Kezdőlap hírmozaik

    750 Rajta Lógunk – interjú

    A 2021-es évben ünnepelte Győr királyi városi rangra emelésének 750. évfordulóját. A város vezetése szerette volna, ha az ünneplésbe a diákok is bekapcsolódnak, de a digitális munkarend miatt erre nem nagyon volt lehetőség - Fekete Zsuzsa eTwinning nagykövet projektjével azonban sikerült mozgósítani a város iskoláit digitálisan is. Mai cikkünkben a munkájáról és annak utóéletéről beszélgetett Zsuzsával Tóth Éva főszerkesztő.

    Kedves Zsuzsa, több éve eTwinning nagykövet vagy. Milyen jelentősége volt a programnak a digitális munkarend alatt?

    Az eTwinning, mint az európai iskolák legnagyobb közössége, számos kiváló lehetőséget nyújt az iskolák tanárai és diákjai számára. Együttműködhetnek egymással, megoszthatják a tudásukat, közös projekteket indíthatnak külföldi és hazai iskolákkal az eTwinning nyújtotta biztonságos felületen.

    Fekete Zsuzsa

    A pandémia miatti elszigeteltségben ennek az együttműködésnek a jelentősége különösen megnövekedett. Emellett, mi, nagykövetek igyekeztünk szakmai támogatást nyújtani a digitális munkarend ideje alatt a sokszor tanácstalan tanár kollégáinknak. Számos webináriumot tartottunk, hogy ötleteket adjunk, új webes alkalmazásokat mutassunk be, új módszerek kipróbálására inspiráljuk a tanárokat.

    Mesélnél a Győr 750 Rajta Lógunk projekt indításának hátteréről?

    A 2021-es évben ünnepelte Győr királyi városi rangra emelésének 750. évfordulóját. Ennek jegyében sok esemény, megemlékezés zajlott. Prof. dr. Dézsi Csaba András polgármester úr és a város vezetése, szerette volna, ha az ünneplésbe a diákok is bekapcsolódnak, de a digitális munkarend miatt erre nem nagyon volt lehetőség. Projektötletemet Szeles Szabolcs alpolgármester úr támogatta. Így Győr Város Önkormányzatával, a ”Mobility-Győr szakmai csapatával és a Városi Diák Fórummal együttműködve hívtuk életre a „Győr 750 – Rajta Lógunk” elnevezésű nagy városi projektünket. A város általános és középiskolásait szólítottuk meg abból a célból, hogy közösen megemlékezzünk erről a jeles évfordulóról, valamint célként tűztük ki azt is, hogy a távolléti oktatás során elszigetelt osztályközösségeket közös munkálkodásra hívjuk, segítve ezzel az osztályok összetartását, valamint Győr város diákjainak egy nagy közösséggé történő összekovácsolását. A projektet a Digitális Témahéthez kapcsolódóan hirdettük meg. A jelentkező osztályoktól azt kértük, hogy regisztráljanak a Digitális Témahétre is. 

    Kulacs Nikolett, Pázler Adrienn, Haska Noémi munkája. Iskola: Győri SZC Deák Ferenc Közgazdasági Technikum, 9.e osztály

    Kilenc kihívást dolgoztunk ki, amelyeknek mindegyike Győr történetéhez vagy mindennapjaihoz, a diákok életéhez kapcsolódott. Mindegyik kihívás kreatív alkotó feladat volt különböző tudományterületekről, és feltételezte a digitális eszközök használatát: fényképek, videók, digitális képeslap, idővonal, robot készítése. Mozgásra is ösztönöztük a fiatalokat, azt kértük, bizonyos idő alatt az osztály tagjai tegyenek meg összesen 750 kilométert és ezt dokumentálják. Az alkotások egy közös felületre kerültek, valamint kikerültek az esemény Facebook oldalára is.

    Milyen értékelő eszközöket alkalmaztatok a projekt során?

    Az értékelést meghatározta, hogy a projektet és az eredményeit a város lakóinak is be akartuk mutatni. Egy szakmai előzsűrizést követően a legkreatívabb produktumok kiválasztását két alpolgármester és a város neves művészei közösen végezték. Az elkészült munkák az esemény Facebook oldalán kerültek bemutatásra, természetesen a szerzői jogok tiszteletben tartásával. A projekt résztvevői és az őket támogató tanárok mindegyike városhoz kapcsolódó jutalomtárgyakat kaptak ajándékba. A legjobb projektek készítői pedig élménykuponokat kaptak, amelyek ingyenes belépést biztosítottak például a győri állatkertbe, a Mobilitybe, betekinthettek a Győri Nemzeti Színház vagy a Győri Filharmonikus Zenekar kulisszái mögé. A projektnek az értékelésébe bevontuk a tanárokat is, egy online kérdőívvel kértük ki a véleményüket.

