Az internetes feladatbankok nagy segítségére vannak azoknak, akik először ismerkednek meg az online világ adta, oktatásban felhasználható lehetőségekkel (1). Így hallgatóként két ilyen weboldalt szeretnék bemutatni, ami segíthet a pedagógusoknak játékossá, hatékonnyá tenni a tanórákat, valamint a sajátos nevelési igényű gyermekek számára is érdekes és fejlesztő hatású lehet.
A Wordwall (https://wordwall.net/hu) egy feladatkészítő alkalmazás, ahol kész sablonok (is) a pedagógusok rendelkezésére állnak. Feladattípusok a következők:
- szókereső
- kvíz, párosító feladat
- diagram
- képkvíz
- doboznyitó
- igaz-hamis
- szerencsekerék
- hiányzószó
- stb.
A kész mintákat apróbb változtatásokkal testreszabhatjuk a saját óránk, a céljaink, a korcsoport, a diákjaink képességeinek megfelelően. Bármilyen eszközről használhatjuk a felületet, és pillanatok alatt meg is tudjuk osztani a feladatainkat. A felület könnyen kezelhető, pedagógustól regisztráció szükséges hozzá. Hátránya, hogy 18 feladattípus közül 5 sablon készíthető el ingyen, a további tevékenységekért fizetni kell. Jól fejleszthető a vizuális differenciálás, a figyelem, a logikus gondolkodás, de alkalmas szókincsbővítésre is.
Kedvenc feladataim közé tartoznak a labirintusos feladatok. Az egyik ilyenben egy kis, piros robot segítségével pályáról pályára tudunk haladni, miközben feladatokat oldunk meg, de figyelnünk kell arra is, hogy a kis „űrlények” ne kapjanak el bennünket. Nagyon izgalmas feladatnak tartom, mivel fejleszthető vele a térbeli tájékozódás, térészlelés, figyelem is.
Az okosdoboz (https://www.okosdoboz.hu/) egy olyan digitális felület, mely fejlesztő feladatokkal, videókkal segíti a tanulók és a pedagógusok munkáját. Előnye hogy a szülők is figyelemmel követhetik gyermekeik előrehaladását és eredményeit. A kész feladatok felhasználásával időt spórolhat meg a gyógypedagógus, de nagyon fontos, főleg nekünk hallgatóknak, hogy ne felejtsük el, hogy a digitális feladatok esetén is a fejlesztendő területeknek megfelelően válasszunk, hiszen nemcsak a játékosság a fontos, hanem az is, hogy elérjük a fejlesztési céljainkat.
A feladatok és a játékok, témakörök, korosztály szerint is kereshetők, egy könnyen kezelhető, érthető felület. Színes, vizuális alapú, ami nekem különösen tetszik. Gyógypedagógusként elsősorban a tanulásban akadályozott gyermekek fejlesztésére használnám, ugyanis a kognitív kompetenciák fejlesztésére külön 34 darab játék található. A tananyag tartalmakat megerősítő feladatok pedig fejleszthetik a téri tájékozódást, figyelmet, vizuális észlelést. Különösen tetszett, hogy a videók nem túl hosszúak, és sok, aktuális témát dolgoznak fel, pl.: egészséges életmód.
Remélem, hogy a bemutatott felületek másokból is azt a lelkesedést váltják ki, amit belőlem az első alkalommal. Kívánom minden pedagógusnak, hogy váljanak hasznukra ezek az oldalak, és ezzel is csaljanak sok mosolyt a gyermekek arcára.
Forrás:
(1) http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/az_ikt_alkalmazasa_a_gyogypedagogiaban_V2/72_az_oktatsban_alkalmazott_eszkzk_vltozsa.html (2021. 11. 23.)
A szerzőről:
Kozma Fruzsina vagyok a győri Széchenyi Egyetem gyógypedagógus hallgatója. Fontosnak tartom, hogy ne csak a pandémia alatt, de a jelenléti oktatásban is nagyobb szerepet kapjanak a különféle digitális felületek.
—————–
A Gyógypedagógiai modern köntösben sorozatot az “IKT-val támogatott tanítás-tanulás kurzus” (2021) hallgatói készítik, oktatójuk Bognár Amália.
A sorozat összes része itt érhető el, tördeli Tóth Éva főszerkesztő.