Leendő gyógypedagógusként nemcsak az lesz a feladatom, hogy segítsem, fejlesszem a fogyatékossággal élő gyermekeket, felnőtteket, hanem az is, hogy a környezetüket érzékenyítsem, azaz odafigyelésre, nyitottabb gondolkodásra, empátiára, elfogadásra ösztönözzem az embereket. Ennek elengedhetetlen eleme a digitális tér akadálymentesítése is, hiszen az egyenlő bánásmód nemcsak offline, hanem online is ugyanolyan fontos.
Rengeteg weboldal esetében az akadálymentesítésre a “nem átgondolt” tervezés miatt van szükség, azaz ilyen esetben a hibák átírása lesz a legfőbb feladat. Fontos lenne, hogy már a tervezési és szervezési folyamat során figyeljünk az akadálymentesítésre (Abonyi-Tóth, 2013).
Hogyan vehet részt a megvalósításában a pedagógus?
A webfejlesztő részére biztosítaniuk kell minden olyan információt, amelynek segítségével meg tudja oldani az akadálymentesítést, például képek, hang- és videófájlok esetében szövegesen is mellékelni kell azok tartalmát (Abonyi-Tóth, 2013). A Web Akadálymentesítési Útmutató 2.0-ban ez a feltétel az „A” szintnek felel meg. Az „AA” szinten már a feliratozás is megjelenik, az „AAA” szint pedig a legszigorúbb szint, itt már a jelnyelvi értelmezés is kitétel (1).
Milyen tényezőkre figyeljünk az akadálymentesített anyag elkészítésekor?
- autizmus spektrumzavarral élők: egyszerű színek, kifejező, konkrét gomb feliratok pl “Fájl feltöltése”, egyszerű felsorolások, mondatok
- diszlexiások: képek, ábrák, hanganyag a szöveg mellé, balra zárt elrendezés, a háttér és a szöveg közti kontraszt biztosítása
- siketek és halláskárosultak: felirat vagy átirat a hanganyaghoz, a tartalmat törjük meg címekkel, képekkel, videókkal
- mozgáskorlátozottak: vegyük nagyobb méretűre a klikkelhető területeket, hangvezérlés biztosítása (2)
Valamely virtuális világban már az avatar beállításánál is jelölhető, ha valaki valamilyen fogyatékkal él. A Second Life platform pont egy ilyen virtuális világ, ahol lehetőség van arra, hogy a fogyatékossággal élők a karakterük részévé tegyék a fogyatékosságukat. Érdekes, hogy ha körbenézünk ebben a világban, még itt is vannak olyan elemek, amelyek akadálymentesítést “követelnek” (Abonyi-Tóth, 2014).
Akadálymentesített honlapra nemcsak szerkesztési, hanem tartalmi szempontból is az egyik jó példa a “Tarts velünk” (https://tartsvelunk.hu/) felület.
Három témát tár az olvasó elé:
- Követendő példák: ahol olyan cégekről olvashatunk, akik fogyatékossággal élőket foglalkoztatnak, és ilyen irányú kampányt is folytatnak
- Hétköznapi hősök: videók, amelyekben fogyatékkal élő híres emberek, érintett szülők mesélnek a mindennapokról, sikerekről
- Közösség: olyan szervezetekről lehet olvasni, akik elmondják, hogyan lehet tenni az akadálymentes jövőért.
A másik jópélda, amit kiemelek a Nemzeti Tehetség Központ weboldala (https://ntk.hu/), ahol egy ikon jelzi az akadálymentes megoldásokat, például ki lehet emelni a linkeket, meg lehet változtatni a betűméretet, diszlexiásokhoz igazodó betűtípust lehet beállítani, le lehet állítani az animációkat, nagyméretű kurzort lehet használni stb.
A hétköznapi életben és a digitális világban is nagyon fontos, hogy a fogyatékosággal élő embertársaink ne érezzék magukat kirekesztve. Minél több emberhez jut el az akadálymentesítés fontossága, annál nagyobb az esélye, hogy a digitális felületek tervezési folyamataiba is beépül az erre történő odafigyelés.
Források:
- Abonyi-Tóth Andor (2013), Digitális, akadálymentes tananyagok fejlesztése az ELTESCORM keretrendszerrel, Url: https://www.slideshare.net/andorabonyitoth/digitlis-akadlymentes-tananyagok-fejlesztse-az-eltescorm-keretrendszerrel (2021. 12. 05.)
- Abonyi-Tóth Andor (2014): Virtuális környezetek akadálymentes elérését támogató elvek és fejlesztések áttekintése, VI. Oktatás-Informatika Konferencia, ELTE Pedagogikum Központ – ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Url: https://videotorium.hu/hu/recordings/7854/virtualis-kornyezetek-akadalymentes-elereset-tamogato-elvek-es-fejlesztesek-attekintese (2021. 12. 05.)
- Web Akadálymentesítési Útmutató 2.0, Url: https://www.w3.org/WAI/ (2021. 12. 05.)
- https://hodigital.blog.gov.uk/2016/12/28/designing-for-accessibility-an-update-on-our-accessibility-posters/ (2021. 12. 15.)
A szerzőről:
Várnoki Sára vagyok a győri Széchenyi Egyetem másodéves gyógypedagógus hallgatója.
——————–
A Gyógypedagógiai modern köntösben sorozatot az “IKT-val támogatott tanítás-tanulás kurzus” (2021) hallgatói készítik, oktatójuk Bognár Amália.
A sorozat összes része itt érhető el, tördeli Tóth Éva főszerkesztő.