    Milyen elemeit tartod átemelhetőnek iskolatípustól és korosztálytól függetlenül?

    Úgy gondolom, hogy a játék kihívásai bármely nagyobb iskolai vagy városi eseményre adoptálhatóak. A Győr 750- Rajta Lógunk projekt mintaként szolgálhat arra is, hogy egy nevezetes eseményről nemcsak ünnepi műsorral vagy egy vetélkedővel emlékezhetünk meg, hanem egy projekttel is, ami nem a passzív befogadásról vagy a versengésről szól, hanem arról, hogy a résztvevők mindegyike tevékeny részese a megvalósításnak

    A játékot a tanár kollégák körében pedig egyfajta „továbbképzésnek” is szántam a projektpedagógia témakörében és a Digitális Témahét népszerűsítésében. A diákoknak pedig olyan kompetenciáit fejlesztettük, amire majd a munkaerőpiacon is szükségük lesz.

    Városháza, Bordás Bianka Korina tanuló.
    Iskola: Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium

    Milyen utóélete, fogadtatása volt a projektnek városi szinten?

    Az érdeklődés felülmúlta a várakozásunkat, hiszen első ízben hirdettük meg a rendhagyó játékot. Felhívásunkra több mint 30 győri osztály, jelentkezett, közel 1000 diák mozdult meg.  A kiírás szerint a kilenc felkínált kihívásból minimum hármat kellett teljesítenie a jelentkező közösségeknek. Voltak olyan osztályok, akik ennél sokkal többet is teljesítettek. A város vezetése végig figyelemmel kísérte a projektet, a zsűrizésen, az eredményhirdetésen polgármester úr is részt vett. A játék menetéről, eredményhirdetéséről a Győr+ Média és a helyi lap több ízben tudósított.

    Pályáztunk a Digitális Témahét versenyére is, ahol az innovatív kezdeményezésünkért a DTH kiemelt projektje megtisztelő címet kaptuk.

    Most, hogy már szerencsére egy ideje jelenléti oktatás van, tervezitek-e továbbvinni a projektet?

    Az idei tanév második félévében újabb nagy játékba kezdtünk, amelyben a testvérvárosokat szólítottuk meg. Győrnek kilenc országban tizenkét testvérvárosa van. Város vezetése ezekkel intenzív kapcsolatot ápol, de a fiatalok között szinte semmilyen kapcsolat nincs. Ezért találtam ki a „Testvérváros –testvér osztály” projektet. Arra kértük az iskolai osztályokat, hogy a testvérvárosokban keressenek kapcsolatot ottani tanulócsoportokkal és hozzanak létre valamilyen közös online eseményt, indítsanak egy közös projektet és ezt mutassák be a győrieknek. Ehhez kapcsolódó másik játékunk a „Találd ki, hol vagyok! – MYSTERY SKYPE” névre hallgat. Kerestem testvérvárosból származó vállalkozó szellemű osztályokat, ezeket összehozom egy-egy győri osztállyal egy online találkozó keretében anélkül, hogy a gyerekek tudnák, hogy a másik fél honnan származik. A feladat az, hogy kölcsönösen beazonosítsák a testvérvárost és minél több információt gyűjtsenek másikról. Mindkét játék és ezzel a kapcsolatépítés elindult, de nem zárul le, a következő tanévben folytatni fogjuk.

    Linkek:

    • Játékfelhívás:

    https://bit.ly/2PJpLbL  

    • A Facebook oldal elnevezése:

    750 – rajta lógunk

    Cikkek:

    Produktumok:

    • 1.kihívás: Győr diák-szakácskönyve

    Vaskakas vörösborban

    • 2.kihívás: Győr kedvenc dala, tánca:

    Egy „nevezetes” győri tánc

    • 7.kihívás: Építsünk robotot!

    https://bit.ly/3gX9uLI

    • 9. kihívás Iskolám Győr történetében produktumai egyik iskola honlapján: 

    http://deakgyor.hu/index.php/107-cikkek-2020-21/735-750-gyor-vetelkedo

    Előző cikkMiért éneklünk altatót?
    Következő cikkItt a Méhek világnapja!