Kezdőlap hírmozaik

    Egy különleges Adventi kalendárium

    Domján Zsófia logopédus-tanító, a Fülelős kalandok – Logopédia oldal szerkesztője, a Modern Iskola rendszeres vendégszerzője ma egy igazán különleges, nyomtatható logopédiai adventi kalendáriumot oszt meg Olvasóinkkal.

     Évről-évre egyre többféle adventi kalendárium jelenik meg a különböző portálokon, amelyek közül mindenki megtalálhatja a kedvére valót. Ebből következik, hogy mindegyiknek megvan a maga helye és létjogosultsága, ám éppen emiatt a dömping miatt nehéz egyedi ötletekkel előrukkolni.

     Tavaly támadt az a gondolatom, hogy miért ne lehetne a Fülelős kalandok I. kötetének erre az időszakra vonatkozó fejezeteiből játékokat szemezgetni és egy Adventi kalendárium formájában új köntösben megjeleníteni?

     Ezt a naptárat az idei évben újra formáltam, kicsit átdolgoztam. Ami szükséges hozzá: a nyomtatóbarát fekete-fehér lapok, olló és azok a kis adventi tasakok, amelyekben amúgy is elrejtésre kerülnek pl. a szaloncukrok. A kis kártyák balról-jobbra, sorról-sorra haladva, időrendben követik egymást, így érdemes őket elrejteni. Segítségképpen az oldalakat megszámoztam. 

     A játékok a bevezető adventi kérdést követően a Mikulás témaköréhez kapcsolódnak, hiszen december első napjaiban izgatottan várjuk a nagyszakállú érkezését. Ez után a téli évszakkal kapcsolatos jellegzetességek kerülnek feldolgozásra, majd végül következik a karácsonyra való hangolódás. Úgy gondolom, hogy ezekről a témakörökről amúgy is szó esik otthon, az óvodában, az iskolában, azonban ezeknek a segítségével kicsit tudatosabbá tehetjük az ünnepekre való készülődést, hiszen mindegyik ötlet a beszédészlelés és/vagy a beszédmegértés fejlesztését szolgálja. 

     A játékokban közös, hogy többségében nem igényelnek eszközt, szóban játszhatóak és mindössze pár percet vesznek igénybe. Az egyéb feladatokhoz is csak mécses vagy gyertya, vattapamacs, dobókocka, lapok és színesceruzák szükségesek. Próbáljunk meg nyugodt, csendes környezetet biztosítani, amikor játsszunk, ezzel az egymásra figyelés, a közös hangolódás élménye, ezáltal a minőségi együtt töltött idő is hangsúlyos szerepet kap. A háttérben halkan szólhatnak az ünnepi dalok, amik tovább fokozhatják a várakozás örömét.  (a képekre kattintva azok teljes méretben megtekinthetőek)

    Kép: Domján Zsófia
    Kép: Domján Zsófia
    Kép: Domján Zsófia
    Kép: Domján Zsófia
    Kép: Domján Zsófia
    Kép: Domján Zsófia

    Néhány tanács, ötlet a játékokhoz: 

    •  A „beszélgetőköröknél” használhatunk képeskönyveket, képeket, amelyeknek segítik a megértést, ill. könnyebbé teszik a gyermekek számára az előzetes ismereteik megfogalmazását. Az „igaz-hamis” és a „mondatbefejezős” játékok is ezt követően kapnak szerepet, hiszen előzőleg már szó volt a témáról, ami fontos az ilyen típusú feladatoknál.    
    •  A súgós játékoknál figyeljünk arra, hogy szemben legyünk a gyermekkel. Megkérhetjük, hogy ő is súgjon nekünk, mivel nagyon szeretik a szerepcserét.
    •  A papagájjátékok során (értelmetlen hangsorok, szavak, mondatok, mondatpiramisok ismétlése) ügyeljünk arra, hogy normál, nyugodt tempóban mondjuk a gyermeknek az ismétlésre szánt anyagot. Ha sikeres az ismétlés, nehezíthetjük azzal, hogy lassabb vagy gyorsabb tempóban mondjuk neki.
    •  A „robotnyelv” játékoknál szótagolva mondjuk a szavakat, szókapcsolatokat. Itt érdemes arra ügyelni, hogy kb. egy másodperc szünet legyen a szótagok kimondása között. Azonban, ha úgy érezzük, hogy ez még nehéz gyermekünk számára, akkor nyugodtan térjünk vissza a normál tempójú ismételtetésre vagy a súgós változatra. További segítség lehet, ha képeskönyv nézegetése közben játsszuk, és a képeken szereplő dolgok nevét mondjuk ily módon. 
    • Néhány játékot összekapcsoltam mozgásos tevékenységgel, hiszen a gyermekek szeretnek mindent, ami a mozgással kapcsolatos. Természetesen az egyéb feladattípusoknál is adhatunk meg jutalmul valamilyen mozgásformát, pl. ha ügyesen „papagájkodik” valamit, akkor közelebb léphet egy lépéssel hozzánk, vagy utánozhatja a rénszarvasokat. 

    A Téli grimaszverseny c. videó az érzelmi fejlesztést szolgálja. Sokat szoktunk a gyermekekkel arról beszélgetni, hogy pl. hogyan érzik jelenleg magukat, mitől érzik magukat boldognak/szomorúnak, innen eredt az ötlet. Fontos, hogy sosem éreztetem velük, azt, hogy mindenáron muszáj az érzéseikről beszélni, tiszteletben tartom azt is, ha valaki nem szeretné megosztani azt, ami éppen zajlik benne.

    Ne ijedjünk meg, ha valami esetleg nem sikerül elsőre a gyermeknek. Jutalmazzuk próbálkozásait, segítsünk, amiben tudunk, pl. szómagyarázatokkal. A lényeg, hogy ez a pár perc jó hangulatban teljen és fokozza az ünnepekre való készülődés izgalmát! Mindenkinek szeretetben, örömökben gazdag ünnepvárást kívánok!

    Domján Zsófival készült interjúnk, korábbi cikkei itt olvashatóak oldalunkon, munkái Facebook oldalán követhetőek. Könyvei megrendelhetőek az alábbi linken, vagy a kiadó terjesztőinél, akik az ország legtöbb óvodájába és egyes iskolákba szállítanak ki könyveket.

     

    Előző cikkTanulási környezet – osztályterem? Vagy más?
    Következő cikk„Lélekerősítés” az osztályteremben, csoportszobában