyűjteménybe látogatókra?
- Elsősorban az az élmény, hogy besétálhat – teljes életnagyságban – egy képeskönyv lapjai közé. A szó szoros értelemben testközelbe kerül egy-egy jellegzetes Réber-figurával, szabályosan beléphet egy-egy történetbe.
- Egy-egy interaktív játék során (a kamaszok és felnőttek számára is kínál ilyet a kiállítás!) „belülről” ismerhet meg egy-egy humoros és/vagy elgondolkodtató történetet a látogató. Sőt, a különböző installációk révén lényegében zavartalanul közlekedhet a mesék világától kezdve a groteszk történeteken át a karikatúrák világáig.
Mi vár a Réber Gyűjteménybe látogató gyerekekre, gyerekcsoportokra?
- Például egy hatalmas társasjáték-szőnyeg, amelynek segítségével (akár drámajátékos eszközökkel, beöltözéssel) a Százarcú Boszorka erdejében kalandozhatnak. A könnyen átlátható és megérthető játékstruktúrában számos akadályon kell keresztüljutnia a játékosoknak, és az nyer, aki a játékban használt kacsabábuval elsőként érkezik a célba.
- A játék révén szó szerint „belevarázsolódik” Lázár Ervin történetébe.
Mi vár a Réber Gyűjteménybe látogató kamaszokra?
- Egy sajátos humorú, elgondolkodtató, de nem „túlbeszélt” gyűjtemény.
- Olyan kiállítási anyag, amelyben eldöntheti, hogy felnőtt legyen vagy gyerek – vagy egyszerre mindkettő. Ha úgy dönt, részese lehet egy „élőszereplős” társasjátéknak, de ha arra van igénye, a klasszikus formában kiállított rajzokban is elmélyedhet.
- De ha arra van kedve, akár egy kényelmes sarokban újraolvashatja néhány kedves gyerekkori könyvét is.
Forrás: https://szikm.hu/gyujtemenyek/reber-gyujtemeny