Kezdőlap Sorozataink Gyógypedagógia Modern Köntösben

Gyógypedagógia modern köntösben a sikeres társadalmi integráció reményében – interjú

A 2021/22-es tanévben két hazai felsőoktatási intézménnyel együttműködve is sikerült a tanárszakos hallgatók hangját hallatni. A Debreceni Egyetemen dr. Buda András hallgatói tavasszal izgalmas digitális eszközöket mutattak be, majd ősszel következett a Tanár leszek Hallgatói Műhely sorozata változatos pedagógiai kérdéseket felvetve. 2022 januártól egy hasonlóan izgalmas közös projektbe kezdünk, ezúttal a győri Széchenyi István Egyetemmel, melynek címe: Gyógypedagógia modern köntösben. Az új együttműködés kapcsán a Széchenyi István Egyetem Gyógypedagógia Tanszék vezetőjével, dr. Verebélyi Gabriellával és Bognár Amália oktatóval beszélgettünk.

Kedves Gabriella, a Gyógypedagógia Tanszék vezetőjeként hogyan látja a digitális eszközök szerepét a  képzésükben? 

Engedje meg, hogy ezt a kiemelkedően fontos kérdést több szemszögből közelítsem meg. 

  1. A digitális eszközök szerepe a győri gyógypedagógusképzésben I.: A társadalmi háttér  változásai 

A XXI. század tudásalapú társadalmában a köznevelésnek gyökeres változtatásként, a folyamatos  megújulást szem előtt tartva új utakat kell keresnie, hiszen ma már olyan szakmák sikeres  elsajátításához megfelelő kompetenciákkal kell a gyermekeket, tanulókat felvérteznünk, mely szakmák  jelenleg fejlődnek ki, vagy csak a jövőben fognak létrejönni. Egy közös nevező azonban biztosan lesz a  régi és az újonnan létrejövő szakmákban/munkakörökben: az IKT eszközök jelenléte. Az iskola feladata tehát, hogy a lehető legkoraibb időszaktól kezdje meg a tanulók információs társadalmi  beilleszkedésének megalapozását. Nem elég azonban, hogy az oktatási-nevelési intézmények  megfelelő infrastruktúrával rendelkeznek; megfelelő felkészültséggel, kompetenciákkal és  motivációval rendelkező pedagógusokra is szükség van. Ebben a folyamatban kiemelt szerepet kell  vállalniuk a pedagógusképző intézményeknek, legyen szó akár óvóképző, tanító- vagy tanárképző, akár  gyógypedagógusképző intézményről.  

  1. A digitális eszközök szerepe a győri gyógypedagógusképzésben II.: A képzés tartalma, a  leendő gyógypedagógusok módszertani tudásának és képességeinek fejlesztése a  gyógypedagógiai célcsoport függvényében 

Az első, és számunkra mint a jövő értelmiségét képző felsőoktatási intézmény számára a  legfontosabb, hogy megfelelő súllyal szerepeltessük a digitális eszközök gyógypedagógiai-klinikai  felhasználhatóságának elméleti és gyakorlati kérdéseit a győri gyógypedagógus képzésben. Az Apáczai  Csere János Kar a kezdetektől nagy hangsúlyt fektetett a leendő gyógypedagógusok digitális  kompetenciáinak fejlesztésére, eleinte választható IKT kurzusok bevezetésével. Ám a kérdéskör fontossága miatt 2010-től a kötelező törzsanyag részévé váltak azok a kurzusok, melyek a leendő  gyógypedagógusok informatikai írástudásának fejlődését hivatottak növelni. Tehát a leendő  gyógypedagógusokat fel kell készítenünk az információs társadalom kihívásaira, fel kell vérteznünk  őket megfelelő szintű informatikai tudással, biztosítva e tudás elsajátításának lehetőségét a képzés  során. 

A digitális eszközök jóideje szerves részét képezik mindennapjainknak. Nem csak a tudásanyag, az  új tudományos ismeretek köre bővül robbanásszerűen, hanem az információhoz való hozzáférésben is  áthelyeződik a hangsúly a nyomtatott formáról a digitális felületeken való információkeresésre. Ma az iskolapadban ülő (úgynevezett „alfa”) generációt már csaknem lehetetlen lekötni kizárólag a  hagyományos nevelési-oktatási módszerek alkalmazásával. Ők már digitális bennszülöttek, nekik más  igényeik, elképzeléseik vannak a tudásról, másképp gondolkodnak a tudás megszerzésének útjáról.  Örvendetes, hogy ma már a pedagógusképzőkben is (legalábbis nappali tagozaton) zömmel a „Z”  generáció tagjai járnak, így napjainkban már nem kell áthidalni azt a szakadékot, ami a digitális  bevándorlók és a digitális bennszülöttek között húzódik. Maguknak a pedagógus hallgatóknak  kifejezett igényük a digitális oktatásban rejlő lehetőségek alaposabb megismerése, elsősorban majdani  fejlesztő-nevelő munkájuk eszköztárának gazdagítása céljából. 

Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy hallgatóink minél szélesebb tudástárral rendelkezzenek a  sajátos nevelési igényű és/ vagy hátrányos helyzetű tanulók egyéni – és csoportos fejlesztésében,  nevelésében, oktatásában hatékonyan felhasználható IKT-s eszközök, digitális tartalmak terén. A  képzés során biztosítjuk, hogy hallgatóink kellő gyakorlatot, sokrétű módszertani tapasztalatokat  szerezzenek az online és offline lehetőségek, IKT eszközök hasznosíthatósága terén is. 

  1. A digitális eszközök szerepe a győri gyógypedagógus képzésben III.: Méltányos pedagógia,  esélyegyenlőség 

A harmadik nézőpont, amelyből a változásokat szemlélve létfontosságúnak tartjuk a Széchenyi  István Egyetem Apáczai Csere János Karán működő gyógypedagógus képzésben a digitális eszközök  szerepét a gyógypedagógiában, az magához a tudományághoz, illetve egészen pontosan a  gyógypedagógiai ellátásban részesülő gyermekek, tanulók sajátosságaihoz köthető. Lényeges, hogy  kiemelt figyelmet fordítsunk azokra a gyermekekre, tanulókra, családokra, akiknek a méltányos oktatás  szempontjainak érvényesítéséhez többletfeltételekre, többlettámogatásra van szükségük. Legyen szó  sajátos nevelési igényű gyermekről, tanulóról, vagy hátrányos szociális helyzetű gyermekről, tanulóról,  őket is fel kell készítenünk a tudásalapú/információs társadalomba való lehető legsikeresebb  integrálódásra. Ennek a felkészítésnek a hatékonysága kulcskérdés, hiszen a tanulók a jövő  munkaerőpiacán érvényesülnek majd képességeik függvényében. Megfelelő szintű felkészítésük a nemzetgazdaság számára kiemelten fontos. 

Az eddigi tapasztalatok alapján milyen a hallgatók hozzáállása az IKT eszközök használatához a  gyógypedagógiában?

A képzés során igyekszünk hallgatóink figyelmét felhívni arra, hogy az iskola, így a ma iskolája is,  folyamatosan változik, ezzel párhuzamosan pedig a pedagógus feladata, szerepe is folytonosan  átalakul. Felejtsük el a régi hierarchiát: a tanár az ismeretek legfőbb átadója, a gyermek pedig csendben  és áhítattal ül, és elismeri a pedagógus megkérdőjelezhetetlen tudását, személyét. A ma fiatal  generációi az internet világában élve már erősen megkérdőjelezik ezeket az egykor volt klasszikus  tanári privilégiumokat, hiszen gyakran gyorsabban hozzájutnak jóval frissebb ismeretekhez,  tudásanyaghoz az okoseszközeik révén, mint a tanáraik által. Ezt a tudásvágyat, kíváncsiságot  kihasználva ma már olyan tanulási környezetet kell a gyermekek/ tanulók számára biztosítani, ahol a  pedagógus inkább menedzseli az aktív, és önfejlesztő tanulást. Olyan tanulási környezetet kell  kialakítania, amely segíti a játékos felfedezést, fejleszti a kreatív problémamegoldást, a szociális  kommunikációt, az együttműködést, a megszerzett tapasztalatok adaptációját. A folyamat újabb  kompetenciák kialakulását mozdítja elő, ezáltal erősíti az ismeretszerzés hatékonyságát, a tudásanyag  elsajátítását, és a képességfejlesztést. 

 Ahogy említettem, az utóbbi időben „jó a csillagok együttállása”: a „Z” generációs  pedagógushallgatóknak nem kell különösebben magyarázni a változásokat, nem kell győzködni őket az  IKT-ban, online világban rejlő lehetőségekről, hiszen számukra ez már a mindennapok része. Győrben  a MOBILIS Interaktív Kiállítási Központ, mely az egyetemünk része, illetve a MOBILITY – GYŐR Digitális  Élményközpont modern számítástechnikai, robotikai hátteret kínál a gyógypedagógusképzéshez.  Hallgatóink tehát abban a rendkívül szerencsés helyzetben vannak, hogy a Széchenyi István Egyetem  olyan oktatási környezetet tud biztosítani a gyógypedagógus hallgatók számára, ahol a legmodernebb  eszközök és a legfrissebb módszertani ismeretekkel rendelkező szakemberek is biztosítottak. 

