Kezdőlap Sorozataink Tanár Leszek

Egy csipet mágia

Hogyan varázsoljuk a szürke hétköznapokat izgalmassá tényleg varázsolva? Ez a téma a mai Tanár Leszek! Hallgatói Műhely rovatban Boldizsár Céliától.

Tanárjelöltként és pályakezdőként tapasztalataim szerint az egyik legnagyobb nehézség a gyerekek motiválása és az, hogy a szürke hétköznapokat egy kicsit izgalmasabbá varázsoljuk. Hajt a NAT, az érettségire, vizsgákra és versenyekre készülés, az iskola és a szülők elvárásai, így pillanatok alatt azon kaphatjuk magunkat, hogy bedarált minket a mókuskerék. Szerencsére a tanulmányaink során nagy hangsúlyt fektetünk mind az önreflexióra, mind pedig a frontális oktatástól való elszakadásra, úgyhogy aki észreveszi magán a megszokás tüneteit, az egy kis odafigyeléssel könnyedén tud változtatni. Cikkemben ehhez szeretnék tippeket adni a Harry Potter világából.

Miért a Harry Potter? Személyes rajongásom mellett szakmailag is úgy gondolom, hogy a világ, amit Rowling megteremtett motiváló, lelkesítő, sőt, akár gyógyító hatással is lehet a gyerekekre. Nyelvtanulás szempontjából pedig a határ a csillagos ég! Minden területet könnyedén lehet fejleszteni a Harry Potter segítségével. Hogyan? Nézzünk meg néhány konkrét tippet arra, hogy hogyan tudsz te is egy csipet mágiát csempészni a nyelvórádba. Az alábbi feladatokat úgy állítottam össze a Teszlek Süveg kivételével, hogy szinte bármilyen nyelvre, szintre és korosztályra át lehessen alakítani, aszerint, hogy épp mire van szükséged. 

  1. A Teszlek Süveg (évfolyam: 11-12, angol C1)

Előkészületek: Nagyjából 1-2 óra

Eszközök: szólista handout, szókártyák, internet hozzáférés és okos eszköz a gyerekeknek

Fejlesztett területek: olvasott szöveg értése, beszédkészség, szókincs

Időtartam: 45 perc

A pottermore-on (a Harry Potter világ hivatalos honlapján) található egy Teszlek Süveg kvíz, amit a regisztráció után bárki kitölthet (más honlapokon is megtalálható ugyanez, azoknak az az előnye, hogy nem kell regisztrálni). A feladat első része roppant egyszerű: kérjük meg a gyerekeket, hogy töltsék ki. A szavakat adjuk ki előre a diákoknak, mert a kvíz nyelvezete és szókincse is nehéz. A szavak alá írjuk fel a következő feladatot: Mi jellemző a te házadra? Gyűjts össze legalább 5 szót! Mennyire jellemez téged a házad? Jól választott a Süveg? Ezeket a kérdéseket megválaszolhatják írásban azok, akik gyorsan elkészültek a kvízzel. Amikor mindenki végzett a kitöltéssel adjunk nekik nagyjából 5-10 percet, hogy párosával/kis csoportokban megvitassák az eredményeket (haladhatnak a kiadott kérdések mentén). Végül pedig játsszunk a szavakkal: minden gyereknek húznia kell egyet és elmagyaráznia társainak. Ezt csinálhatjuk csapatverseny formájában, ami gyakorlatilag olyan, mintha activityznénk, de párosával is. 

Megjegyzés: a pottermore kérdésbankkal dolgozik, így érdemes a handout készítése közben külön rákeresni az összesre

  1. Ki vagyok én? 

Előkészületek: 30 perc

Eszközök: papír és nyomtató a tanárnak, toll és füzet a gyerekeknek

Fejlesztett területek: szövegértés, szókincs, íráskészség, beszédkészség

Időtartam: 20-30 perc

Más ember bőrébe bújni felszabadító érzés tud lenni, főleg egy témazárókkal, és felelésekkel terhelt, nyirkos őszi napon. Ehhez nem kell mást tennünk, mint egy karakter kártyát készítenünk, amit utána kitöltetünk a gyerekekkel. Íme néhány pont, amit felírhatunk a kiadott papírra: név, roxforti ház, pálca (fa és mag), személyiség, patrónus, kedvenc tantárgy, kedvenc tanár, családi háttér, nemzetiség, jövőbeli tervek. Kicsikkel le is rajzoltathatjuk a karakterüket. A feladatlap befejeztével mindenképp kérjük meg őket, hogy mutassák be magukat: vagy az egész osztály előtt egyesével, vagy engedjük őket szabadon mozogni a teremben, hogy kötetlenül ismerkedhessenek meg egymással, kérdéseket feltéve a másik karakteréről. Ezzel önállóságra is buzdítjuk őket és kiváló energizáló feladat is. 

  1. Mit tenne XY? 

Előkészületek: a 2.-es pontban leírt feladat

Eszközök: semmi

Fejlesztett területek: szókincs, beszédkészség

Időtartam: 15 perc

Az előző pontban leírt karaktert a későbbiekben is felhasználhatjuk bármilyen szituációs/szerepjáték feladatban. XY az étteremben, vagy a reptéren, a lehetőségeknek csak a mi képzeletünk szab határt. 

Kép: Pixabay
  1. Legendás lények és megfigyelésük 

Előkészületek: semmi

Eszközök: nagy plakátnak való papír, színesek, zsírkréta, filc…

Fejlesztett területek: kreativitás, kooperáció, szókincs, beszédkészség

Időtartam: 45 perc

Ez a feladat inkább a kicsiknek szól, de akár a nagyobbaknak is jó szórakozás lehet. A feladat célja, hogy csapatokban új varázslényt hozzanak létre, amit le is kell rajzolniuk, majd bemutatniuk az egész csoport előtt. Ehhez persze adjunk nekik útmutatást: Hány lába van? Mit eszik? Hol él? Mi a neve? Mi a varázsképessége? Milyen a bőre? Milyen érzékszervei vannak? Fontos, hogy az időkereteket betartassuk, és figyeljünk arra is, hogy mindenki részt vegyen az alkotásban és a bemutatásban is (előre szabjuk meg, hogy mindenkinek kell beszélnie a prezentáció során).  

  1. Mit tennél, ha… 

Előkészületek: 10-15 perc

Eszközök: kérdéslista

Fejlesztett területek: beszédkészség, szókincs

Időtartam: 5-10 perc

A végére egy gyors, könnyen személyre szabható bemelegítő feladatot hoztam. Óra elején tegyünk fel minden gyereknek egy kérdést, amelyre egyből válaszolnia kell. Például: Mit tennél, ha megtámadná az iskolát egy troll? Melyik varázslény a legijesztőbb és miért? Mik a seprűn utazás előnyei és hátrányai? Milyen hatású bájitalt innál legszívesebben? A kérdéseket oda is adhatjuk nekik, hogy párosával/hármasával válaszolgassák meg őket. 

Néha nehéz kiszakadni a rutinból és a megszokásból, de hiszem, hogy az újítás, a játék és a kötetlenség csodákat tud művelni nem csak a gyerekekkel, hanem velünk is. 

A szerző bemutatkozása: Boldizsár Célia hatodéves angol-biológia szakos jelölt

„Fő érdeklődési területem a szakmódszertan, azon belül is a projektpedagógia és az egyéb alternatív tanítási és értékelési módszerek/lehetőségek. Meggyőződésem, hogy ezekben van a jövő. „

Előző cikkKészüljünk október 23-ra!
Következő cikk7+1 ötlet: Halloween az angol órán (is)