Kezdőlap Sorozataink Gyógypedagógia Modern Köntösben

Akadálymentesítés digitálisan

Milyen tényezőkre figyeljünk az akadálymentesített anyag elkészítésekor? A 2022-es év első sorozatában, a Gyógypedagógia modern köntösben Várnoki Sára, a győri Széchenyi Egyetem másodéves gyógypedagógus hallgatója segíti Olvasóinkat a témában.

Leendő gyógypedagógusként nemcsak az lesz a feladatom, hogy segítsem, fejlesszem a fogyatékossággal élő gyermekeket, felnőtteket, hanem az is, hogy a környezetüket érzékenyítsem, azaz odafigyelésre, nyitottabb gondolkodásra, empátiára, elfogadásra ösztönözzem az embereket. Ennek elengedhetetlen eleme a digitális tér akadálymentesítése is, hiszen az egyenlő bánásmód nemcsak offline, hanem online is ugyanolyan fontos.

Rengeteg weboldal esetében az akadálymentesítésre a “nem átgondolt” tervezés miatt van szükség, azaz ilyen esetben a hibák átírása lesz a legfőbb feladat. Fontos lenne, hogy már a tervezési és szervezési folyamat során figyeljünk az akadálymentesítésre (Abonyi-Tóth, 2013).

Hogyan vehet részt a megvalósításában a pedagógus? 

A webfejlesztő részére biztosítaniuk kell minden olyan információt, amelynek segítségével meg tudja oldani az akadálymentesítést, például képek, hang- és videófájlok esetében szövegesen is mellékelni kell azok tartalmát (Abonyi-Tóth, 2013). A Web Akadálymentesítési Útmutató 2.0-ban ez a feltétel az „A” szintnek felel meg. Az „AA” szinten már a feliratozás is megjelenik, az „AAA” szint pedig a legszigorúbb szint, itt már a jelnyelvi értelmezés is kitétel (1).

Milyen tényezőkre figyeljünk az akadálymentesített anyag elkészítésekor?

  • autizmus spektrumzavarral élők: egyszerű színek, kifejező, konkrét gomb feliratok pl “Fájl feltöltése”, egyszerű felsorolások, mondatok
  • diszlexiások: képek, ábrák, hanganyag a szöveg mellé, balra zárt elrendezés, a háttér és a szöveg közti kontraszt biztosítása
  • siketek és halláskárosultak: felirat vagy átirat a hanganyaghoz, a tartalmat törjük meg címekkel, képekkel, videókkal
  • mozgáskorlátozottak: vegyük nagyobb méretűre a klikkelhető területeket, hangvezérlés biztosítása (2) 

Valamely virtuális világban már az avatar beállításánál is  jelölhető, ha valaki valamilyen fogyatékkal él. A Second Life platform pont egy ilyen virtuális világ, ahol lehetőség van arra, hogy a fogyatékossággal élők a karakterük részévé tegyék a fogyatékosságukat. Érdekes, hogy ha körbenézünk ebben a világban, még itt is vannak olyan elemek, amelyek akadálymentesítést “követelnek” (Abonyi-Tóth, 2014).

Akadálymentesített honlapra nemcsak szerkesztési, hanem tartalmi szempontból is az egyik  jó példa a “Tarts velünk” (https://tartsvelunk.hu/) felület. 

Kép: Tarts velünk weboldal nyitóoldala

Három témát tár az olvasó elé:

  • Követendő példák: ahol olyan cégekről olvashatunk, akik fogyatékossággal élőket foglalkoztatnak, és ilyen irányú kampányt is folytatnak
  • Hétköznapi hősök: videók, amelyekben fogyatékkal élő híres emberek, érintett szülők mesélnek a mindennapokról, sikerekről
  • Közösség: olyan szervezetekről lehet olvasni, akik elmondják, hogyan lehet tenni az akadálymentes jövőért.  

A másik jópélda, amit kiemelek a Nemzeti Tehetség Központ weboldala (https://ntk.hu/), ahol egy ikon jelzi az akadálymentes megoldásokat, például ki lehet emelni a linkeket, meg lehet változtatni a betűméretet, diszlexiásokhoz igazodó betűtípust lehet beállítani, le lehet állítani az animációkat, nagyméretű kurzort lehet használni stb. 

Kép: Nemzeti Tehetség Központ akadálymentesítést biztosító menüsora

A hétköznapi életben és a digitális világban is nagyon fontos, hogy a fogyatékosággal élő embertársaink ne érezzék magukat kirekesztve. Minél több emberhez jut el az akadálymentesítés fontossága, annál nagyobb az esélye, hogy a digitális felületek tervezési folyamataiba is beépül az erre történő odafigyelés.

Források:

A szerzőről:

Várnoki Sára vagyok a győri Széchenyi Egyetem másodéves gyógypedagógus hallgatója. 

Várnoki Sára

——————–

A Gyógypedagógiai modern köntösben sorozatot az “IKT-val támogatott tanítás-tanulás kurzus” (2021) hallgatói készítik, oktatójuk Bognár Amália.

A sorozat összes része itt érhető el, tördeli Tóth Éva főszerkesztő.

Előző cikkHatékony módszerek a kulturális kompetencia és a nemzeti identitás fejlesztéséért
Következő cikkValentin-nap nem csak az angol órán: 7+1 ötlet