Van esetleg már tapasztalatod arról, a gyakorlatban a végzett tanulók mennyire használják a  tanultakat? 

Jelenleg zajlanak egy ezzel a témával kapcsolatos kutatás előkészületei, így konkrét adatokkal még nem  tudok szolgálni. Azonban az aktív hallgatók gyakorlati beszámolóiban gyakran visszatérő elem, hogy a  régebben a pályán lévő kollégák gyakran tőlük kérnek ötleteket, látva a hallgatói gyakorlatok során  alkalmazott innovatív módszereket. 

Mennyire változtatta meg a szakmai gyakorlatukat a pandémia? 

Bizonyos nehézségek elkerülhetetlenek egy járványhelyzet során. A gyakorlatok szervezése és  lebonyolítása még több munkával jár ilyenkor, hiszen arra törekszünk, hogy – minden „ellenünk dolgozó” körülmény ellenére – hasznosak maradjanak hallgatóink számára a gyakorlatok, még akkor  is, ha online formában zajlanak. Hallgatóink azonnal az online teret használhatják terepnek, és  szembesülhetnek például a telelogopédia (online tartott logopédia foglalkozások megtartása) kihívásaival, vagy éppen a tanulásban akadályozott tanulók számára online formában tartott óra levezetésének nehézségeivel. Bár nem kívánt helyzetről van szó, sikeresen adaptáltuk gyakorlatainkat  az új helyzet engedte lehetőségek széleskörű kiaknázásával. 

A Modern Iskola oktatási szakportál korábban már két másik egyetemmel is nagy sikerű sorozatba  kezdett, teret adva a tanárszakos hallgatók gondolatainak és ötleteinek. Ön mit vár a mostani,  példaértékű témával foglalkozó kezdeményezéstől? 

Fontosnak tartom, hogy minél több emberhez eljusson, hogy a sajátos nevelési igényű és/vagy  hátrányos helyzetű gyermekek/tanulók is sikeresen felkészíthetők a tudásalapú/ információs  társadalomba való integrálódásra. Ehhez a digitális eszközök, az online felületek által nyújtott, folyamatosan bővülő lehetőségek elengedhetetlenek, mert felhasználásukkal biztosítani tudjuk a  kiemelt figyelmet igénylő gyermekek/tanulók a minél szélesebb körű hozzáférését a méltányos  oktatáshoz, növelve az oktatási, illetve hosszútávon a társadalmi egyenlőséget. 

Előre mutatónak tartom, hogy a Modern Iskola egy olyan felület, ahol a leendő pedagógusok / jelenlegi  pedagógushallgatók is elmondhatják gondolataikat. Az idősebb generációknak pedig illik odafigyelni a  megfogalmazott gondolatokra, mert nagyon sokat tanulhatunk ezektől a fiataloktól. A most indított  téma a lehető legaktuálisabb, hiszen a pandémia helyzet rávilágított arra, hogy hol, mely területeken  kell sürgősen pótolni hiányosságainkat, az oktatás bármely szakaszáról is legyen szó. 

Kedves Amália, az IKT-val támogatott tanítás-tanulás oktatójaként milyen visszajelzéseket kapsz a hallgatóktól a tantárgyat illetően?

A hallgatók fenntartásokkal érkeztek erre az órára, mert nem tudták pontosan mi vár rájuk. Sejtették, hogy az informatikához lehet köze, a többség azt gondolta, hogy Word, Excel lesz a téma. Az első órától kezdve nemcsak a felületek, applikációk működését ismertük meg, hanem egyéb tevékenységgel is összekapcsoltuk. Rávilágítottunk, hogy a weboldalakat gyógypedagógiai szempontból mire lehet felhasználni, milyen területeket lehet fejleszteni vele, milyen témákkal lehet összekapcsolni. A hallgatók a félév végén egy portfólió összeállításával reflektáltak a kurzusra, amelyből kiderült, hogy már most, a mindennapokban és tanulmányaik során is, felhasználják a megismert weboldalakat, például a hospitálási naplóba is készítettek plakátot a Canva segítségével. 

Olvasóink mire számíthatnak a sorozat egyes cikkeiben?

Bemutatjuk, hogy milyen weboldalakkal ismerkedtünk meg,  hogyan mozogtunk algoritmusokra, milyen keretek között képzeltük el az efejlesztést, és kitérünk a digitális akadálymentesítésre is.

A sorozatunk első, hallgatók által összeállított cikke 2022. január 10-én jelenik meg.

Az interjú készítette és a sorozatot tördeli Tóth Éva főszerkesztő.

Előző cikkBest of Modern Iskola 2021: December
Következő cikkHogyan tovább érettségi után?